וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באלג'יריה חוגגים את התפטרות הנשיא: "צריך להפיל את כל המשטר"

הכרזתו של בוטפליקה על לכתו אחרי 20 שנה התקבלה בשמחה רבה במדינה הצפון אפריקנית, והשאלה עתה אם השינוי יהיה עמוק יותר. "אינשאללה התהליך יהיה דמוקרטי", אמר אחד המפגינים. ברוסיה מזהירים: "לא להתערבות זרה"

נשיא אלג'יריה בוטפליקה הגיש את מכתב ההתפטרות/צילום: רויטרס

אלפים יצאו אתמול (שלישי) לחגוג את התפטרות נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה, בתום כחודשיים של הפגנות ענק נגד שלטונו בן ה-20 שנים. הוא נכנע ללחץ שהופעל מכיוונו גם מהצבא, אחד מעמודי התווך של המשטר המסוגר, שהתייצב לצד המפגינים נגד השליט החולה, שמיעט להיראות בציבור מאז שלקה בשבץ ב-2013.

אחרי ההתפטרות, יצאו מאות אזרחים לחגוג במרכז אלג'יר הבירה, שם החלו ההפגנות הראשונות ב-22 בפברואר. הם נופפו בדגלי אלג'יריה ונשאו שלטים שבהם נכתב "הצבא והעם הם אחד" ו"סוף המשחק"."אינשאללה, יהיה לנו תהליך דמוקרטי מלא, זה חשוב מאוד", אמר סלמוואי סדיק, אחד המפגינים. "עלינו להפיל את כל המשטר וזה הדבר הכי קשה".

לקריאה נוספת בנושא
בלחץ המפגינים: נשיא אלג'יריה יתפטר לפני תום כהונתו החודש
המפגינים באלג'יריה לא מסתפקים רק בנשיא, וקוראים תיגר על הצבא
צבא אלג'יריה מצטרף למפגינים נגד הנשיא: להכריז על נבצרות

אלג'ירים חוגגים לאחר התפטרות הנשיא, 2 באפריל 2019. רויטרס
מחסום הפחד נשבר. חגיגות באלג'יר, אתמול/רויטרס

ואולם, באופוזיציה רומזים כי הם לא יסתפקו בלכתו של בוטפליקה שעלה לשלטון ב-1999. "מה שחשוב הוא שלא נקבל ממשלת מעבר", אמר מוסטפא בוצ'אצ'י, אחד ממנהיגי המפגינים, בטרם הודיע בוטפליקה רשמית על התפטרותו. "ההפגנות בדרכי שלום יימשכו".

ממשלת המעבר מונתה ביום ראשון, ועל אף שהיא כוללת כמה אנשי מקצוע מכובדים, בראשה עומד נור א-דין בדואי, שלטענת המפגינים קרוב מדי לאליטה הנשלטת בידי אנשי עסקים וותיקי מלחמת העצמאות עם צרפת, שהסתיימה ב-1962. בוטפליקה שרד את אירועי "האביב הערבי" מ-2011, שהפילו משטרים רודניים באזור, אך המחאה במדינה הצפון אפריקנית ויצואנית הנפט הגדולה עשויה לעודד תנועות התנגדות נוספות במדינות ערביות. אחת מהן היא סודאן, החווה הפגנות משלה בחודשים האחרונים נגד הנשיא עומר אל-בשיר.

בוטפליקה עלה לשלטון ב-1999 והצליח לסיים את מלחמת האזרחים העקובה מדם עם האסלאמיסטים. אזרחים רבים, שהיו מצולקים מהמלחמה, קיבלו את הדיכוי הפוליטי תמורת היציבות הביטחונית, אך בחודשיים האחרונים נשבר מחסום הפחד בקרב אזרחים רבים, במיוחד הצעירים שבהם.

עוד באותו נושא

מחאות הענק הצליחו: נשיא אלג'יריה בוטפליקה התפטר מתפקידו

לכתבה המלאה
אלג'ירים חוגגים לאחר התפטרות הנשיא, 2 באפריל 2019. רויטרס
אלג'ירים חוגגים לאחר התפטרות הנשיא, 2 באפריל 2019/רויטרס

צרפת, שלה עדיין השפעה רבה ואינטרסים באלג'יריה, בירכה על התפטרות בוטפליקה. שר החוץ ז'אן איב לה דריאן אמר כי זהו "רגע חשוב בהיסטוריה של אלג'יריה" והוסיף כי האזרחים במדינה הוכיחו כי הם נחושים להשמיע את קולם.

רוסיה, בעלת ברית מרכזית של אלג'יריה ומספקת לה נשק רב. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר היום כי הוא מקווה שתקופת המעבר תהיה "ללא התערבות זרה".

נשיא אלג'יריה בוטפליקה מגיש את התפטרותו, 2 באפריל 2019. רויטרס
בוטפליקה מגיש את מכתב ההתפטרות שלו, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully