וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מכישלון הפסגה: צפון קוריאה ביצעה ניסוי ב"נשק טקטי חדש"

18.4.2019 / 10:17

סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה הודיעה על ניסוי בפיקוח המנהיג קים, לראשונה מאז שקרסו השיחות עם טראמפ. ככל הנראה מדובר בנשק לטווח קצר, שהוגדר כבעל "ראש קרב עוצמתי". בפיונגיאנג דורשים גם את החלפתו של פומפאו. בארה"ב טרם הגיבו

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ניסוי בנשק טקטי חדש בוצע בקוריאה הצפונית תחת פיקוחו של המנהיג קים ג'ונג און - כך דווח הלילה (חמישי) בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. זהו ניסוי הטילים הפומבי הראשון של קוריאה הצפונית מאז כישלון הפסגה בינה לבין ארצות הברית בהאנוי בחודש פברואר האחרון. בוושינגטון טרם הגיבו לניסוי.

בהודעות הסוכנות הצפון קוריאנית לא צוינו פרטים נוספים על הנשק החדש, מלבד היותו מונחה ב"שיטה מיוחדת" ובעל "ראש קרב עוצמתי". עם זאת, השימוש במונח "טקטי" מרמז על נשק לטווח קצר, בניגוד לנשק לטווח ארוך, שאותו רואה ארצות הברית כאיום על ביטחונה.

על פי הודעת הסוכנות, קים אמר כי "השלמת פיתוח מערכת הנשק מהווה אירוע בעל משמעות כבדת משקל להגדלת כוח הלחימה". הדיווח על הניסוי מגיע אחרי ביקורו של קים בבסיס חיל האוויר הצפון קוריאני ביום שלישי, שם, על פי סוכנות הידיעות הרשמית, הוא צפה בתרגול טיסה והביע "סיפוק רב" מהמוכנות הקרבית.

בהמשך, פרסמה הסוכנות הודעה נוספת, שבה עלתה הדרישה שארצות הברית תחליף את שר החוץ מייק פומפאו באדם אחר בשיחות, "המסוגל לתקשר בצורה זהירה ובשלה יותר". קוון ג'ונג גון, בכיר במשרד החוץ הצפון קוריאני, אמר כי "אף אחד לא יכול להעריך" את המצב בחצי האי אם ארצות הברית לא תנטוש את "הבעיה השורשית" שהובילה את פיונגיאנג לפתח את תכנית הגרעין שלה, מבלי שפירט.


עוד בוואלה! NEWS:
מנהיג צפון קוריאה: "נכה את הכוחות העוינים שמטילים עלינו סנקציות"
בפיסת נייר: ההצעה שהגיש טראמפ לקים ופוצצה את הפסגה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הניסוי בוצע תחת פיקוחו. קים ג'ונג און, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני חודשיים, הפסגה של קים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהאנוי הסתיימה ללא התקדמות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, ובינתיים עדיין מוטלות על המדינה המבודדת סנקציות כלכליות. קים דונג-יוב, מומחה צבאי באוניברסיטת קיונגנאם בסיאול, אמר כי מתיאור הניסוי, שנעשה "במצבים שונים לעבר מטרות שונות", עולה כי הוא בוצע מהקרקע, מהים ומהאוויר. הוא הסביר כי "סביר מאוד שמדובר בטילי שיוט לטווח קצר", שיכול להגיע בכמה מצבים - כטיל קרקע-קרקע, אוויר-קרקע או כטיל נגד ספינות.

קים פיקח בחודש נובמבר על ניסוי טקטי נוסף, בנשק שלדבריו יכול להגן על קוריאה הצפונית כמו "קיר פלדה". לא ברור אם מדובר באותו הנשק שנבחן השבוע. מומחים העריכו בחודש נובמבר שקים מתכנן להעביר את ליבת הכוח של צבאו מ-1.3 מיליון החיילים למערכות לחימה טכנולוגיות מתקדמות. באפריל שעבר, קוריאה הצפונית אמרה שתפסיק לבצע ניסויי גרעיניים ואת שיגורי הטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים, מאחר שיכולותיה של פיונגיאנג "אומתו".

המומחה הארי קזיאניס מהמרכז לעניינים לאומיים בוושינגטון נתן "תזכורת מועילה לעובדה קריטית: קים מעולם לא הבטיח להפסיק את ניסויי הנשק בצבאו, רק את ניסויי הגרעין והטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שיש להם פוטנציאל לפגוע בארצות הברית".

בפנטגון ובמחלקת המדינה עדיין לא הגיבו לדיווח על הניסוי. בכיר בבית הלבן אמר: "אנחנו מודעים לדיווח ואין לנו תגובה".

עוד באותו נושא

קים מציב אולטימטום לארה"ב: שנו את המדיניות שלכם עד סוף השנה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס תורמים יהודים בלאס ווגאס, שלדון אדלסון, 7 מרץ 2019. רויטרס
מבוי סתום בשיחות. טראמפ/רויטרס

לפני שבוע הזהיר קים כי המבוי הסתום בשיחות עם ארצות הברית העלה את הסיכון בהחזרת המתיחויות, והוא מעוניין להיוועד שוב עם טראמפ אם וושינגטון תבוא עם "גישה הנכונה". עוד נמסר מ-KCNA כי קים אמר שהוא ימתין "עד סוף השנה הנוכחית" לארצות הברית, כדי שזו תחליט להיות יותר "גמישה". כמו כן, נמסר שבנאום שנערך אתמול, אמר מנהיג קוריאה הצפונית כי על ארצות הברית "להיפתר מהגישה הנוכחית שלה ולגשת אלינו עם אחת חדשה".

בתגובה לדברי קים, טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי לשתי המדינות קיים "פוטנציאל עצום" להצלחה כלכלית משותפת, ברגע שיימצא פתרון לתכנית החימוש של קוריאה הצפונית. עוד כתב טראמפ כי "פסגה שלישית תהיה טובה כאשר נבין לחלוטין היכן אנחנו עומדים". "אני מצפה ליום, שיהיה בקרוב, בו יוסרו נשקים גרעיניים וסנקציות, ואז נצפה בקוריאה הצפונית הופכת לאחת מהאומות המצליחות בעולם", ציין טראמפ.

(עדכון ראשון: 4:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully