וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים בסודאן: הרודן בשיר הודח אחרי 30 שנה בצל המחאה נגדו

11.4.2019 / 14:08

על פי הדיווחים, השליט במעצר בית אחרי שההפגנות נגדו הפכו אלימות. נמל התעופה בבירה נסגר וכוחות רבים נפרסו ברחובות. הצבא אמור למסור הצהרה, והמפגינים חוששים שבשיר יברח: "ניצחנו, הוא נפל". נפילתו המסתמנת מגיעה אחרי הצלחת המחאה באלג'יריה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא סודאן עומר אל-בשיר עזב את תפקידו בצל המחאה הגדולה נגדו - כך דיווחו היום (חמישי) כלי תקשורת ערביים וגורמים שונים. צבא סודאן אמר למסוך בהמשך היום הצהרה בנושא, וטרם ברור אם אל-באשיר התפטר מרצונו או הודח מתפקידו. ברשת סקיי ניוז בערבית דווח כי אל-בשיר נתון במעצר בית. ברשת אל-ערביה דווח כי גם שר ההגנה לשעבר עבד א-רחים מוחמד חוסיין נעצר, וכך גם חלק המשמר הנשיאותי.

על פי דיווחים נוספים, נמל התעופה הבינלאומי בחרטום נסגר. על פי עדי ראייה בחרטום, כוחות צבא נפרסו בכוחות גדולים ברחובות הבירה וחסמו דרכים ראשיות וגשרים. על פי הדיווח, אזרחים החלו בחגיגות ניצחון ופרצו בקריאות נגד משטרו של הרודן בן ה-75. "ניצחנו, זה נפל", צעקו המפגינים, שאלפים מהם עשו את דרכם למתחם משרד ההגנה בבירה, שבו נמצא גם משכנו של בשיר. הם דורשים מהצבא לתמוך בהחלפת השלטון של בשיר, הנתמך על ידי אסלאמסטים.

בנו של סאדיק אל-מהדי, מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר במדינה, אמר היום לרשת אל-חדת' הסעודית שבשיר נמצא במעצר בית יחד עם "כמה מבכירי הנהגת תנועת האחים המוסלמים הטרוריסטית". במהלך היום הודיעו שירותי הביטחון על שחרור כל האסירים הפוליטיים במדינה.

מחוץ למתחם משרד ההגנה חונים זה חמישה ימים אלפי מפגינים, ובמהלך הימים האחרונים נרשמו עימותים אלימים, גם בין כוחות צבא לבין שירותי המודיעין. אתמול אמרה הממשלה כי לפחות 11 אנשים נהרגו בעימותים ביום שלישי, כולל שישה מחברי כוחות הביטחון.

עוד בנושא:
זה התחיל בגלל לחם, אך אזרחי סודאן כבר קוראים: "העם רוצה להפיל את המשטר"
אמרו לא לזקן: המחאה באלג'יריה העירה לתחיה את האביב הערבי

נשיא סודאן בשיר 1 באפריל, 2019. רויטרס
הגיע לסוף דרכו? אל-בשיר, בתחילת החודש/רויטרס

אחרי שבשעות הבוקר המוקדמות דיווחה הטלוויזיה הממלכתית כי הצבא ימסור בקרוב, בשעות הצהריים היא טרם יצאה על רקע דיווחים על מחלוקות לגבי הרכב מועצת המעבר שתשלוט במדינה. חלק מהמפגינים חוששים שהעיכוב יאפשר לבשיר לצאת לגלות.

בכלי התקשורת הרשמיים הושמעה מוזיקה פטריוטית, בדומה להתפתחותן של הפיכות צבאיות קודמות שהתרחשו בזמנים של משבר. המפגינים דורשים הקמה של ממשלה אזרחית והבהירו כי לא יסכימו לקבל ממשל בהובלת אנשי המשטר של בשיר.

"נסכים רק לממשלת מעבר אזרחית", אמר עומר סלאח סנאר, בכיר באיגוד המומים של סודאן שמנהיג את המחאה. כמאל עומאר, בן 38, אמר: "נמשיך בהפגנות השבת שלנו עד שננצח".

עדי ראיה סיפרו לרויטרס כי חיילים בחרטום הסתערו במהלך היום על משרדי תנועתו של אל-בשיר התנועה האסלאמית, הגוף המרכזי במפלגת הקונגרס הלאומי השלטת.

עוד באותו נושא

חיילים נגד שוטרים: המפגינים בסודאן צרים על מטה משרד ההגנה

לכתבה המלאה
הפגנות נגד נשיא סודאן בחרטום, 10 באפריל 2019. רויטרס
מפגינים בסודאן נגד אל-בשיר, אתמול/רויטרס

מאז סוף השבוע, התגברה המחאה. המפגינים, שקיבלו לראשונה את תמיכת מנהיגי האופוזיציה הבולטים, קראו לצבא לקיים איתם שיחות על הקמת ממשלת מעבר. כוחות צבא הגנו על מפגינים בבירת סודאן מפני כוחות הביטחון, שניסו לפזר את מחנה השובתים שמחוץ למשרד ההגנה בחרטום.

ואולם, שר ההגנה אחמד עווד בן עוף, המשמש גם סגנו של בשיר, הזהיר השבוע כי לא יאפשר למדינה להידרדר לכאוס ואת פילוג כוחות הביטחון. הרשויות שיבשו את הגישה לרשתות החברתיות ווטסאפ ופייסבוק, הפופולריות ביותר במדינה.

מאז דצמבר, חווה המדינה הצפון אפריקנית הפגנות נגד שלטונו של בשיר, שמנהיג את סודאן מאז הפיכה צבאית ב-1989. ההפגנות החלו בשל עליית מחירי הלחם, אך התרחבו למחאה נגד הנשיא, שהכריז מצב חירום כדי לדכא את ההתנגדות הגדולה ביותר לשלטונו. בשיר, המבוקש בבית הדין הפליל בהאג על פשעים נגד האנושות בחבל דארפור, מאשים את הסנקציות האמריקניות במשבר הכלכלי. הוא מכחיש את הטענות נגדו.

בשיר, גנרל לשעבר, הכיר בצדקתן של דרישות המפגינים, אך אמר כי עליהם להעלות אותן ללא אלימות ודרך הקלפיות. לפי ארגוני זכויות אדם, כ-60 איש נהרגו מאז תחילת ההפגנות, שקיבלו רוח גבית עם הצלחת המפגינים באלג'יריה נגד הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה, שהתפטר מתפקידו בשבוע שעבר.

הוא היה דמות שנויה במחלוקת שהצליחה לשרוד משבר אחרי משבר, תוך ניסיונות של המערב להחליש אותו ועם סנקציות אמריקניות כואבות מאז 1993. בשיר אירח בעבר גם את מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן.

הפגנות נגד נשיא סודאן בחרטום, 10 באפריל 2019. רויטרס
הפגנות בחרטום, אתמול/רויטרס

ביום שבת החלו לצעוד אלפי מפגינים למתחם משרד ההגנה בחרטום, עם ציון ההפיכה הצבאית מ-6 באפריל 1985 שהפילה את הרודן ג'עפר נימרי. במתחם נמצא גם משכנו של בשיר ומטות השירותים החשאיים, והמפגינים הצליחו להקים מתחם מחאה במקום למרות ניסיונות הכוחות לבלום אותם.

בימים האחרונים פרסו מדינות המערב את תמיכתן על המפגינים וקראו לממשלה להימנע מאלימות ולהבטיח את שינוי השלטון בדרכי שלום.

(עדכון ראשון: 8:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully