וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאות הענק הצליחו: נשיא אלג'יריה בוטפליקה התפטר מתפקידו

3.4.2019 / 2:16

סוכנות הידיעות הרשמית במדינה הודיעה על פרישתו של הנשיא לאחר 20 שנה, ברקע ההפגנות ההמוניות שנערכו בשבועות האחרונים. מפקד צבא אלג'יריה התייצב לצד העם ודרש כי לאור מצבו הבריאותי הירוד של בוטפליקה הוא יוכרז כבלתי כשיר לתפקיד

נשיא אלג'יריה בוטפליקה הגיש את מכתב ההתפטרות/צילום: רויטרס

נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה התפטר אמש (שלישי) מתפקידו - כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. ההודעה הגיעה לאחר שבועות של הפגנות ענק שקראו לפרישתו של הנשיא החולה בן ה-82, שמכהן בתפקיד זה שני עשורים. עם זאת, טרם ברור אם ויתורו האחרון של הנשיא ירצה את המפגינים, שהבהירו כי הם מעוניינים בשינוי כל מבנה הכוח באלג'יריה.

בהמשך נראה בוטפליקה, שברירי ולבוש בגלימת חורף מסורתית, מעביר את מכתב ההתפטרות לראש המועצה החוקתית. בחדר היה נוכח גם יו"ר הבית העליון של הפרלמנט, עבד אל-קאדר בן סאלח, שאמור לשמש הנשיא הזמני ב-90 הימים הקרובים עד לעריכת בחירות חדשות. "עשיתי את הצעד הזה כדי לסיים את הריב הנוכחי", אמר בוטפליקה במכתב שתוכנו פורסם בכלי התקשורת הרשמיים, שהיו אמצעי העברת המסרים העיקרי שלו מאז שלקה בשבץ ב-2013 ונעלם מעיני הציבור.

הוא הכריז על התפטרותו אחרי שהרמטכ"ל אחמד גאיד סאלח דרש כי הנשיא החולה יוכרז כלא כשיר לתפקיד מוקדם יותר באותו הערב. לבזבז עוד זמן. אחרי ההכרזה, מאות יצאו לחגוג במרכז העיר, שם החלו ההפגנות הראשונות ב-22 בפברואר. הם נופפו בדגלי אלג'יריה ונשאו שלטים שבהם נכתב "הצבא והעם הם אחד" ו"סוף המשחק".

לקריאה נוספת בנושא
המפגינים באלג'יריה לא מסתפקים רק בנשיא, וקוראים תיגר על הצבא
צבא אלג'יריה מצטרף למפגינים נגד הנשיא: להכריז על נבצרות
ההפגנות באלג'יריה התחדשו למרות הכרזת הנשיא: "עליו להיעלם במהירות"

נשיא אלג'יריה בוטפליקה מגיש את התפטרותו, 2 באפריל 2019. רויטרס
עלה לשלטון ב-1999. בוטפליקה מגיש את מכתב ההתפטרות שלו/רויטרס

ואולם, באופוזיציה רומזים כי הם לא יסתפקו בלכתו של בוטפליקה שעלה לשלטון ב-1999. "מה שחשוב הוא שלא נקבל ממשלת מעבר", אמר מוסטפא בוצ'אצ'י, אחד ממנהיגי המפגינים, בטרם הודיע בוטפליקה רשמית על התפטרותו. "ההפגנות בדרכי שלום יימשכו". ממשלת המעבר מונתה ביום ראשון, ועל אף שהיא כוללת כמה אנשי מקצוע מכובדים, בראשה עומד נור א-דין בדואי, שלטענת המפגינים קרוב מדי לאליטה הנשלטת בידי אנשי עסקים וותיקי מלחמת העצמאות עם צרפת, שהסתיימה ב-1962.

תומכי בוטפליקה הזהירו בתחילת המחאה מפני חזרה לשנות ה-90, שבהן נהרגו כ-200 אלף איש במלחמת אזרחים בין הצבא לבין ארגוני אסלאם קיצוני והזכירו את המאורעות בסוריה, שנמצאים בשנתם השמינית. עם זאת, עד עתה ידוע רק על אדם אחד שמת בהפגנות, גבר כבן 60 שלקה בהתקף לב. רוב ההפגנות היו שלוות והמפגינים ניקו את הרחובות לפני ששבו לבתיהם. במצרים, לצורך השוואה, יותר מ-800 איש נהרגו בהתקוממות נגד השליט חוסני מובארק.

צרפת, שלה עדיין השפעה רבה ואינטרסים באלג'יריה, בירכה על הצעד. שר החוץ ז'אן איב לה דריאן אמר כי זהו "רגע חשוב בהיסטוריה של אלג'יריה" והוסיף כי האזרחים באלג'יריה הוכיחו כי הם נחושים להשמיע את קולם.

עוד באותו נושא

אמרו לא לזקן: המחאה באלג'יריה העירה לתחיה את האביב הערבי

לכתבה המלאה
אלג'ירים חוגגים לאחר התפטרות הנשיא, 2 באפריל 2019. רויטרס
מפגינים חוגגים את התפטרותו של בוטפליקה, אתמול/רויטרס

בהצהרה שפורסמה אתמול מטעם בוטפליקה, נמסר כי הוא ינקוט "צעדים חשובים כדי להבטיח את המשכיות תפקודם של מוסדות המדינה" אחרי פרישתו לפני סיום כהונתו הרביעית ב-28 באפריל. מתנגדי הנשיא טוענים כי הוא אינו כשיר להמשיך לכהונה נוספת, והם חושדים כי הוא מוחזק בתפקיד כדי להגן על אחיזת הצבא והאליטה הפוליטית ששולטת באחת מיצאניות הנפט הגדולות ביותר ביבשת מאז מלחמת העצמאות נגד צרפת לפני כ-60 שנה.

בוטפליקה עלה לשלטון ב-1999 והצליח לסיים את מלחמת האזרחים העקובה מדם עם האסלאמסטים. אזרחים רבים, שהיו מצולקים מהמלחמה, קיבלו את הדיכוי הפוליטי תמורת היציבות הביטחונית, אך בחודשיים האחרונים נשבר מחסום הפחד בקרב אזרחים רבים, במיוחד הצעירים שבהם.

(עדכון ראשון: 22:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully