וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי בהלווין זה יקרה: הברקזיט נדחה עד ל-31 באוקטובר

11.4.2019 / 13:26

בתום פסגה מתוחה של ראשי האיחוד, הם נתנו למיי חצי שנה נוספת כדי להעביר את ההסכם שלה בפרלמנט. זאת יום אחד בלבד לפני מועד הפרישה, שהוזז גם הוא מה-29 במרץ. "בבקשה אל תבזבזו את הזמן הזה"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

האיחוד האירופי הסכים היום (חמישי) לדחות את הפרישה של בריטניה עד ל-31 באוקטובר, לפני שהמועד האחרון - מחר - פקע ללא הסכם. עתה חוזר הכדור ללונדון כדי להכריע כיצד היא יכולה לעמוד בתנאים שהציבה בריסל על מנת לסיים את ההליך הבלתי-נגמר הזה.

ראשת הממשלה תרזה מיי צפויה להופיע בפני הפרלמנט בהמשך היום בתום פסגת חירום של האיחוד שנמשכה שעות ארוכות אל תוך הבוקר, אבל אין סימנים לתזוזה משמעותית בקרב חברי הפרלמנט. סיעה בתוך מפלגתה השמרנית מתנגדת להסכם הפרישה שגיבשה עם בריסל בטענה שהוא ישאיר את הממלכה כבולה לאיחוד, וגם המגעים עם הלייבור שבאופוזיציה לא הניבו התקדמות של ממש עד כה.

"בבקשה, אל תבזבזו את הזמן הזה", אמר נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק. הוא אמר כי האיחוד נותן לבריטניה שישה חודשים נוספים כדי "למצוא את הפתרון הטוב ביותר". לדבריו, בפרק הזמן הזה תישאר בריטניה חברה מלאה באיחוד.

לקריאה נוספת בנושא:
מתיחות ללא גבול: הברקזיט מאיים להבעיר שוב את אירלנד
עד גיבוש ההסכם: מיי ביקשה מהאיחוד דחייה בברקזיט עד 30 ביוני
עיכוב נוסף: מיי תבקש הארכה בברקזיט כדי לשבת עם האופוזיציה

תרזה מיי, יוצאת מפסגת מנהיגים בנושא הברקזיט, בבריסל, בלגיה. רויטרס
המשימה הקשה עוד לפניה. מיי בבריסל, היום/רויטרס

מיי ביקשה בתחילה דחיה רק עד ה-30 ביוני, בעוד שחלק ממנהיגי הגוש תמכו בפרק זמן ארוך יותר, ואילו נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע רצון להארכה קצרה ביותר. מועד הפרישה המקורי היה ב-29 במרץ.

"אני מאמינה שאנחנו צריכים לעזוב את האיחוד, עם הסכם, בהקדם האפשרי", אמרה מיי, שהוסיפה כי האפשרות לעזוב בטרם המועד החדש הייתה חלק מהדרישות המרכזיות שלה. ראשת הממשלה, שהבטיחה לפרוש אם תצליח להעביר את הברקזיט, אמרה כי ניתן לעזוב עוד לפני 22 במאי, שישחרר את בריטניה מהבחירות לפרלמנט האירופי, אם המחוקקים יתמכו בהסכם שלה.

היא שוחחה במשך שעה עם 27 מנהיגי האיחוד, לפני שהם המשיכו לדון בלעדיה בעתידה של בריטניה. למרות המחלוקות והתסכול, נרשמו כמה רגעים חמימים בין המנהיגים. מיי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל צולמו צוחקות יחד אחרי שראו תמונה חצויה של שתיהן מדברות בפני הפרלמנטים שלהן כשהן לובשות ז'קטים כחולים דומים.

למרות איומיו בתחילת הפסגה, מקרון אמר אחריה כי הוא מרוצה מההחלטה שהתקבלה. "הגענו לפשרה האפשרית הטובה ביותר כדי לשמור על אחדות ה-27 כשהשארנו לבריטניה יותר זמן להעביר את ההסכם", אמר נשיא צרפת.

עם זאת, ההסכם נדחה כבר שלוש פעמים שונות בפרלמנט וחלק מהמחוקקים הפרו-אירופים רוצים לנצל את התקופה הנוכחית לקיום משאל עם נוסף, בהן גם ראשת ממשלת סקוטלנד. גם האפשרות לפרישה ללא הסכם, תרחיש שמלחיץ את כל היבשת, נותרה על השולחן, לצד קיום בחירות כלליות חדשות.

רבים במפלגתה של מיי רוצים להחליפה לטובת מנהיג חדש שיוביל את השלב הבא בהליך הפרישה, אולם מקומה מובטח עד לסוף השנה אחרי ששרה הצבעת אי-אמון בדצמבר.

עוד באותו נושא

הבריטים מיואשים מהברקזיט, ומייחלים ל"מנהיג חזק"

לכתבה המלאה
הפגנת תמיכה בברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, 29 במרץ 2019. רויטרס
הפגנת תמיכה בברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, 29 במרץ 2019/רויטרס

ראש ממשלת אירלנד לאו ורדקר אמר כי הגיעה העת שבריטניה תחליט מה היא רוצה. "נתנו להם זמן ארוך מאוד כדי לקבל החלטה", אמר. אחד מסלעי המחלוקות בין מתנגדי ההסכם של מיי לתמכיו הוא עתידה של צפון אירלנד והחשש שהיא תישאר לכודה באיחוד בשל האמצעים שאמורים למנוע את שובו של הגבול הפיזי בינה לבין אירלנד, החברה באיחוד.

המועד החדש נופל על ליל כל הקדושים, אך ראש ממשלת אירלנד אמר כי זה לא היה מונח בראשם של מנהיגי האיחוד. "כפי שלמדתי הערה הזה, לא רבים חוגגים את הלווין ברחבי האיחוד האירופי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully