וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוות של יארה שינה הכול: שיא במקרי הרצח המפוענחים במגזר הערבי

6.4.2019 / 8:33

הזעזוע מרצח יארה איוב, שגופתה נמצאה בפח אשפה בגוש חלב, גרם לשינוי ביחס המגזר הערבי כלפי המשטרה כדי להילחם בשיעורי הפשיעה הגבוהים. למרות משבר האמון ביניהם, מתחילת השנה נשברו שיאי פענוח הרצח בחברה הערבית. גורם בארגון: "זכינו לשיתוף פעולה מצדם"

צילום: ארכיון וואלה!NEWS ומשטרת ישראל, עריכה: שניר דבוש

זה היה מקרה שזעזע את הציבור הישראלי, ובמיוחד את ערביי ישראל - יארה איוב, בת 16 מגוש חלב שליד צפת, נרצחה באכזריות. יארה נעלמה מביתה ב-23 בנובמבר אשתקד, והמשטרה ניהלה חיפושים בהשתתפות עשרות שוטרים, לוחמי יס"מ, אנשי מודיעין, כלבנים, פרשים וחוקרי ימ"ר צפון. במשך ימים היא הוגדרה כנעדרת לפני שאותרה מצלמת אבטחה שבה נראית הנערה בכפר.

במשטרה הבינו כי היא הגיעה למאפיה שאותה מנהל מחמד אבו זינב. אחרי שתושאל, הוא נעצר בחשד שהיה מעורב בהיעלמותה של הנערה. יומיים לאחר מכן, הבחין בלש בצעיף של הנערה מונח באחד מרחובות הכפר. הבלש בדק את אחד מפחי האשפה, שמאחוריו נסעה משאית לפינוי זבל של המועצה שהייתה אמורה לאסוף את תכולתו. כשפתח הבלש את מכסה הפח - הוא גילה את גופתה של יארה.

עוד בוואלה! NEWS:
בעקבות רצח תושבת העיר: באקה אל-גרבייה הודיעה על שביתה
ירו בצעיר במכולת - לעיני אביו: פוענח רצח תושב טייבה
הרכיב חבר על אופנוע, ונורה במקומו: פוענח רצח צעיר מאום אל פחם

יארה איוב. דוברות המשטרה, אתר רשמי
גופתה התגלתה בפח האשפה בגוש חלב. איוב/אתר רשמי, דוברות המשטרה

החוקרים פעלו במהירות וצוותי מז"פ הוזעקו לכפר. עשרות חוקרים גבו עדויות רבות במקביל לפעילות טכנולוגית רבה שהפעילה המשטרה כדי לקדם את החקירה, שבסיומה הוגשו כתבי אישום נגד בעל המאפיה מחמד אבו זינב ונגד קטין נוסף.

הזעזוע בחברה הערבית מהרצח בגוש חלב גרם לרבים במגזר להבין כי כי עליהם לפעול כדי להתמודד עם האלימות הרבה. הודות לכך, המשטרה זכתה לשיתוף פעולה מסוים. הרצח אירע בעיצומו של משבר אמון בין הנהגת המגזר הערבי בישראל לבין המשטרה וברקע הביקורת על כך שהיא לא משקיעה בלחימה בפשיעה הקשה, במיוחד במקרי הרצח במגזר.

מנגד, כבר שנים אומרים במשטרה כי קיים קושי רב במגזר הערבי לנהל חקירות, במיוחד חקירות רצח, בהיעדר עדי ראייה ובהתחשב בכך שבפעמים רבות "מנקים" את הזירות או מוחקים את צילומי מצלמות האבטחה הסמוכות. אולם, בלב המשבר, נשברו שיאי פענוחי מקרי רצח במגזר הערבי בכל רחבי הארץ.

עוד באותו נושא

האם נרצחה ביריות - משפחתה מגדלת את ילדיה: "הם עדיין בוכים עליה"

לכתבה המלאה
מקרי רצח שפוענחו במגזר הערבי מתחילת 2019- אינפו 1. עיבוד תמונה
מקרי רצח שפוענחו במגזר הערבי מתחילת 2019- אינפו 1/עיבוד תמונה
"חקירת רצח במגזר הערבי היא הרבה יותר מורכבת. היא דורשת מאיתנו הרבה יותר משאבים"

בשנת 2017 נרצחו 146 בני אדם ב-121 מקרי רצח שונים. 75 מההרוגים היו מהמגזר הערבי. לעומת זאת ,בשנת 2018 אירעו 114 אירועי רצח, בהם נרצחו 123 בני אדם מהם 72 מהמגזר הערבי. מאז תחילת השנה, ברבע הראשון של 2019, אירעו 13 מקרי רצח במגזר הערבי בישראל.

כדי להתגבר על חוסר שיתוף הפעולה במגזר הערבי, המשטרה מפעילה משאבים רבים, בהם אמצעים טכנולוגיים, כדי להגיע לרוצחים. "חקירת רצח במגזר הערבי היא הרבה יותר מורכבת. היא דורשת מאיתנו הרבה יותר משאבים, הן של כוח אדם והן של טכנולוגיות מתקדמות, לצד אמצעים ויכולות מודיעיניות", הסביר גורם במשטרה.

הגורם במשטרה הוסיף כי "אנחנו רואים בכמה מקומות שינוי באוכלוסייה, למשל ברצח אשרף קאעוד, אב לחמישה מיפו, שנרצח בפתח החנות שלו ב-4 לדצמבר 2018. מתוך אופנוע נורו לעברו מטח יריות. לאחר הרצח זכינו לשיתוף פעולה מלא מצד האוכלוסייה ביפו, בשמירת הראיות בזירה או במסירת עדויות. וגם העמדת מצלמות האבטחה בקרבת הזירה, בנתיב ההגעה והמילוט של הרוצחים".

המניעים - שיפוץ דלת ומקום חנייה

אשרף נרצח על ידי האחים אחמד וג'מאל הדס על רקע סכסוך בנוגע לשיפוץ דלת. לפני שבועיים הוגשו כתבי אישום נגד השניים, לאחר שמשטרת תל אביב הצליחה לפענח את הרצח.

המניעים למקרי הרצח במגזר הערבי הם מגוונים, לעיתים תכופות עד כדי זילות בקדושת חיי האדם. לדוגמה, סאמח מסוועדה נרצח ב-10 במרץ כשהוא ואביו ביקשו להחנות את המשאית שלהם כדי לפרוק רהיטים ליד בית במזרח ירושלים. חקירת המשטרה העלתה כי לאחר שדיירי הבית ביקשו להזיז את המשאית, החל ויכוח שגלש לקטטה, במהלכה נשלפו אקדח וסכינים ונורו יריות. סאמי ואביו נדקרו במהלך הקטטה וכעבור זמן קצר נקבע מותו של הבן בבית החולים. המשטרה הצליחה לעצור שני בני משפחה שביצעו את הרצח והשבוע הוגש נגדם כתב אישום.

מקרי רצח שפוענחו במגזר הערבי מתחילת 2019- אינפו 1. עיבוד תמונה
מקרי רצח שפוענחו במגזר הערבי מתחילת 2019- אינפו 1/עיבוד תמונה

במקרה אחר, נרצח סעד ג'באלי, בן 26 מטייבה, בחנות המכולת שלו - לעיני אביו. חוקרי מרחב שרון הצליחו, בין היתר באמצעים טכנולוגים ובעבודת תשאול, לאתר את החשודים ברצח. ותחילת השבוע הוגש לבית משפט מחוזי לוד כתב אישום נגדם.

אום אל-פאחם היא עיר הידועה ברמת פשיעה והאלימות הגבוהה בה, שפוגעות בתחושת הביטחון ואיכות החיים של תושביה. ב-12 לינואר השנה נרצח באהר מחמיד, שבוצע כמו על ידי יחידת חיסול מקצועית: מחמיד, שרכב על קטנוע, נורה ממארב שביצעו המתנקשים ממטע האבוקדו הסמוך. המתנקשים ירו לעברו משני כלי נשק ולאחר מכן הגיע כלי רכב שאסף אותם מהזירה.

חוקרי המשטרה הצליחו לעלות על זהות ארבעה חשודים, בהם קטין, שביצעו את הרצח. שניים מהם שכבו במארב כשירו והשלישי היה נהג רכב המילוט, שלידו ישב חשוד רביעי. נגד הארבעה הוגשו כתבי אישום.

המטען במכונית, החברה שנותרה נכה

רצח סמר חטיב, בת 32 ואם לשלושה מיפו, גרם לסערה בציבור. היא נרצחה בצומת עין הקורא בראשון לציון, כלי הרכב שלה נורה בעשרות רבות של קליעים מכלי רכב אחר, וגרם למותה. חברתה נאייה נפצעה מהירי ונותרה נכה. יומיים לפני כן, מישהו הניח מטען חבלה במכוניתה, בפתח ביתה ביפו. לאחר שהמשטרה גילתה את המטען ופירקה אותו, סמר התבקשה לעבור למקלט לנשים מוכות, אך היא סירבה - ושילמה בחייה.

בנה של סמר חטיב שנרצחה על ידי בן זוגה בעצרת לזכרה. אורן זיו, אתר רשמי
סירבה לעבור למקלט ושילמה בחייה. בנה של סמר חטיב שנרצחה על ידי בן זוגה בעצרת לזכרה/אתר רשמי, אורן זיו
גורם בכיר במשטרה על רוצח סמר חטיב: "אנחנו ממליצים לו לא להתקרב למדינת ישראל"

בימ"ר תל אביב עבדו לאורך ימים כדי לאסוף ראיות מבן זוגה, שנמלט לחו"ל. לטענת המשטרה, הוא שלח שישה חשודים כדי לבצע את הרצח ולהניח את המטען במכוניתה של חטיב. "אנחנו ממליצים לו לא להתקרב למדינת ישראל", אמר גורם בכיר במשטרה. "כי כשהוא יגיע - הוא ייעצר ויעמוד לדין על רצח".

גם אימן עווד מעכו נרצחה על ידי בן זוגה. ב-11 לדצמבר נמצאת גופתה בדירתה. בעלה, שמצא את הגופה, טען כי הוא לא היה בבית בעת הרצח ורמז כי אלמוני פרץ לדירה ורצח. אלא שהחוקרים הצליחו להפריך את האליבי שלו באמצעות איכון הטלפון שלו. גם פעילות טכנולוגית איששה את הסברה כי הוא נכח בדירה בעת הרצח. כשהחוקרים תשאלו את הבעל הם מצאו סתירות בעדות שלו והחליטו לעצור אותו. במהלך סריקות שערכו, הם מצאו שקית עם בגדי הבעל המגואלים בדם אשתו וסכין מטבח.

כמו סצנה מסרט

שבועיים אחרי הרצח, לא רחוק משם, בכפר נחף, נרצח חאפז עיסא בן ה-37. המניע לרצח היה סירובו להותיר לאחותו להתחתן עם מי שמאוחר יתר הגלתה כאחיו של החשוד. על רקע סירוב משפחת הכלה המיועדת, נורו יריות ונזרק רימון הלם לעבר ביתו של חאפז.

מיד לאחר מכן הגיע חאפז לבית משפחת החתן וביקשה ליצור הידברות. תוך כדי הדברים הוא נפצע באורח קשה מדקירות. בכוחות אחרונים הצליח להגיע למרכז הרפואי בכפר, שם נקבע מותו.

חוקרי המשטרה מצליחים לקשור בין הירי והשלכת הרימון לבין הקטטה והרצח. הם אספו ראיות, בין היתר באמצעות מצלמות ואמצעים טכנולוגיים, לצד איסוף עדויות רבות. לבסוף חוקרי ימ"ר צפון עצרו את החתן ואת אחיו שנגדו מוגש כתב אישום בגין רצח.

זירת הירי בתחנת הדלק במגידו, 18 בדצמבר 2018. דוברות משטרת ישראל
מגמת שינוי בלב המשבר מול החברה הערבית. משטרה/דוברות משטרת ישראל

חוקרי ימ"ר חוף הצליחו לפענח לפני ימים את רצח חטיב מוסא, בן 60 מנצרת, שנרצח בחנות הירקות שלו בקריית טבעון. מיד לאחר הרצח, השתלטו שניים מבין שלושת הרוצחים על מונית חולפת ואילצו את הנהג למלט אותם מהזירה באיומי נשק. החוקרים הבינו כי הרצח בוצע על רקע סכסוך פלילי בין תושב בסמט טבעון לבין הנרצח. בסך הכול, נעצרו שלושה מעורבים ברצח.

הרצח סאלים ג'ובראן מאום אל-פאחם, שבוצע בחודש דצמבר 2018, נראה גם הוא כמו סצנה מסרט: ג'ובראן היה בדרכו ממקום עבודתו בפרדס חנה לביתו כשמכונית פורד פוקוס חסמו את נתיב נסיעתו. המתנקשים ירדו מהמכונית וירו מספר רב של קליעים. מיד אחר כך, הם נמלטו כשהם נוטשים את המכונית שלהם בשדה. חוקרי ימ"ר חוף הצליחו להבין מי ישב בפורש הנטושה ולאסוף ראיות נגד שלושת הרוצחים, שבימים האחרונים הוגש נגדם כתב אישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully