וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קים מחמם מנועים, ומאותת לטראמפ שהוא מאבד סבלנות

19.4.2019 / 19:33

הרודן הצפון קוריאני אמנם לא חידש את הניסויים הגרעיניים או את שיגורי הטילים לטווח ארוך, אך ההכרזה על ניסוי בנשק חדש מבהירה כי הוא לא ימתין עוד זמן רב. הוא עשוי למצוא כתף תומכת אצל פוטין, שעמו ייפגש בקרוב אחרי שרוסיה לא הייתה מעורבת בשיחות הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מלהיט שוב את האווירה באזור לאחר פסגתו הכושלת עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בווייטנאם לפני כחודשיים. אחרי חמישה חודשים שבהם נעדר מהזירה הצבאית, השליט ערך ביקור פתע בבסיס של חיל האוויר כדי לבדוק את מוכנותם של טייסיו, והמשיך ביום חמישי לפקח על ניסוי בכלי נשק שתואר בתקשורת הצפון קוריאנית כסוג חדש של "נשק טקטי", שטיבו לא ידעו.

המהלכים הצבאיים של קים הגיעו לאחר שקים הביע את אכזבתו בתחילת החודש ממדיניות ארצות הברית כלפי משטרו, שתוארה על ידי פיונגיאנג כ"בלתי-מתפשרת וגנגסטרית". כמו כן, קרמלין הודיע ביום חמישי, אחרי הניסוי, כי רוסיה תארח פגישה ראשונה בין קים לנשיא ולדימיר פוטין. לא נמסרו פרטים נוספים.

פוטין היה מעט מחוץ לעניינים במהלך השנה האחרונה, שבה נפגש קים עם מנהיגי סין, ארצות הברית וקוריאה הדרומית. עם זאת, הוא יכול להעניק תמיכה פוליטית או סיוע כלכלי לקוריאה הצפונית - ולגרום לכאב ראש לטראמפ - אם יבחר לשחק תפקיד גדול יותר בזירה הצפון קוריאנית.

לקריאה נוספת:
קים השפיל אותו, אך נשיא דרום קוריאה לא מוותר על מדיניות הפיוס
קים מציב אולטימטום לארה"ב: שנו את המדיניות שלכם עד סוף השנה
מנהיג צפון קוריאה: "נכה את הכוחות העוינים שמטילים עלינו סנקציות"

קים ג'ונג און, 18 באפריל 2019. AP
מלהיט את האווירה. קים בניסוי הנשק החדש/AP

אף כי קים טוען ליחסים אישיים טובים עם טראמפ, הוא ויועציו הבכירים הביעו תסכול הולך וגובר מיועציו של הנשיא טראמפ - שר החוץ מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. "הפסגה של האנוי מעידה על כך שפומפאו דוחף את האף שלו, השיחות משתבשות ולא מובילות לתוצאה, אפילו כשהן היו קרובות להצלחה", אמר קוואן ג'ונג-גאן, ראש הלשכה האמריקנית במשרד החוץ של קוריאה הצפונית. "אני מקווה כי שותפנו לדיאלוג לא יהיה פומפאו, אלא אדם אחר, זהיר ובוגר יותר".

בנאומו בפני מועצת העם העליונה, הפרלמנט הצפון קוריאני, קים הציב לארצות הברית דד-ליין של עד סוף השנה לשינוי המדיניות שלה. עבור קוריאה הצפונית, משמעות הדבר היא הסרת הסנקציות שהוטלו עליה בשל פיתוח הנשק הגרעיני שלה, והטילים ארוכי הטווח המסוגלים להגיע לארצות הברית. עם זאת, קים ציין שבינתיים ימשיך בהקפאת הניסויים הגרעיניים והשיגורים, ונראה שהוא עומד כרגע במילותיו.

עוד באותו נושא

לראשונה מכישלון הפסגה: צפון קוריאה ביצעה ניסוי ב"נשק טקטי חדש"

לכתבה המלאה
קים ג'ונג און, 18 באפריל 2019. AP
תסכול הולך וגובר מיועצי טראמפ. קים/AP

בהמשך לכך, גורמים צבאיים בארצות הברית אמרו כי לא הצליחו לאתר שום שיגור משמעותי של טילים ביום רביעי, והתיאור של "נשק טקטי אולטרה מודרני שפותח לאחרונה", מתייחס כנראה לטילים מונחים לטנקים או מערכת קצרת טווח אחרת. אם נכון הדבר, סביר להניח שזו הייתה תגובה לתרגילים הצבאיים המשותפים שערכו ארצות הברית וקוריאה הדרומית. אתר תעמולה צפון קוריאני אמר כי התרגילים הצבאיים מזינים את "אווירת הקרב והסיכון למלחמה".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה  קים ג'ונג אוון במהלך פגישה מרוחבת בהאנוי וייטנאם 28 בפברואר 2019. אתר רשמי
טראמפ וקים גו'נג און, במהלך הפסגה השותפת בהאנוי, וייטנאם, לפני כחודשיים/אתר רשמי

וושינגטון וסיאול החליטו לסגת מעט מתמרוניהם המשותפים מאז תחילת שנה שעברה, כשקוריאה הדרומית אירחה את אולימפיאדת החורף. הם המשיכו במדיניות הזו מאז הפסגה הראשונה בין קים לטראמפ, אך בקוריאה הצפונית טוענים כי גם גרסאות מצומצמות של הדבר מנוגדות לרוח הדיאלוג.

מאז האנוי, קים ובכירים בצפון קוריאה הפגינו ביקורת גלויה על דרום קוריאה ועל מאמציו של הנשיא מון ג'ה-אין לשמש בתפקיד המתווך, ואמרו כי הוא משתרך אחר בעלת בריתו האמריקנית, ומעכב פרויקטים בין-קוריאניים שעתידים לסייע בבניית תשתיותיה של הצפון. מון הביע נכונות לדבר עם הצפון על הפרויקטים הללו, אך וושינגטון לחצה עליו להשאירם במסגרת הסנקציות.

מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית נפגשו שלוש פעמים, ומון אמר כי הוא מוכן להיפגש בכל עת. טראמפ אף אמר כי הוא מוכן לפסגה שלישית. עם זאת, ישנן דאגות הולכות וגוברות לכך שההתקדמות תיעצר, זאת בשל ציפיות ודרישות לא תואמות בין ארצות הברית וקוריאה הצפונית בעניין הקלת הסנקציות ופירוק הנשק הגרעיני.

וושינגטון טוענת כי לא תאפשר הקלה בסנקציות, אלא אם כן קוריאה הצפונית תתחייב לוותר על מתקני הגרעין שלה, כמו גם על הנשק והטילים. עם זאת, קים לא הראה שום כוונה לכך שהוא מוכן לוותר על הארסנל שלו, בו הוא רואה כערובה החזקה ביותר להישרדותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully