וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מסלקת אשראי: המהגר האפגני שהבריח את המחבל בניו זילנד

17.3.2019 / 7:42

כשהמחבל מהטבח בניו זילנד התקדם למסגד שבו שהו עזיז וארבעת בניו, החליט המתפלל לתפוס מכונה שהייתה בקרבתו ולרוץ לעברו בצעקות. האימאם מספר שמניין ההרוגים היה גבוה בהרבה אלמלא היה מבריח את היורה ומעכב אותו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

כשהמחבל החשוד בפיגוע הירי בניו זילנד התקדם לכיוון מסגד לינווד בכרייסצ'רץ', כשהוא הורג כל מי שנקרה בדרכו, עבד אל-עזיז לא הסתתר. במקום זאת, הוא תפס את הדבר הראשון שמצא - מסלקת כרטיסי אשראי - ורץ החוצה בצרחות: "בוא לכאן!".

המקרה של עזיז, בן 48, הפך לסיפור גבורה אחרי שמנע בגופו מקרי מוות נוספים לאחר שהוביל את היורה במרדף של חתול ועכבר עד שלבסוף הבריח אותו בחזרה למכוניתו. עזיז, שבין העשרות שהיו במסגד נמנים גם ארבעת בניו, טוען שזה מה שכל אחד היה עושה במקומו.

לקריאה נוספת:
"לאומנות מספקת עוצמה": הרוצח בניו זילנד תיעד עצמו בזמן הטבח
ניו זילנד: 49 הרוגים בפיגוע בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'
שוטרים בלי אקדחים: הפיגוע במסגדים ניפץ את תחושת הביטחון בניו זילנד

עבד אל-עזיז שהציל אנשים בניו זילנד 16 במרץ 2019. AP
צעק למחבל "בוא לכאן". עבד אל-עזיז/AP

מניין ההרוגים בטבח בשני המסגדים שזעזע את ניו זילנד עלה ל-50, שמתוכם הרוב במסגד אל-נור שנמצא במרחק חמישה קילומטרים משם ומקצתם ממסגד לינווד, שהיה התחנה השנייה של המחבל במסע הירי שלו. ברננטון טרנט, אזרח אוסטרלי בן 28, מואשם ברצח אחרי שתיעד את עצמו מבצע את הטבח לצד מניפסט גזעני נגד מהגרים שפרסם ברשתות החברתיות.

לטיף עלאבי, האימאם במסגד לינווד, אומר שמניין ההרוגים היה גבוה בהרבה אלמלא עזיז. האימאם מספר ששמע קול מחוץ למסגד ועצר את התפילה שהוביל כדי להציץ מהחלון. כשראה את החמוש הלבוש שחורים, שקסדה לראשו ורובה גדול בידיו, הוא הניח שמדובר בשוטר. לאחר מכן הוא ראה שתי גופות ושמע את האדם החמוש מקלל. "הבנתי שזה משהו אחר. זה רוצח", שחזר עלאבי.

עוד באותו נושא

סייד חלם להיות כדורגלן, טלחה תכנן חתונה: קורבנות הטבח בניו זילנד

לכתבה המלאה
זירת הירי במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ', ניו זילנד, 15 במרץ 2019. REUTERS/SNPA/Martin Hunter, רויטרס
זירת הירי בניו זילנד/רויטרס, REUTERS/SNPA/Martin Hunter

בשלב זה עלאבי הורה לקהילתו, המונה יותר מ-80 מתפללים, להתכופף. הם היססו תחילה, בטרם נשמעה ירייה ואחד החלונות התנפץ, אז הבינו כל הנוכחים כי מדובר באירוע ממשי. "אז האח הזה (עזיז) הגיע. הוא רדף אחריו, והוא הצליח לגבור עליו, וככה ניצלנו", הוסיף האימאם. "אחרת, אם הוא (היורה) היה מצליח להיכנס למסגד, ככל הנראה כולנו היינו מתים".

עזיז סיפר שהוא רץ החוצה בצעקות, בתקווה להסיח את דעתו של היורה. בעקבות זאת, טרנט חזר למכינתו כדי לקחת רובה נוסף, בעת שעזיז משליך לעברו את מכונת כרטיסי האשראי שהחזיק. עוד הוא סיפר שהוא היה יכול לשמוע את שני בניו הצעירים, בני חמש ו-11, מפצירים בו לחזור פנימה.

אנדרטת זיכרון מחוץ למסגד בו בוצע הטבח בניו זילנד, 16 במרץ 2019. רויטרס
אנדרטה לזכר קורבנות הטבח בניו זילנד, אמש/רויטרס

טרנט חזר כשהוא פותח באש לעבר מסגד. עזיז רץ משם כשהוא מתפתל בין המכוניות שחנו על כביש הגישה, מה שמנע מהיורה להצליח לכוון אליו ישירות. כשהבחין באקדח שהשאיר על הקרקע, עזיז הרים אותו, כיוון ולחץ על ההדק, אך האקדח היה ריק.

היורה חזר למכוניתו פעם נוספת, ככל הנראה כדי להתחמש בעוד נשק. "הוא נכנס למכונית ופשוט לקחתי את האקדח וזרקתי אותו על החלון כמו חץ. זה ניפץ את השמשה הקדמית", סיפר עזיז. "בגלל זה הוא נבהל".

טרנט קילל אותו, צעק עליו שהוא הולך להרוג את כולם. עם זאת, הוא החליט לנסוע משם, ועזיז סיפר שהוא רדף אחרי המכונית במורד הרחוב, עד שטרנט ביצע לבסוף פניית פרסה והאיץ הרחק משם. מצילומים מהרשתות החברתיות עולה שזמן קצר לאחר מכן הצליחו השוטרים לתפוס את החשוד.

היורה בפיגוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
המחבל בפיגוע הירי בניו זילנד, יום שישי/אתר רשמי

עזיז, שנולד בקאבול שבאפגניסטן, מספר שהוא עזב את המדינה כפליט ומאז חי במשך יותר מ-25 שנים באוסטרליה לפני שעבר לבסוף לניו זילנד לפני כמה שנים. "הייתי בהרבה מדינות וזאת אחת המדינות הכי יפהפיות", הוא אומר. הוא תמיד חשב שזאת מדינה שלווה, בנוסף לכך. לטענתו, הוא לא הרגיש פחד כשעמד מול היורה, כאילו הוא פועל במצב אוטומטי. הוא האמין שאללה לא חשב שזה הרגע הנכון עבורו למות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully