וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה על המחאה באלג'יריה: יש ניסיון לערער על היציבות

19.3.2019 / 17:22

שר החוץ לברוב אמר כי הוא מודאג מההפגנות נגד הנשיא בוטפליקה, בעת פגישתו עם סגן ראש הממשלה החדש. ההמונים ממשיכים לצאת לרחובות והם קראו לצבא שלא להתערב: "נמאס לנו מהשיטה הזו"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

רוסיה הזהירה היום (שלישי) מפני ניסיונות לערער את המצב באלג'יריה, על רקע ההפגנות ההמוניות נגד הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר כי הוא מודאג מהמחאה המתמשכת במהלך פגישתו עם סגן ראש ממשלת אלג'יריה החדש, רמטאן לעמארה. הוא הגן על ההצעות של הממשלה בזמן ביקורו ברוסיה, בעלת ברית צבאית של אלג'יריה, עם תחילת מסעדי מדיני בבעלות בריתה של המדינה. סגן ראש הממשלה אמר כי לאופוזיציה יהיה מקום בממשלה שתפקח על הבחירות, והוסיף כי הממשלה הגיבה לדרישות הלגיטימיות של העם.

במקביל, גם היום יצאו אלפים לרחובות ודרשו מבוטפליקה בן ה-82 להתפטר, על אף שהוא הבטיח כי הוא לא יתמודד לכהונה חמישית ויעביר את המושכות למנהיג חדש שייבחר בבחירות, שנדחו למועד לא ידוע. גם כניעתו לדרישות המפגינים, שמזכירות את אירועי "האביב הערבי" שפרצו ב-2011, לא ריצו אותם. הם דוחים את הצעתו לתקופת מעבר, שתימשך מעבר למועד הבחירות המקורי ב-28 באפריל.

בנוסף לכך, ארגון אופוזיציה חדש, שבו חברים פוליטיקאים ופעילי זכויות אדם, קרא לצבא שלא להתערב במשבר הפוקד את המדינה הצפון אפריקנית. זהי המסר הראשון של תנועת המחאה לצבא, שלו יש השפעה רבה על הפוליטיקה. ארגון "התיאום הלאומי לשינוי" דחק בצבא לשמור על "תפקידו החוקתי מבלי להתערב בבחירת העם". בארגון האופוזיציה החדש יש רק אישה אחת עד כה, זוביידה עסול, שעומדת בראש מפלגה קטנה.

הפגנה בבירת אלג'יריה נגד הנשיא בוטפליקה, 19 במרץ 2019. רויטרס
רוצים שינוי ומיד. הפגנות בבירה אלג'יר, היום/רויטרס

עד כה שמרו הגנרלים על ניטרליות במשבר, אך אתמול הבהיר הרמטכ"ל כי על הצבא לפעול לפתרון המשבר. הצבא התערב בנעשה במדינה בכמה צמתים מרכזיים, כולל ביטול הבחירות בשנות ה-90 שבהן ניצחו האסלאמסטים, בהחלטה שהובילה למלחמת אזרחים אכזרית. בוטפליקה, שעלה לשלטון ב-1999, הוביל לסיום הסכסוך שהותיר רבים מהאזרחים מצולקים. ואולם, מאז 2013 הוא מיעט להופיע בציבור אחרי שלקה בשבץ.

ההפגנות האחרונות, שפרצו עם הכרזתו המקורית של הנשיא כי יתמודד על כהונה חמישית על אף מצבו הבריאותי, שברו את הטאבו הארוך והראו את רצונם של האזרחים בדור חדש של מנהיגים, במקום אלו ששולטים במדינה מאז מלחמת העצמאות בצרפת שהסתיימה ב-1962.

"לא נפסיק את הלחץ שלנו עד שהוא ילך", אמר עלי עג'מי, סטודנט בן 23, בהפגנה בבירה אלג'יר. "העם רוצה שתעזוב", נכתב על אחד הכרזות. ג'ילאלי בהאי, אחד ממאות רופאים וגורמי רפואה אחרים שהשתתפו בהפגנות, אמר: "נמאס לנו מהשיטה הזו. עליה להיעלם לעד".

עוד באותו נושא

אמרו לא לזקן: המחאה באלג'יריה העירה לתחיה את האביב הערבי

לכתבה המלאה
נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה. AP
לא יתמודד על כהונה חמישית. בוטפליקה, 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully