וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפגינים באלג'יריה לא מסתפקים רק בנשיא, וקוראים תיגר על הצבא

29.3.2019 / 16:52

בסוף השבוע השישי ברציפות של המחאה גדשו מאות אלפים את רחובות המדינה, וקראו לבוטפליקה להסתלק אך גם לגנרלים להפסיק להתערב בפוליטיקה. "על כל הכנופיה ללכת", אמר אחד המפגינים, אחרי שהרמטכ"ל קרא להחליף את הנשיא בן ה-82. "הם חטפו את אלג'יריה"

צילום: רויטרס

מאות אלפי אנשים מפגינים היום (שישי) ברחבי אלג'יריה בדרישה להסתלקותו של הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה. ואולם, המחאה בת שש השבועות מתמקדת עתה גם בשחקנים בכירים אחרים במשטר, כמו מפקד הצבא שבעצמו התנער מבוטפליקה בתחילת השבוע.

המפגינים, שנשאו כרזות והתעטפו בדגלי הלאום, קראו להחלפת השלטון. אחרים אמרו שהם גם מתנגדים למעורבות הצבא בחיים הפוליטיים. "הלחץ ברחובות יימשך עד שהמערכת תסתלק", אמר מוחמד דג'אמי, סטודנט בן 25, בזמן שמאות שוטרים עקבו מקרוב אחרי תנועת המפגינים בבירה אלג'יר ומסוק חג מעל ראשיהם.

האווירה ברחובות הייתה חגיגית, ומשפחות עמדו במרפסות הבתים מעל הרחובות ועודדו את הצועדים, שחלקו תמרים ומים ורכשו גלידות מדוכני רחוב. "יש לנו רק דבר אחד לומר היום, על כל הכנופיה ללכת מיד, המשחק נגמר", אמר עלי, סוחר מקומי, בזמן שהמפגינים זעקו את סיסמת "האביב הערבי": "העם רוצה להפיל את המשטר".

ביום שלישי קרא מפקד הצבא, גנרל אחמד גאד סאלח, למועצה החוקתית לקבוע אם הנשיא בן ה-82 כשיר לתפקידו. המהלך הגביר את הלחץ על בוטפליקה, שלא הצליח לשכך את כעס המפגינים גם שהודיע שלא יתמודד על כהונה חמישית.

לקריאה נוספת
רוסיה על המחאה באלג'יריה: יש ניסיון לערער על היציבות
אמרו לא לזקן: המחאה באלג'יריה העירה לתחיה את האביב הערבי
ההפגנות באלג'יריה התחדשו למרות הכרזת הנשיא: "עליו להיעלם במהירות"

הפגנה נגד נשיא אלג'יריה בוטפליקה בבירה אלג'יר, 29 במרץ 2019. רויטרס
"המשחק נגמר". מפגינים באלג'יר, היום/רויטרס

בשבועות האחרונים נטשו את בוטפליקה בעלי ברית מרכזיים. נשיא אלג'יריה, הנמצא בשלטון ב-20 השנים האחרונות, מיעט להופיע בציבור מאז שלקה בשבץ ב-2013 ועתה הוא מתמודד עם המשבר הפוליטי הגדול ביותר בתקופתו.

המפגינים מאסו במערכת הפוליטית שנשלטת על ידי ותיקי מלחמת העצמאות בצרפת, והם סבורים שאבד עליהם הכלח. הם רוצים להחליף את הממסד בדור חדש של מנהיגים צעירים, שיקדמו רפורמות במדינה הנסמכת על יצוא הנפט ויעניקו תקווה לאוכלוסייה הנואשת לחיים טובים יותר. עד עתה נותר הצבא במקומו, אבל קריאתו של הרמטכ"ל להחלפת בוטפליקה הייתה תזכורת ברורה לכך שהצבא מתכנן לשמור על השפעתו הגדולה במדינה.

סעדיה בלאיד, מפגינה שבכתה בזמן שעטתה על עצמה את דגל המדינה, אמרה: "אני בוכה כי הם חטפו את אלג'יריה. ההצעה של הצבא היא לעג". על אחת הכרזות נכתב: "אנחנו רוצים שסאלח (מפקד הצבא) יסתלק".

עם זאת, בדרישתו של הגנרל הוותיק תמכו מפלגת השלטון FLN ואיגוד העובדים המרכזי, מה שמאותת על כך שלבוטפליקה לא נותר הרבה זמן. לפי החוקה, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט, עבד אל-קאדר בן סאלח, ישמש נשיא זמני למשך 45 יום אחרי לכתו של בוטפליקה. ואולם, גם אם הנשיא יוותר על כיסאו בסופו של דבר, אין באופק יורש ברור לטווח ארוך.

עוד באותו נושא

צבא אלג'יריה מצטרף למפגינים נגד הנשיא: להכריז על נבצרות

לכתבה המלאה
נשיא אלג'יריה בוטפליקה ומפקד הצבא סאלח, 2012. רויטרס
גם הצבא נטש את הנשיא. הרמטכ"ל סאלח לצד בוטפליקה, 2012/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully