וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: על ניו זילנד להשיב את עונש המוות בעקבות הטבח

20.3.2019 / 10:06

נשיא טורקיה הביע חרטה שארצו ביטלה את העונש והזהיר כי אם ניו זילנד לא תפעל נגד המחבל שרצח 50 מתפללים - אנקרה תעשה זאת. בניו זילנד דורשים הסברים וגם באוסטרליה זימנו את השגריר בשל שידור תיעוד הטבח וקטעים מהמניפסט הקיצוני

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא לניו זילנד להשיב את עונש המוות אחרי הפיגוע במסגדים, והביע צער על כך שארצו ביטלה את העונש. דבריו עוררו זעם בניו זילנד, שהודיעה היום (רביעי) כי היא שולחת את שר החוץ שלה לאנקרה. גם באוסטרליה הביעו תרעומת על כך שארדואן שידר קטעים מהטבח ומהמניפסט הקיצוני של המחבל, ברנטון טרנט האוסטרלי.

עקבו אחרינו בפייסבוק: העמוד החדש של חדשות החוץ

ארדואן, שמנסה לשלהב את בסיס תומכיו לקראת הבחירות המקומיות בסוף החודש, אמר כי טורקיה תגרום למחבל לשלם אם ניו זילנד לא. טרנט, בן 28, מואשם ברצח של 50 מתפללים מוסלמים ובמניפסט הגזעני שלו הוא הזכיר את טורקיה ואת הנשיא.

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן אמרה היום כי שר החוץ ווינסטון פיטרס יטוס לאנקרה כדי "להתעמת" עם דבריו של ארדואן ולבקש הבהרות דחופות. פיטרס כבר גינה בעצמו אתמול שידור התיעוד, שלדבריו עלול לסכן את אזרחי המדינה בחו"ל, אולם קטעים מהמניפסט של טרנט הוקרנו שוב בעצרת של ארדואן אתמול, יחד עם תיעוד כניסתו של המחבל לאחד המסגדים.

נשיא טורקיה ארדואן, 19 במרץ 2019. רויטרס
משלהב את בסיס תומכיו. ארדואן, אתמול/רויטרס

באוסטרליה, ראש הממשלה סקוט מוריסון זימן את השגריר הטורקי לפגישה, שבה ביקש להסיר את דבריו של ארדואן מרשת השידור הממלכתית של טורקיה. "כל האפשרויות מונחות על השולחן", אמר מוריסון לכתבים בקנברה ביחס לתגובה האפשרית נגד אנקרה. הוא הוסיף כי השגריר בטורקיה ייפגש היום עם חברי ממשלו של ארדואן. מוריסון הוסיף כי קנברה שוקלת מחדש את המלצות הנסיעה לטורקיה.

היחסים בין טורקיה, ניו זילנד ואוסטרליה הם באופן כללי טובים. אלפי אוסטרלים וניו זילנדים טסים מדי שנה לטורקיה כדי להשתתף בטקסי זיכרון לקרב גליפולי, בזמן מלחמת העולם הראשונה. אלפי חיילים משתי המדינות השתתפו במערכה הכושלת, שגבה את חייהם של יותר מ-130 אלף איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully