וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גניבות מהדיוטי וסכסוכי שכנים: לבצע עבירות קלות בלי לעמוד לדין

19.3.2019 / 18:14

כחלק מהמאמץ להוריד את העומס על מערכת המשפט, במשטרה פונים במקרים רבים להליך של הסדר מותנה. בין העבריינים שנמנעו מהעמדה לדין - רופא שהגניב בשמים מהדיוטי פרי במכנסיו, אח שלא היה מרוצה מתבשיל הדגים של אחותו ושכנה ששרטה את רכבו של שכנה כי לא אמר לה בוקר טוב

אתר רשמי

במשטרה ובמערכת המשפט מרוצים מההליך החדש שמופעל נגד אזרחים שנתפסו מבצעים עבירות בפעם הראשונה. כחלק ממדיניות זו, נשלחים העבריינים לבצע הסדר מותנה, שבמסגרתו הם לא מועמדים לדין פלילי אך מחויבים להודות בביצוע העבירה. על כך הם מקבלים עונש שכולל אלמנט כספי - פיצוי, וכן אפקט חינוכי.

ההליך מבוצע בסל של 16 עבירות, בהן - גניבה, איומים, אלימות גופנית, היזק לרכוש וכל עבירות העוון. במהלך שנת 2018 בוצעו 6,260 הסדרים שבהם נדרשו מבצעי העבירות לשלם קנסות בהיקף של 4.2 מיליון שקלים וכן פיצויים לנפגעי עבירה בהיקף של יותר משני מיליון שקלים.

במערכת המשפט מציינים כי ההליך הוריד כבר בשנה החולפת את העומס על השופטים ועכשיו מתכוונים להרחיב במשטרה את ההליך. "מדובר בהליך חלופי להליך הפלילי בבית המשפט והוא לא מיועד לעבריינים שהפשע הוא עיסוקם, אלא לאזרחים נורמטיביים שפשוט מעדו באופן נקודתי", הסביר סנ"צ עירן נהון, ראש יחידת ההסדר המותנה בחטיבת התביעות של המשטרה.

עוד בוואלה! NEWS:
החייל שנפצע קשה התעורר - והחל לדבר: "עוד לא שוחחנו איתו על הפיגוע"
בפעם השלישית מתחילת השבוע: פועל נהרג בתאונת עבודה בחריש
דורס הנער אילון שלו אמסלם מעיד: "אמרתי בצחוק ששתיתי וודקה"

דיוטי פרי שדה התעופה בחיפה. רשות שדות התעופה, מערכת וואלה! NEWS
"אדם נורמטיבי שנתפס מבצע עבירה, הדבר האחרון שהוא רוצה זה לעמוד בבית משפט". דיוטי פרי/מערכת וואלה! NEWS, רשות שדות התעופה

נהון הוסיף כי "אדם נורמטיבי שנתפס מבצע עבירה, הדבר האחרון שהוא רוצה זה לעמוד בבית משפט מול אולם מלא. זה עניין מביך ומשפיל. מה עוד, שתיק פלילי עשוי לחסום בעתיד את דרכו של האיש במקומות עבודה או בקריירה כזאת או אחרת".

בשנים האחרונות העומס על בתי המשפט הוביל לטיפול ארוך ומסורבל בתיקים. ההליך החדש יצר מצב שבו כל הצדדים יוצאים מרוצים: האזרח שנתפס מודה, חותם על התחייבות שלא לבצע כל עבירה במשך חמש שנים ודואג לפצות את הקורבן בגובה פיצוי שקובעת המשטרה. מצד שני, בתי המשפט מרוצים כי יורד העומס והמשטרה מרוצה אף היא כי היא מצליחה ליצור הרתעה מהירה בהליך מקוצר שלא דורש משאבים גדולים.

עוד באותו נושא

בין ניסים מור למשה איבגי: מתי הפרקליטות צריכה לאפשר הסדר מותנה?

לכתבה המלאה

גניבת סל ירקות, ויכוחים משפחתיים

בין המקרים הרבים הם סכסוכי שכנים וגרימת נזק. למשל, תושבת ממרכז הארץ צולמה כשהיא שורטת את מכוניתו החדשה של השכן שלה. אחרי שהשכן התלונן במשטרה, השכנה נחקרה והתיק הועבר להגשת כתב אישום. בשלב זה החליטו בחטיבת התביעות של המשטרה שהאישה תזומן להליך של הסדר מותנה.

"מדובר באישה חסרת עבר פלילי, וזאת הפעם הראשונה שהיא נמצאת בחדר החקירות של המשטרה", הדגיש גורם במשטרה. במהלך הדיון בהליך בפני קצין משטרה הודתה האישה כי שרטה את כלי הרכב, וזאת לטענתה רק מהכעס שלה על כך שמדי בוקר, כשהם חולפים אחד על פני השנייה, הוא לא מברך אותה בברכת בוקר טוב.

במסגרת ההסדר לא נפתח תיק פלילי לאישה. אולם, היא שילמה את עלות צביעות המכונית בתוספת פיצוי כספי לשכן.

"אנשים מכובדים שפתאום מתפתים לבצע גניבה"

במשטרה מצביעים על שתי תופעות נפוצות נוספות, שאחת מהן גניבה של תוצרת חקלאית מהשדות ומהמטעים על ידי אזרחים מזדמנים שגונבים בהיקפים של סל או ארגז בכל גניבה. "הבעיה היא שהגניבות הללו יוצרות נזק מצטבר בהיקפים גדולים לחקלאים", הסביר קצין בחטיבת התביעות. "מרגע שהתחלנו בהליך של ההסדרים המותנים, בתוך 30 ימים מובא האיש החשוד בפני ההליך מודה, מקבל אחריות על מעשיו, משלם קנס ותמיד גם פיצוי בהיקף גדול לחקלאי והדבר גרם לירידה בפגיעה ביבול החקלאי".

התופעה משנייה היא גניבה מחנויות הדיוטי פרי בנתב"ג. במשטרה אומרים כי לא מעט אזרחים נורמטיבים, גם כאלה ממעמד חברתי גבוה, מבצעים עבירות אלה. למשל, רק לאחרונה נתפס רופא בכיר, מומחה לפה ולסת באחד מבתי החולים המרכזיים בישראל, כשהוא גונב שלושה בשמים מהדיוטי פרי ומחביא אותם מתחת למכנסיו.

אישה ששרטה את רכבו של שכנה בגלל שלא בירך אותה בבוקר טוב והודתה במסגרת הסדר מותנה. צילום מסך
כעסה שלא בירך אותה לבוקר טוב. אישה שורטת את רכבו של שכנה/צילום מסך
במשטרה מדגישים כי חלק לא קטן ממי שמובא בפני ההליך הם צעירים

"אנשים נכנסים לדיוטי פרי ומרגישים באווירה של חופש ושל חו"ל", אמר סנ"צ נהון. "חלקם מתנהגים בצורה כזאת של פריקת כל הכללים והחוקים, והם מעיזים לבצע דברים שהם לא היו עושים על פי הקודים ההתנהגותיים הרגילים שלהם. לכן, אנחנו רואים אנשים מכובדים מאוד שפתאום מתפתים לבצע גניבה של בושם או שוקולד". במשטרה מבינים שהעברת אדם כזה להליך של הסדר מותנה יעיל ואפקטיבי יותר מהעמדה לדין של החשוד בבית המשפט.

תופעה נוספת היא סכסוכים בתוך המשפחה, מה שמוביל לא רק לאפקט פלילי, אלא לעיתים גם לפירוק משפחות. "כל קצין ביחידה עבר קורס גישור. חלק מהטיפול לעיתים הוא הליך שבתוכו גם אלמנטים של גישור", אמר סנ"צ נהון. "הגיעה תלונה של אישה נגד אחיה על איומים ואלימות. כשהחלה החקירה, התברר כי האח לא היה מרוצה מתבשיל הדגים שהכינה לו. החל ויכוח שעבר לפסים אלימים ואיומים".

"הבנו כי ללא הליך של הסדר עם אלמנטים של גישור, המשפחה תתפרק וייווצר נתק ביניהם", המשיך סנ"צ נהון. "במהלך ההליך האח קיבל אחריות על מעשיו. הוא קם, חיבק את אחותו והשניים פרצו בבכי של הקלה".

במשטרה מדגישים כי חלק לא קטן ממי שמובא בפני ההליך הם צעירים, חלקם חיילים או כאלה שרק סיימו שירות. "לא מעט מקרים הם של צעירים שעושים מעשים ברוח של שובבות נעורים, מבלי להבין את ההשלכות למעשיהם", אומרים במשטרה. "מצד שני, אנחנו מבינים כי מיצוי הליך פלילי נגדם עשוי לגמור להם את היכולת ליצור לעצמם עתיד מבטיח. לכן, ההליך הזה של הסדר מותנה הוא מוצא המאזן את מיצוי הליך האכיפה מבלי לפגוע בסיכוי של הצעיר להצליח ולבנות קרירה עתיד טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully