וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן זועמת על המהלך נגד משמרות המהפכה: צבא ארה"ב - ארגון טרור

המועצה העליונה לביטחון לאומי הגיבה בצעד דומה לזה של ממשל טראמפ, שאותו כינתה "לא חוקי וטיפשי". זריף: "עוד מתנת בחירות לנתניהו ועוד הרפתקה מסוכנת של ארה"ב באזור"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן הכריזה הערב (שני) על ארצות הברית כעל "מדינת תומכת טרור" ועל הכוחות האמריקניים באזור "ארגום טרור". בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א, נאמר כי המהלך הוא בתגובה להגדרת משמרות המהפכה "ארגון טרור".

המועצה תקפה את המהלך של וושינגטון וכינתה אותו "מעשה לא חוקי וטיפשי". היא אמרה כי היא רואה "במשטר של ארצות הברית 'מדינת חסות לטרור' ובפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית, המכונה 'CENTCOM' ואת כל הכוחות הקשורים אליו 'ארגוני טרור'". בין האזורים שעליהם אחראי הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית הם אפגניסטן, עיראק, סוריה, תימן והמפרץ.

זאת הפעם הראשונה שבה וושינגטון מכריזה על ישות כלשהי במדינה זרה כעל ארגון טרור, וברפובליקה האסלאמית מזהירים מפני השלכות המהלך, שלו היו גם מתנגדים בתוך מערכת הביטחון האמריקנית. עם זאת, בישראל ובערב הסעודית שיבחו את הממשל על הצעד.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, בטקס בטהראן, 30 ביולי 2018. AP
על כוח קודס הוטלו סנקציות כבר ב-2007. הגנרל קאסם סולימאני בטקס בטהראן, יולי/AP

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, שהמליץ לנשיא חסן רוחאני לנקוט את הצעד הזה, אמר כי "ההכרזה על משמרות המהפכה היא עוד מתנת בחירות מוטעת לנתניהו" ועוד "הרפתקה אמריקנית מסוכנת באזור".

זה זמן רב שממשל טראמפ שם על הכוונת את משמרות המהפכה, כוח צבאי המהווה חלק מצבא איראן, וידוע בנאמנותו לממשלה. כוחות אל-קודס של משמרות המהפכה, יחידות מובחרות בתוך הכוח, ארגנו העברות של נשקים וייעצו למליציות פרו-איראניות בסוריה בעיראק ובמקומות נוספים במזרח התיכון. הכוח היה גם מעורב בתכנית הגרעין של המדינה וכבר הוטלו עליו סנקציות ב-2007.

הארגון היה מעורב בתוכנית הגרעין של איראן ובגישור חילוקי הדעות על הנושא באיראן. יש לו גם חשיבות רבה בכלכלה של איראן. כשכיהן כראש ה-CIA בשנת 2017, מייק פומפאו אמר כי ייתכן שחברות המפוקחות על ידי משמרות המהפכה מחזיקות ב-20% מהכלכלה הלאומית, לרבות בתחומי האנרגיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מוחמד ג'וואד זריף חסן רוחאני איראן יולי 2018. GettyImages
המחנה המתון באיראן נחלש. רוחאני וזריף, יולי/GettyImages

בעוד שמשרד האוצר האמריקני כבר נקט בכמה צעדים נגדם, הכרזה רשמית של משמרות המהפכה כארגון טרור תוכל להרחיב את היכולת של ארצות הברית לפעול נגד הארגון ונגד חברות שעושות עמו עסקים. הממשל כבר הטיל סנקציות חונקות על טהראן מאז שפרש מהסכם הגרעין אשתקד, במה שהחריף משמעותית את המשבר הכלכלי במדינה.

ואולם, עד כה לא ניכרה תזוזה בטהראן לגבי פשרה עם וושינגטון ולפתיחת משא ומתן חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים שלה. הכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור עשויה לחזק עוד יותר את המחנה הרדיקלי באיראן ולהחליש את הנשיא המתון חסן רוחאני, מאדריכלי הסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully