וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בגבול הרצועה: פלסטיני שנורה בהפגנות מת מפצעיו

יניר יגנה ויפעת רוזנברג

30.3.2019 / 10:00

המהומות התחדשו אמש על רקע ההיערכות לעצרת לציון שנה לצעדות השיבה ולמרות הדיווחים על ההבנות לקראת רגיעה. הפלסטינים: נקבע מותו של צעיר שנורה בגבול. הנהגות חמאס וג'יהאד נפגשו בבירות: "תוקפנות מצד ישראל לצעדת המיליון תזכה לתגובה הולמת"

צילום: שי מכלוף, דו"צ

מתיחות בדרום - עדכונים אחרונים:

- חמאס וג'יהאד: תוקפנות ישראלית נגד צעדות המיליון תזכה לתגובה הולמת
- צה"ל תקף עמדה צבאית של חמאס בתגובה להשלכת מטענים
- כ-200 מפגינים התאספו סמוך לגבול והבעירו צמיגים
- בצה"ל השלימו את ההיערכות לעצרת חמאס שתיערך היום
- דיווחים פלסטיניים: הבנות ראשיות לקראת הסכם בין ישראל וחמאס
- דובר הג'יהאד האסלאמי: צעדת השיבה תהיה לא אלימה

על רקע ההיערכות לעצרת חמאס שתיערך היום ברצועת עזה, טנק של צה"ל תקף אמש (שישי) עמדה צבאית של הארגון בצפון הרצועה. על פי הודעת דובר צה"ל, התקיפה בוצעה בתגובה להשלכת מטענים לעבר גדר המערכת בגבול הרצועה במהלך הערב. התקיפה מגיעה אחרי התחדשות המהומות סמוך לגדר ולמרות הדיווחים על ההבנות שגובשו בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים. גם בהמשך הלילה דווח בכלי תקשורת פלסטיניים על תקיפה נוספת בצפון הרצועה. במקביל, משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי צעיר בן 20 שככל הנראה נורה אתמול, מת הבוקר מפצעיו.

בתוך כך, הנהגות הפלגים בעזה ערכו אמש פגישה בביירות בירת לבנון. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, ומנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, שהובילו את הפגישה הדגישו: "כל תוקפנות של ישראל נגד צעדות המיליון תזכה לתגובה שתהלום את היקף התוקפנות".

המהומות סמוך לגדר התחדשו במהלך הלילה, כשעל פי דובר צה"ל השתתפו בהן כ-200 מפירי סדר, שהבעירו צמיגים והשליכו מטענים בכמה מוקדים, רובם בעומק השטח. לוחמי צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי במהלך היום נפצעו עשרה בני אדם בשל ירי סמוך לגדר.

עוד בנושא:
הרמטכ"ל כוכבי סייר בגבול, המצרים נפגשו עם מארגני ההפגנות בעזה
מבלימת מתפרעים ועד תמרון בשטח הרצועה: צה"ל במתיחות שיא מול חמאס
בצל המתיחות, משפחות בעוטף מתרחקות למרכז: "חוסר הביטחון מחלחל"

היערכות לקראת הפגנות ברצועת עזה 29 במרץ 2019. ראובן קסטרו
היערכות צה"ל בגבול, אתמול/ראובן קסטרו

בצה"ל הושלמה ההיערכות לקראת עימותים שעלולים לפרוץ במהלך הצעדה. כוחות חי"ר ושריון התרכזו בסמוך לגבול כחלק מהיערכות למגוון אפשרויות. הרמטכ"ל אביב כוכבי אישר את תכנית ההיערכות לאירועי סוף השבוע במרחב אוגדת עזה. כוכבי בחן את המוכנות במרחב אוגדת עזה, לאורך גדר הגבול ובמוקדי הפרות סדר המרכזיים הצפויים באזור. מדובר צה"ל נמסר כי הכוחות "ממשיכים בהכנה להסלמה במנעד רחב של תכניות מבצעיות ונמצאים במוכנות גבוהה לקראת האירועים".

על פי הדיווחים שהתפרסמו אתמול, ישראל והפלגים הפלסטיניים הגיעו להבנות ראשוניות לקראת הסכם רגיעה בעזה. חליל אל-חיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי בתחילת השבוע הבא יותוו לוחות הזמנים ליישום ההבנות עם הכיבוש בחסות מצרית.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בסיור בגבול עזה לקראת צעדות השיבה - 29 מרץ 2019. דובר צה"ל
הרמטכ"ל עם כוחות צה"ל בגבול עזה, אתמול/דובר צה"ל

המגעים בין ישראל ופלסטיניים מתקיימים תחת חסותם של אנשי המשלחת המצרית שתיווכו בין הצדדים. מוקדם יותר הגיעו נצגי המשלחת ללשכתו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, שם דנו יחד עם מארגני צעדת השיבה המתוכננת למחר, בניסיון להגיע להבנות. עוד דווח כי אנשי המשלחת ישהו בעזה במהלך סוף השבוע כדי למנוע הסלמה בין הצדדים.

דובר הג'יהאד האסלאמי הצהיר אמש כי תהלוכות השיבה שיתקיימו מחר יהיו לא אלימות. "אנו מזהירים את האויב הציוני מפגיעה בדם הפלסטיני. הרג אזרחים יוביל למלחמה", אמר. בהמשך והוסיף כי הוא ואנשיו "קוראים לעם הפלסטיני להשתתף בציון יום האדמה ולהשתתף בצעדות השיבה והסרת המצור, כדי להתנגד בדרכים לא אלימות בפני הכיבוש. לא נחייה תחת מצור בשום תנאי".

(עדכון ראשון: 00:05)

היערכות צה"ל בגבול רצועת עזה, 29 במרץ 2019. רויטרס
היערכות צה"ל בגבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully