וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים נגד שוטרים: המפגינים בסודאן צרים על מטה משרד ההגנה

8.4.2019 / 21:26

אלפים ממתנגדי הרודן בשיר הקימו מחנה בבירה חרטום סמוך למשכנו של השליט הוותיק. לפי עדי ראיה, אנשי צבא הגנו על המפגינים כשכוחות ביטחון ניסו לפזר אותם בכוח. "עם אחד, צבא אחד", צעקו המוחים, שקראו לצבא לפתוח בשיחות. לפחות שבעה מפגינים נהרגו מאז יום שבת

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

כוחות צבא הגנו היום (שני) על מפגינים בבירת סודאן מפני כוחות הביטחון, שניסו לפזר את מחנה השובתים שמחוץ למשרד ההגנה בחרטום - כך אמרו עדי ראיה ופעילי אופוזיציה למשטרו של הרודן עומר אל-בשיר. לדבריהם, כוחות שיטור לפיזור מהומות ואנשי שירותי הביון התקרבו למפגינים בטנדרים בזמן שירו לעברם גז מדמיע, אולם חיילים ששמרו על המתחם יצאו ממנו וירו באוויר כדי להגן על כ-3,000 האנשים שבמקום. עדי הראיה סיפרו כי כוחות הביטחון נסוגו מבלי להשיב אש בחזרה, וכי חיילים נפרסו באזור.

שר המידע חסן אסמאעיל, שמשמש גם דובר הממשלה, הכחיש את הדיווחים. לדבריו, המפגינים פונו מהאזור, מבלי שהיו נפגעים בשורות כל הצדדים. "שירותי הביטחון עובדים יחד בצורה חיובית ובהרמוניה", אמר. בהמשך, אמר שר הפנים, בושרה ג'ומעה, בפני הפרלמנט כי מאז יום שבת נהרגו שבעה אנשים ברחבי המדינה - שישה בבירה חרטום ומפגין נוסף בחבל דארפור. לדבריו, בסך הכול נעצרו 2,496 מפגינים.

בהפגנה הגדולה ביותר עד כה נגד השליט, קראו המפגינים, שקיבלו לראשונה את תמיכת מנהיגי האופוזיציה הבולטים, לצבא לקיים איתם שיחות על הקמת ממשלת מעבר. ואולם, שר ההגנה, המשמש גם סגנו של בשיר, הזהיר כי לא יאפשר למדינה להידרדר לכאוס ואת פילוג כוחות הביטחון. מאז אתמול, הרשויות שיבשו את הגישה לרשתות החברתיות ווטסאפ ופייסבוק, הפופולריות ביותר במדינה.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הפציר בצדדים "להפגין איפוק ולהימנע מאלימות" והוא קרא לשלטונות סודאן לשחרר את המפגינים העצורים.

לקריאה נוספת בנושא
יד קשה נגד המפגינים: נשיא סודאן הכריז מצב חירום למשך שנה
זה התחיל בגלל לחם, אך אזרחי סודאן כבר קוראים: "העם רוצה להפיל את המשטר"

מפגינים נגד נשיא סודאן בשיר בבירה חרטום, 6 באפריל 2019. רויטרס
לא נכנעים. המפגינים בחרטום, שבת/רויטרס

מאז דצמבר, חווה המדינה הצפון אפריקנית הפגנות נגד שלטונו של בשיר, שמנהיג את סודאן מאז הפיכה צבאית ב-1989. ההפגנות החלו בשל עליית מחירי הלחם, אך התרחבו למחאה נגד הנשיא, שהכריז מצב חירום כדי לדכא את ההתנגדות הגדולה ביותר לשלטונו. בשיר, המבוקש בבית הדין הפליל בהאג על פשעים נגד האנושות בחבל דארפור, מאשים את הסנקציות האמריקניות במשבר הכלכלי. הוא מכחיש את הטענות נגדו.

בשיר, גנרל לשעבר, הכיר בצדקתן של דרישות המפגינים, אך אמר כי עליהם להעלות אותן ללא אלימות ודרך הקלפיות. לפי ארגוני זכויות אדם, כ-60 איש נהרגו מאז תחילת ההפגנות, שקיבלו רוח גבית עם הצלחת המפגינים באלג'יריה נגד הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה, שהתפטר מתפקידו בשבוע שעבר. הרשויות מונות 39 הרוגים באופן רשמי.

עוד באותו נושא

אמרו לא לזקן: המחאה באלג'יריה העירה לתחיה את האביב הערבי

לכתבה המלאה
נשיא סודאן בשיר 1 באפריל, 2019. רויטרס
עלה לשלטון בהפיכה צבאית לפני 30 שנה. בשיר, החודש/רויטרס

ביום שבת החלו לצעוד אלפי מפגינים למתחם משרד ההגנה בחרטום, עם ציון ההפיכה הצבאית מ-6 באפריל 1985 שהפילה את הרודן ג'עפר נימרי. במתחם נמצא גם משכנו של בשיר ומטות השירותים החשאיים, והמפגינים הצליחו להקים מתחם מחאה במקום למרות ניסיונות הכוחות לבלום אותם. במהלך שני הלילות שעברו מאז, נותרו כמה אלפי מפגינים בודדים, שקיבלו מים ומזון מחבריהם, אולם מספרם גדל לקראת שעות הערב.

(עדכון ראשון: 14:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully