וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

8.4.2019 / 19:04

הממשל מעלה הילוך בלחץ על טהראן ולראשונה אי-פעם הכניס ישות רשמית של מדינה זרה לרשימת הסנקציות. טראמפ: "משמרות המהפכה הם האמצעי העיקרי של איראן לקדם טרור עולמי". נתניהו בירך: "החלטה שמשרתת את האזור". איראן הכריזה בתגובה על צבא ארה"ב במזרח התיכון ארגון טרור

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית הגדירה היום (שני) את משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור, כחלק ממאמצי ממשל הנשיא דונלד טראמפ להגביר את הלחץ על טהראן. זאת הפעם הראשונה שבה וושינגטון מכריזה על ישות כלשהי במדינה זרה ארגון טרור, וברפובליקה האסלאמית מזהירים מפני השלכות המהלך, שלו היו גם מתנגדים בתוך מערכת הביטחון האמריקנית. בתגובה להחלטה האמריקנית, מועצת הביטחון העליונה של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית במזרח התיכון ארגון טרור.

"משמרות המהפכה האיראניים הם האמצעי העיקרי של איראן לקדם את הטרור העולמי שלה", אמר טראמפ בהצהרה שמסר והסיף כי "ארצות הברית תמשיך להגביר את הלחץ הכלכלי נגד איראן כדי להעניש אותה על התמיכה בפעולות טרור".

לקריאה נוספת:
איראן: ארה"ב תתחרט אם תגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור

מצעד של משמרות המהפכה של איראן בטהראן, 22 בספטמבר 2011. רויטרס
מצעד של משמרות המהפכה בטהראן, 2011/רויטרס

ההכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור מבהירה באופן מלא מה יהיו ההשלכות על כל מי שיתמוך או ינהל עסקים עם משמרות המהפכה". טראמפ אמר כי "אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה, אתם מממנים טרור".

שר החוץ מייק פומפאו אמר כי ההחלטה תיכנס לתוקף בתוך שבוע. הוא הוסיף כי ארצות הברית שולחת מסר ברור למנהיגי איראן תוך הפעלת לחץ מירבי כדי לעצור את "התנהגותה הפושעת". בתדרוך לכתבים אחרי ההכרזה של טראמפ, אמר פומפאו כי "אנחנו רוצים שאיראן תהיה מדינה נורמלית".

"זה יסייע לשלול מהמשטר את האמצעים לביצוע המדיניות ההרסנית הזאת", אמר פומפאו. "הלחץ המקסימלי לא ייפסק עד שהמשטר האיראני יינטוש את שאיפותיו הקטלניות". כשנשאל אם ארצות הברית תפגע בהנהגת משמרות המהפכה כפי שהיא פועלת נגד הנהגת דאעש, הוא אמר כי הוא מפנה את השאלה אל משרד ההגנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בדיון על איראן, 8 באפריל 2019. רויטרס
"הלחץ המקסימלי לא ייפסק". פומפאו, היום/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לטראמפ על הכרזתו וכתב "תודה על שנענית לעוד בקשה חשובה שלי, שמשרתת את האינטרס של מדינותינו ושל מדינות האזור. נמשיך לפעול יחד בכל דרך נגד המשטר האיראני שמאיים על מדינת ישראל, על ארצות הברית ועל שלום העולם". שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי "ההכרזה על משמרות המהפכה - עוד מתנת בחירות לנתניהו".

זה זמן רב, ממשל טראמפ שם על הכוונת את משמרות המהפכה, כוח צבאי המהווה חלק מצבא איראן, וידוע בנאמנותו לממשלה. כוחות אל-קודס של משמרות המהפכה, יחידות מובחרות בתוך הכוח, ארגנו העברות של נשקים וייעצו למליציות פרו-איראניות בסוריה בעיראק ובמקומות נוספים במזרח התיכון. הכוח היה גם מעורב בתכנית הגרעין של המדינה.

הציוץ של זריף

סוריה גינתה את החלטת ממשל טראמפ ומסרה כי היא משרתת את ישראל ואת התכנית המערבית להשתלט על האזור. מקור רשמי במשרד החוץ הסורי אמר לסוכנות הידיעות הסורית כי ''ההכרזה האמריקנית מהווה תקיפה בוטה נגד איראן''. המקור הוסיף כי ''זהו צעד לא אחראי של הממשל האמריקני במסגרת המלחמה הלא מוכרזת שמנהלת ארצות הברית נגד איראן ומה שהופך את הממשל האמריקני הנוכחי לממשל הציוני ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית.

מוחמד ג'וואד זריף חסן רוחאני איראן יולי 2018. GettyImages
רוחאני וזריף/GettyImages

הארגון היה מעורב בתוכנית הגרעין של איראן ובגישור חילוקי הדעות על הנושא באיראן. יש לו גם חשיבות רבה בכלכלה של איראן. כשכיהן כראש ה-CIA בשנת 2017, מייק פומפאו אמר כי ייתכן שחברות המפוקחות על ידי משמרות המהפכה מחזיקות ב-20% מהכלכלה הלאומית, לרבות בתחומי האנרגיה.

בעוד שמשרד האוצר האמריקני כבר נקט בכמה צעדים נגדם, הכרזה רשמית של משמרות המהפכה כארגון טרור תוכל להרחיב את היכולת של ארצות הברית לפעול נגד הארגון ונגד חברות שעושות עמו עסקים. הממשל כבר הטיל סנקציות חונקות על טהראן מאז שפרש מהסכם הגרעין אשתקד, במה שהחריף משמעותית את המשבר הכלכלי במדינה.

ואולם, עד כה לא ניכרה תזוזה בטהראן לגבי פשרה עם וושינגטון ולפתיחת משא ומתן חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים שלה. הכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור עשויה לחזק עוד יותר את המחנה הרדיקלי באיראן ולהחליש את הנשיא המתון חסן רוחאני, מאדריכלי הסכם הגרעין.

עדכון ראשון: 17:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully