וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לארדואן: מפלגת השלטון הפסידה באנקרה - ובדרך לאבד גם את איסטנבול

1.4.2019 / 14:00

נשיא טורקיה נחל תבוסה סמלית בבחירות המקומיות, כשלראשונה מאז הקמת מפלגתו היא לא תשלוט בבירה. גם באיסטנבול, העיר הגדולה במדינה, מסתמן מהפך. "ככה זה בדמוקרטיה", אמר ארדואן, שהודה בתוצאות המאכזבות. הבחירות הבאות - רק ב-2023. באופוזיציה החילונית והכורדים חגגו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מפלגת השלטון של טורקיה הפסידה בבחירות המקומיות בבירה אנקרה, ובדרך להפסיד גם באיסטנבול, בעיר הגדולה ביותר במדינה - כך עולה הבוקר (שני) מספירת יותר מ-99% מהקולות. התוצאות מהוות מכה סמלית לנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שמפלגתו "הצדק והפיתוח" (AKP) שלטה בבירה מאז היווסדותה ב-2001. המפלגה עשויה לערער על חלק מהתוצאות באנקרה ובאיסטנבול.

באנקרה, ניצח מועמד מפלגת העם הרפובליקאית החילונית (CHP), מנסור יאבאס, את מועמד מפלגת השלטון כשזכה ב-50.9% מהקולות בפער של 3.8% מיריבו הקרוב ביותר. באיסטנבול, התוצאות צמודות והתהפכו שוב בשעות הבוקר כשמועמד האופוזיציה מוביל בפער של 28 אלף קולות. הפסד באיסטנבול, הגדולה פי שלושה מאנקרה, תהיה מכה קשה עוד יותר עבור הנשיא - זו העיר שבה הוא החל את הקריירה הפוליטית שלו וכיהן כראש העיר שלה בשנות ה-90.

גם הכורדים חגגו, אחרי שהמפלגה הפרו-כורדית (HDP) לקחו בחזרה רשויות שנלקחו מידיהן לפני שנתיים בטענה שהיא תומכת בטרור ובמחתרת הכורדית (PKK). המפלגה מכחישה זאת. "הם שדדו את הרצון שלנו, אבל הפכנו זאת", אמר תושב העיר דיארבקיר, עבדוללה אלמס.

לקריאה נוספת בנושא
ראש ממשלת יוון: מטוסים טורקיים הטרידו את המסוק שלי
ארדואן: על ניו זילנד להשיב את עונש המוות בעקבות הטבח
טורקיה: פתחנו במתקפה נגד הכורדים עם איראן; בטהראן מכחישים

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ורעייתו בעצרת בחירות באנקרה, 1 באפריל 2019. רויטרס
ארדואן ורעייתו בעצרת תמיכה באנקרה, הלילה/רויטרס

"הבחירות של היום הן היסטוריות כמו אלו ב-1994", צייץ העיתונאי הבכיר רוסן צ'קיר, כשהוא מתייחס לשנה בה נבחר ארדואן לראשות עיריית איסטנבול. "זוהי הצהרה על כך שהפרק שהתחיל לפני 25 שנה, נסגר", כתב צ'קיר.

בנאום שנשא ארדואן בפני תומכיו באנקרה, הוא הכיר בתבוסת AKP באיסטנבול, אך טען כי רוב השכונות בעיר הצביעו בעד מפלגתו. "אפילו אם אנשינו ויתרו על ראשות העיר, הם נתנו את המחוזות למפלגה שלנו", אמר. הוא ציין כי מפלגתו תערער על תוצאות ההצבעה היכן שנדרש, לאחר שמוקדם יותר אמר כי "אנחנו חייבים לקבל את העובדה שניצחנו אך הפסדנו בכמה ערים, זה הכרחי בבחירות דמוקרטיות", אמר. הנשיא הטורקי התחייב כי מדינתו תתמקד כעת בבעיות הכלכליות לקראת הבחירות ב-2023.

"יש לנו מספיק זמן בהמשך לבצע רפורמות ושינויים כלכליים מבלי להתפשר על כללי השוק החופשי", אמר ארדואן. הנשיא הטורקי שולט בפוליטיקה המקומית ב-16 השנים האחרונות הודות לצמיחה כלכלית חזקה ויכולות קמפיין מבריקות, הוא המנהיג הפופולרי ביותר - והמפלג ביותר - בהיסטוריה המודרנית של טורקיה.

אלו הבחירות הראשונות של ארדואן מאז שקיבל לידיו סמכויות נרחבות בבחירות לנשיאות בשנה שעברה בעקבות משאל עם שנוי במחלוקת ב-2017. ממשלתו נתונה לחצי ביקורת בשל מדיניותה הכלכלית ומצב זכויות האדם במדינה, שהתדרדר בשנים האחרונות.



"האזרחים הצביעו בעד הדמוקרטיה, הם בחרו בדמוקרטיה", אמר מנהיג מפלגת האופוזיציה כמאל כמאל קיליצ'דרולו, שהכריז כי מפלגתו שמרה גם על מעוזה באיזמיר שלחוף הים האגאי והעיר השלישית בגודלה במדינה.

עוד באותו נושא

בחירות מקומיות בטורקיה: ארדואן חושש מאובדן הערים הגדולות

לכתבה המלאה
המועמד לראשות מפלגת העם הרפובליקאית (CHPׂ) באיסטנבול אקרם אימאמולו, 1 באפריל 2019. רויטרס
טוען לזכייתו באיסטנבול. מועמד CHP אקרם אימאמולו, הלילה/רויטרס

לקראת ההצבעה, ה-CHP, מפלגת האופוזיציה המרכזית, ומפלגת "הטוב" יצרו ברית אלקטורלית כדי להתחרות בזאת של ה-AKP ושל שותפתה, המפלגה הלאומנית MHP. האופוזיציה הפרו-כורדית לא כרתה ברית עם מפלגות אחרות ולא הציבה מועמדים לראשות העיר באיסטנבול או באנקרה, מה שעזר לאופוזיציה.

לאור המשבר הכלכלי בשנה שעברה, שבו איבדה הלירה כ-30% מערכה, הבוחרים הענישו את ארדואן שאינו מפגין פשרות. בשבוע שעבר הוא שב להאשים את המערב בצרותיה הכלכליות של טורקיה, והבטיח כי היא תתאושש אחרי הבחירות והוסיף כי הוא "הבוס" של הכלכלה. הבוקר המשיכה הלירה לאבד מערכה, לאור התוצאות.

"חשבתי שלא ללכת להצביע היום אבל כשראיתי כמה ה-AKP מתנדנדת חשבתי שאולי הגיע הזמן להנחית עליה מכה. כולם אומללים וכולם נאיבים", אמר האקאן בן ה-47, לאחר שהצביע באנקרה.

תומכי מפלגת השלטון בטורקיה מנופפים בדגלים באנקרה בתום הבחירות המקומיות, 1 באפריל 2019. רויטרס
תומכי מפלגת השלטון באנקרה, הלילה/רויטרס

הבחירות לוו באלימות בדרום המדינה ובאיסטנבול כששני חברי מפלגה, פקידת קלפי ומשקיף בבחירות נורו למוות במחוז מלטיה במזרח אנטוליה במדינה. בנוסף לכך, בעיר דיארבקיר הכורדית נפצעו שני בני אדם, אחד מהם באורח אנוש, לאחר שנדקר בקטטה שפרצה בין מצביעים. כמו כן, עשרות בני אדם נפצעו בקטטות סביב הבחירות בדרום-מזרח המדינה.

(עדכון ראשון: 23:54)

תומכי מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) בטורקיה חוגגים באנקרה, 1 באפריל 2019. רויטרס
תומכי מפלגת האופוזיציה CHP, הלילה באנקרה/רויטרס
בחירות מקומיות בטורקיה 31 במרץ 2019. רויטרס
בחירות בטורקיה, אמש/רויטרס
סופרים קולות בבחירות המקומיות בטורקיה 31 במרץ 2019. רויטרס
סופרים את הקולות בטורקיה, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully