וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בארה"ב: הגדרת משמרות המהפכה ארגון טרור תסכן את כוחותינו

9.4.2019 / 10:44

המהלך של טראמפ עורר חשש מנקמה בחיילים האמריקנים במזה"ת, יחד עם ספקות לגבי יעילותו. "אנחנו לא הולכים לחסל איראנים", הבהיר אחד הגורמים. ישראל וסעודיה בירכו, בעוד שבאיראן לבשו חברי פרלמנט את מדי המשמרות וצעקו "מוות לאמריקה". רוחאני: נפעיל צנטריפוגות מתקדמות

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

גורמים אמריקנים מזהירים כי ההחלטה להגדיר את משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור עלולה לפגוע בכוחות הצבא במזרח התיכון ולהקשות על בעלי ברית של ארצות הברית שלהם יש יחסים עם טהראן.

ההחלטה של הנשיא דונלד טראמפ מצטרפת לפרישה מהסכם הגרעין ולהטלת הסנקציות מחדש על איראן, בניסיון לאלץ אותה לפתוח בשיחות חדשות. זו הפעם הראשונה שבה כוח רשמי של מדינה זרה מוגדר ארגון טרור, אבל רבים סבורים כי ההכרזה היא בעיקר סמלית, וטומנת בחובה יותר סכנות מתועלת. עוד לפני הכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור, החוק האמריקני כבר אסר על מגעים עם הכוח שהוקם אחרי המהפכה האסלאמית ב-1979 דרך תכנית סנקציות נפרדת.

גורמים אמריקנים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בכירי הצבא חולקים עם טראמפ את החששות מפני משמרות המהפכה, שפועלים לביסוס השפעתה של איראן במדינות האזור, אולם הם התנגדו להכנסתם לרשימת הטרור זה זמן רב לאור החשש מפני פעולות נקם של טהראן בכוחות האמריקנים הפרוסים במקומות רבים במזרח התיכון. בצעד סימבולי דומה, הכריזה אתמול איראן על פיקוד המרכז בצבא ארצות הברית ארגון טרור.

הפנטגון סירב לומר כיצד הצבא יגן על הכוחות האמריקניים, למשל בעיראק, שם נוכחותם היא סוגיה רגישה במיוחד. רק בתחילת השבוע דחק המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בבגדאד לסלק את החיילים האמריקנים, שמספרם מוערך בכ-5,000 איש. בנוסף לכך, כ-2,000 חיילים עוד נמצאים בסוריה, ולארצות הברית יש גם שני בסיסים גדולים בבחריין ובקטאר, שנמצאים בטווח הטילים של משמרות המהפכה.

לקריאה נוספת:
ארה"ב הכריזה על משמרות המהפכה של איראן ארגון טרור
איראן זועמת על המהלך נגד משמרות המהפכה: צבא ארה"ב - ארגון טרור

טקס של משמרות המהפכה של איראן באקדמיה צבאית בטהראן, 30 ביוני 2018. רויטרס
הכוח הצבאי החזק ביותר באיראן. טקס של משמרות המהפכה בטהראן, יוני/רויטרס

הגורמים הדגישו כי צבא ארצות הברית לא יחל לרדוף את הנהגת משמרות המהפכה כמו את אל-קאעדה, דאעש וארגוני טרור אחרים. "לא מדובר בפתיחת מלחמה עם איראן או הריגת איראנים, לחלוטין לא", אמר אחד הגורמים לרויטרס. הוא הוסיף כי הצבא לא קיבל שום הוראות חדשות. במקביל, גם גורמים איראניים הבהירו כי חרף הרטוריקה הלוחמנית מכיוונה של טהראן, תגובתה בפועל תהיה "דיפלומטית ומתונה".

היום קיימו חברי פרלמנט באיראן מפגן תמיכה במשמרות המהפכה, כשלבשו את מדיהם וצעקו במג'לס "מוות לאמריקה", כשהנשיא חסן רוחאני איים להתקין צנטריפוגות מתקדמות אם וושינגטון תמשיך בלחץ עליה. הרפובליקה האסלאמית מציינת היום את יום משמרות המהפכה הלאומי.

עוד באותו נושא

איראן זועמת על המהלך נגד משמרות המהפכה: צבא ארה"ב - ארגון טרור

לכתבה המלאה

שני גורמים אמריקנים אחרים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי הפנטגון וסוכנויות המודיעין העלו את ספקותיהם לגבי המהלך אם הוא לא יאפשר שיתוף פעולה עם גורמים זרים אחרים, שהיו במגע עם משמרות המהפכה, כמו אנשי ממשל עיראקים או לבנונים שבארצותיהם יש השפעה איראנית גדולה.

ההגדרה החדשה תקל על משרד המשפטים להעמיד לדין את מי שיואשם ב"תמיכה חומרית" במשמרות המהפכה, אולם לא ברור כמה נרחב יהיה הפירוש שלה. אם יהיה זה כלשונו, מאות חברות ואנשי עסקים באירופה מסתכנים בסנקציות אמריקניות ואנשי ממשל אמריקני יתקשו להתמודד עם עמיתיהם הזרים במדינות השכנות לאיראן, שלהן אין ברירה אלא להתקשר עם המשטר.

"הצעד הזה סוגר דלת פוטנציאלית נוספת לפתרון המתיחות עם איראן בדרכי שלום", אמרה טריטה פרסי, מייסדת המועצה האיראנית-אמריקנית הלאומית. "כשכל הדלתות ייסגרו, והדיפלומטיה לא תהיה אפשרית, המלחמה תהפוך לבלתי-נמנעת".

קבוצת "הפעולה לביטחון לאומי", שמורכבת בעיקר מגורמים לשעבר בממשל אובמה, אמרה כי הגדרת משמרות המהפכה ארגון טרור מסכנת את הכוחות האמריקניים ואת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ושלו איראן ממשיכה לציית. "אנחנו צריכים לקרוא לצעד הזה בשמו: צעד מסוכן והרסני נוסף שמסכן את הכוחות שלנו ומשרת רק את מטרת ממשל טראמפ להרוס את הסכם הגרעין", אמרו.

מנגד, חברי קונגרס רפובליקנים, ישראל וערב הסעודית שיבחו את ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully