וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאומנות מספקת עוצמה": הרוצח בניו זילנד תיעד עצמו בזמן הטבח

סוכנויות הידיעות ויואב איתיאל

15.3.2019 / 11:12

החשוד בטבח, אזרח אוסטרלי שקיבל אחריות על הרג 49 המתפללים במסגדים, סיפר כי הוא בחר בניו זילנד כדי להוכיח שגם האזורים המרוחקים ביותר לא חופשיים מ"הגירה המונית". אף שפעל לבדו, בעבר תרם לארגונים לאומניים. הוא אף תכנן להגיע למסגד נוסף. "טרוריסט ימני קיצוני"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

החשוד שקיבל אחריות על הפיגוע שבו נהרגו לפחות 49 מתפללים בשני מסגדים בניו זילנד, טוען היום (שישי) שהגיע למדינה במיוחד כדי לתכנן את הירי ההמוני ולהוציא אותו לפועל. לדבריו, הוא איננו חבר באף ארגון. בעבר, תרם כספים לארגונים לאומניים שונים ושיתף איתם פעולה, אך אף אחד מהם לא הורה על המתקפה שבה פעל לבדו.

המחבל, אזרח אוסטרליה, זוהה בתקשורת כברנטון טרנט, בן 28. ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, שהביע את תנחומיו ל"אחינו" בניו זילנד, אישר כי החשוד אזרח אוסטרליה ותיאר אותו כ"טרוריסט ימני קיצוני". מחר החשוד בפיגוע יובא לבית המשפט לאחר שהואשם ברצח. בנוסף אליו, נעצרו עוד שלושה גברים ואישה שלא ברורה מידת מעורבותם.

לפני הטבח, טרנט פרסם בעמוד הפייסבוק שלו מניפסט קיצוני נגד מהגרים. במניפסט כתב החשוד כי "לאומנות גזעית מספקת עוצמה" ו"רב-גוניות היא לא חוזקה. אחדות, תכלית, אמון, מסורת ולאומנות גזעית מספקים עוצמה. כל דבר אחר הוא רק קלישאות".

עוד בוואלה! NEWS:
הקרב בין בריטניה לאיחוד מקרב את הממלכה לתרחיש האימים
"הפסקה, הפסקה, מבקש לשוב": הרגעים האחרונים של המטוס שהתרסק
הרפובליקנים בסנאט תמכו בביטול מצב החירום בגבול, טראמפ יטיל וטו

תיועד - פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
ריסס לכל עבר לקול הצרחות. מתוך תיעוד הטבח במצלמת ה-GoPro של היורה/אתר רשמי

טרנט הסביר כי הוא בחר בניו זילנד כדי לבצע את הטבח, על מנת להראות שאפילו האזורים המרוחקים ביותר בעולם לא חופשיים מ"הגירה המונית". שני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' ולינווד היו בין המטרות שלו, והוא אף תכנן להספיק למסגד נוסף בעיירה אשבורטון.

בסרטון, שככל הנראה הועבר בשידור חי ממצלמת GoPro, הראה טרנט כיצד הוא טובח במתפללים ומסתובב במשך שתי דקות ברחבי המסגד כדי לרסס כדורים לכל עבר, ובחלק מהפעמים אף מוודא הריגה במי שכבר נפגעו מיריותיו. לאחר מכן הוא יצא לרחוב, שם ירה באנשים נוספים שעמדו על המדרכה. ממרחק, ניתן היה לשמוע צרחות של ילדים, בעודו חוזר למכוניתו כדי לקחת רובה נוסף.

עוד באותו נושא

ניו זילנד: 49 הרוגים בפיגוע בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'

לכתבה המלאה
היורה בפיגוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
קיבל אחריות על הירי, פרסם מניפסט קיצוני נגד מהגרים. החשוד בטבח/אתר רשמי

לאחר שלקח את הרובה שב היורה בחזרה לתוך המסגד, שם ניתן לראות יותר מ-20 בני אדם מוטלים על הרצפה. הוא ירה באישה נוספת בדרכו החוצה, וכשחזר למכוניתו התנגן השיר "Fire" של להקת הרוק האנגלית "The Crazy World of Arthur Brown" בעוצמה רבה מהרמקולים. הזמר נשמע כשהוא שר: "I am the god of hellfire!".

"יום שחור"

אחד מעדי הראייה סיפר כי שמע עשרות יריות כשאחריהן עשרות אנשים נמלטו ממסגד א-נור באימה. "ראיתי אנשים מתים בכל מקום", סיפר. אחד המתפללים סיפר אחרי הטבח: "מה שעשיתי היה פשוט להמתין ולהתפלל לאלוהים, בבקשה שייגמרו לו הכדורים".

ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, תיארה את הטבח כמתקפת טרור ואמרה כי זה "אחד הימים השחורים ביותר" בהיסטוריה של המדינה. היא הכריזה על העלאת הכוננות לרמתה הגבוהה ביותר אחרי המתקפה הקטלנית ביותר בתולדות ניו זילנד.

"נראה שזה היה מתוכנן היטב", אמרה ארדרן, שהוסיפה כי מרבית הנפגעים הם ככל הנראה מהגרים ופליטים. המשטרה איתרה מטענים מאולתרים שנמצאו בכמה כלי רכב אחרי הירי והורתה לכל המסגדים בניו זילנד לסגור את שעריהם.

בני משפחת של אחד הקורבנות בזירת פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' 15 ברמץ 2019. רויטרס
1% מאוכלוסיית המדינה. בני משפחה מחוץ למסגד א-נור/רויטרס

לפי מפקד אוכלוסין משנת 2013, קצת יותר מאחוז מאוכלוסיית המדינה הם מוסלמים. באופן כללי, פשעים אלימים הם חריגים בניו זילנד, והשוטרים לא תמיד נושאים עמם אקדחים. עד הבוקר, המתקפה הקטלנית ביותר הייתה ב-1990 כשאדם חמוש רצח 11 גברים, נשים וילדים במסע ירי בכפר הקטן ארמואנה. הוא נהרג על ידי המשטרה.

מחסניות הנשק ששימשו את היורה במהלך פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' ניו זילנד 15 במרץ 2019. אתר רשמי
מחסניות הנשק ששימשו את היורה/אתר רשמי

מנהיגים מרחבי העולם גינו את הטבח. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מסר את תנחומיו ואהדתו החמה לעם בניו זילנד "49 אנשים מתו ללא סיבה, ולצדם פצועים רבים במצב קשה". עוד אמר כי "ארצות הברית עומדת לצד ניו זילנד לכל דבר".

בישראל נערכה תפילה מיוחדת, במסגד אלאקרם באום אל פחם, לזכר קרבנות הטבח בניו זילנד.

מנהיגים פוליטיים ואסלאמיים מרחבי אסיה והמזרח התיכון גינו את הטבח. "אני מאשים את האיסלמופוביה הנוכחית אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר", פרסם ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, במדיה חברתית. "1.3 מיליארד מוסלמים נאשמו באופן קולקטיבי על כל מעשה טרור".

מאוניברסיטת אל-אזהר, המשמשת מזה אלף שנים ללימודי האסלאם הסוני, נמסר כי ההתקפות "הפרו את קדושת בית האלוהים". לדבריהם, "ההתקפה היא אינדיקטור מסוכן להשלכות של הקצנת שיח השנאה, שנאת זרים והאיסלמופוביה". שגריר אפגניסטן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי שלושה אפגנים נפצעו. שני מלזים נפצעו, אמר משרד החוץ המלזי.

מחסניות הנשק ששימשו את היורה במהלך פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' ניו זילנד 15 במרץ 2019. אתר רשמי
מחסניות הנשק ששימשו את היורה/אתר רשמי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully