וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים במזה"ת וסוללים כבישים: משמרות המהפכה הם בסיס המשטר האיראני

13.4.2019 / 17:13

המיליציה שהוקמה כדי להגן על משטר האייתוללות הפכה בחלוף השנים לצבא מקביל, שזרועותיו מתפרסות במזרח התיכון - מתימן ועד לעיראק וסוריה. כוחן של משמרות המהפכה לא מסתכם רק בעשרות אלפי לוחמים או באחריות על תכנית הגרעין, אלא גם בנתחים משמעותיים מהכלכלה האיראנית

עריכה: שניר דבוש

לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979, משטר האייתוללות החדש של איראן היה זקוק לכוח נאמן ומגובש אידיאולוגית שיגן עליו מפני מתנגדיו ויהווה עמוד התווך בשלטון שהחליף המונרכיה של השאה. משמרות המהפכה קמו כמיליציה פנימית, והתפתחו בחלוף השנים לצבא מקביל שזרועותיו פרוסות ברחבי המזרח התיכון ומחזיקות בנתחים גדולים מהכלכלה של הרפובליקה האסלאמית.

משמרות המהפכה, שנמצאים תחת פיקודו הישיר של המנהיג העליון, נקראו לדגל שנה אחת בלבד אחרי הקמתם, עם תחילת המלחמה הממושכת עם עיראק השכנה. כשהסתיימה המלחמה כעבור שמונה שנים, אחיזתו של הכוח מבחינה אידיאולוגית, כלכלית וביטחונית הייתה רבה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור
איראן זועמת על המהלך נגד משמרות המהפכה: צבא ארה"ב - ארגון טרור
גורמים בארה"ב: הגדרת משמרות המהפכה ארגון טרור תסכן את כוחותינו

טקס של משמרות המהפכה של איראן באקדמיה צבאית בטהראן, 30 ביוני 2018. רויטרס
ממליציה פנימית לצבא מקביל שזרועותיו פרוסות במזרח התיכון. טקס של משמרות המהפכה באקדמיה הצבאית בטהראן/רויטרס

האומדנים משערים כי למשמרות המהפכה, שמעמדם מעוגן בחוקת הרפובליקה האסלאמית, יש בין 125 ל-150 אלף איש כיום, אבל לא ברור כמה מהם משתייכים לכוח קודס, יחידת העלית בפיקודו של קאסם סולימאני שאחראית על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לשטחי איראן.

הכוח אחראי לתכנית הטילים של איראן, והיה מעורב גם בפיתוח תכנית הגרעין שלה. הוא המשיך לערוך ניסויים בטילים בליסטיים גם אחרי ההסכם שנחתם ב-2015 בין טהראן למעצמות. בעוד שההסכם לא אוסר מפורשות על ניסויים כאלו, בארצות הברית אומרים כי הם מפרים את רוח ההסכם שממנו פרש הנשיא דונלד טראמפ במאי אשתקד והשית מחדש את הסנקציות הכלכליות על איראן.

עוד באותו נושא

המאבק הנחוש של טראמפ באיראן עלול לחזק את משמרות המהפכה

לכתבה המלאה

ניתוחי עיניים וחברת בנייה

בנוסף לכך, משמרות המהפכה מנהלים חברת בנייה ענקית, חאתם אל-אנביא, שלה יש כ-135 אלף עובדים האחראים על פיתוח אזרחי, תעשיית הנפט וסוגיות ביטחוניות. חברות המופעלות על ידי הכוח סוללות כבישים, מנהלות רשתות תקשורת ואף מציעות ניתוחי לייזר בעיניים. משמרות המהפכה אף שלחו צוותי חילוץ לאזורים שנפגעו בשבועות האחרונים בשיטפונות הענק ברחבי המדינה.

מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
דמות מסתורית אך בעלת מעמד בולט. סולימאני/AP

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה בשנה שעברה למשמרות המהפכה לשחרר את אחיזתה בכלכלה ולהפריט חלק מאחזקותיה. עם זאת, הנשיא חסן רוחאני ניסה ללא הצלחה להגביל עוד יותר את סמכויותיו הנרחבים של הארגון בבית.

משמרות המהפכה מגייסים ומכשירים אלפי לוחמים מחוץ לאיראן דרך כוח קודס שבראשו עומד סולימאני, דמות מסתורית אך בעלת מעמד בולט, שלוחמיו נלחמו לצד כוחותיו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ומול לוחמי המדינה האסלאמית הרואים בשיעים כופרים. גורמים רשמיים בארצות הברית אומרים כי בהנהגת סולימאני, משמרות המהפכה הכשירו חמושים עיראקים כיצד לייצר ולהשתמש במטעני צד קטלניים נגד הכוחות האמריקניים לאחר הפלישה לעיראק ב-2003, טענה שאותה מכחישה איראן.

מצעד של משמרות המהפכה של איראן בטהראן, 22 בספטמבר 2011. רויטרס
מגייסים ומכשירים אלפי לוחמים מחוץ לאיראן. מצעד של משמרות המהפכה בטהראן/רויטרס

משמרות המהפכה אחראים גם על מיליציית הבסיג', כוח מתנדבים של כמה מיליוני צעירים עניים וחסרי ההשכלה המגויסים מאזורי הכפרים ומפרברי הערים. המודל של בסיג' יוצא גם לחו"ל עם גיוסם של עשרות אלפי שיעים מאפגניסטן, פקיסטן, לבנון ועיראק שנשלחו להילחם במלחמות השליחים של טהראן בסוריה ובמקומות אחרים באזור.

הכוח הוותיק והחזק ביותר של משמרות מהפכה הוא חיזבאללה, שהוקם אחרי מלחמת לבנון הראשונה ב-1982 ובהנהגתו של חסן נסראללה שלח את לוחמיו לצדו של אסד מאז 2013. משמרות המהפכה פרסו גם מיליציות אפגניות, פקיסטניות ועיראקיות בסוריה, והם גם מקיימים קשרים עם החות'ים השיעים בתימן הנלחמים בקואליציה הסעודית.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, במהלך נאום בעיר קום 9 בינואר 2019. רויטרס
הורה לשחרר את אחיזת משמרות המהפכה בכלכלה. חמינאי/רויטרס

החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור, גררה תגובה מצד איראן שהגדירה כך את הכוחות האמריקניים באזור. ברפובליקה האסלאמית מזהירים מפני השלכות המהלך, שלו היו גם מתנגדים בתוך מערכת הביטחון האמריקנית. גורמים אמריקנים הזהירו כי ההחלטה עלול לפגוע בכוחות הצבא במזרח התיכון ולהקשות על בעלי בריתה של ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully