וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטות, חדירות ופיגועים: התרחישים שעלולים להסתבך בצעדת המיליון בעזה

30.3.2019 / 10:30

חמאס מנסה לתמרן בין רצונו בהישגים כלכליים להימנעות משבירת הכלים מול ישראל. בצה"ל נערכו במוקדים שונים לאורך הגבול בניסיון למנוע פגיעה בכוחות ומארגוני הטרור לנצל את המצב לביצוע פיגועים. אם אכן המצב ייצא משליטה, כוחות הביטחון יידרשו להתכונן למערכה גדולה יותר

צילום: שי מכלוף, דו"צ

"צעדת המיליון" אותה המתוכננת להתקיים היום (שבת) בגבול רצועת עזה נועדה לתמרן בין אינטרסים שונים של הארגון. הנהגת חמאס מעוניינת לייצר מנופי לחץ על ישראל כדי לחלץ הישגים כלכליים שיסייעו לה לבסס את השלטון, אך עם זאת אין בכוונתה לשבור את הכלים. מנהיגי חמאס ברצועת עזה לא מעוניינים לגרור את ישראל למערכה. כך עולה מהערכות המצב.

את האירוע ממסגר ככל הנראה מחו"ל סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שניתן להניח כי דרש מיחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה לא להתגרות בישראל כדי לאפשר לו להשיג הישגים שיסייעו להשיג את המטרה הכללית: כיבוש הגדה המערבית על ידי חמאס. זה מקור המתח בין הבכירים בעזה שמרבית אזרחיה סובלים מעוני וקושי קיומי להנהגת החמאס בחו"ל.

כדי לתמרן בין האינטרסים תתקיים היום העצרת, למרות שלהערכת מפקדי שטח באוגדת עזה אם מזג האוויר יאפשר וחמאס יתאמץ - יגיעו לכל היותר עשרות אלפי פלסטינים לשמוע נאומים וליהנות מאווירת אופוריה של סיכום שנה של הפגנות על הגדר רוויה באלימות, טרור, אלפי פצועים ומאות הרוגים. האווירה השמחה תדעך באיטיות דקות אחרי שהעצרת תסתיים, ותוחלף בהפגנות אלימות בכמה מוקדים תוך ניסיונות לפגוע בגדר ובחיילי צה"ל.

לקריאה נוספת בנושא:
הפלסטינים: גובשו הבנות בין ישראל וחמאס לקראת רגיעה ברצועה
בין כוונות: כך פועלים הצלפים המובחרים של צה"ל
מבלימת מתפרעים ועד תמרון בשטח הרצועה: צה"ל במתיחות שיא מול חמאס

היערכות צה"ל בגבול רצועת עזה, 29 במרץ 2019. רויטרס
היערכות הכוחות סמוך לגבול, אתמול/רויטרס

את המציאות הזו יכולים ארגוני הטרור לנצל לפיגועים איכותיים ולכן בצה"ל לא לוקחים סיכונים ותגברו כוחות לאורך כל קו הגבול. גם החשש מהעובדה שהמודיעין לא באמת יכול לקרוא את דעתם של ההמון המשולהב והמוסת שעשוי לרוץ אל הגדר. המשימה המורכבת תוטל על כוחות בגבול שיטילו למרחב הגדר אמצעים לפיזור הפגנות ובמקרה חמור מכך תפעיל ירי צלפים כדי לבלום אירועים חריגים.

במקרי קיצון של חדירה יפעלו יחידות מיוחדות של צה"ל וכוחות ביטחון שוטף (בט"ש) כדי לעצור את החודרים. כוחות נוספים בשילוב שוטרים צבאיים ומשטרת ישראל יהיו גם במעגלים רחוקים יותר על צירי התנועה האזרחיים בעורף. הערכות במערכת הביטחון כי חמאס לא יסלים את המצב בשטח לפחות לא במודע אך כשמשחררים המון זועם ומתוסכל שאין לא אופק מדיני וכלכלי לא ברור איך היום הזה יסתיים.

עוד באותו נושא

מתיחות בגבול הרצועה: פלסטיני שנורה בהפגנות מת מפצעיו

לכתבה המלאה
היערכות צה"ל בגבול רצועת עזה, 29 במרץ 2019. רויטרס
הסיפור האמיתי: מוכנות למלחמה. היערכות בגבול, אתמול/רויטרס

אם יהרגו פלסטינים על הגדר צפויה תגובה של החמאס בשיגורי רקטות. אם אכן הדבר יתממש, או שלחלופין חמאס יסכן את הלוחמים בהשלכת מטעני חבלה בהיקף נרחב, צה"ל צפוי להגיב בירי טנקים או בתקיפות בעומק באמצעות כלי טיס. ההתגוששות הזו יכולה להסתיים ביממה הקרובה או לכל היותר בימים הקרובים ואז יתחיל הסיפור האמיתי: מוכנות למערכה ברצועת עזה.

מדינת ישראל מתנהלת בשנה האחרונה עם יד אחת קשורה. לא מעוניינת להסלים את המציאות מאחר שהיא מעדיפה להתרכז בגזרות אחרות קטלניות יותר כמו הזירה הצפונית. מדיניות ההכלה ברצועת עזה באה לידי ביטוי ביתר שאת בעיקר כדי למנוע הידרדרות לפחות עד אחרי הבחירות. אם המצב הזה יימשך צפויה ממשלת ישראל ללחוץ הכפתור ולשחרר את צה"ל להתקפה רחבה שבאמת לא נראתה כמותה ברצועת עזה מאז מבצע צוק איתן.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור בגבול עזה לקראת צעדות השיבה - 29 מרץ 2019. דובר צה"ל
הרמטכ"ל כוכבי סמוך לרצועה, אתמול/דובר צה"ל

ב-2015, אמר מפקד אוגדה 98 תת-אלוף ירון פינקלמן לפקודיו כמפקד חטיבה צפונית בשנת 2015 אחרי מבצע צוק איתן כי המערכה הבאה תתחיל מאיפה שהמערכה האחרונה הסתיימה. כלומר לא בשיגור רקטות, אלא בירי לעבר יישובי קו הגבול.

בהמלצת הרמטכ"ל אביב כוכבי צבר השבוע הצבא שלוש חטיבות סדירות, מפקדת אוגדה ומפקדות משימה של חטיבות נוספות כחלק מהתגובה המיידית לתרחיש קיצוני אם המצב בגבול ייצא מכלל שליטה של חמאס אך גם כדי להיות ערוך לבאות - למבצע גדול. מהלך שכזה הוא דו צדדי ועלול לגבות מחיר - עניין שלעיתים יש נטייה לשכוח בצד הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully