וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו זילנד: 49 הרוגים בפיגוע בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'

אזרח אוסטרלי ריסס מתפללים, בהם ילדים, בזמן התפילה ותיעד את עצמו אחרי שפרסם מניפסט גזעני נגד מהגרים. הוא נעצר, יחד עם שלושה חשודים נוספים, וברכבו נמצאו מטענים. רמת הכוננות עלתה בעקבות המתקפה הקטלנית בתולדות המדינה. "היה דם בכל מקום"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

לפחות 49 מתפללים נהרגו הלילה (שישי) מירי בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד. בנוסף אליהם, כ-20 בני אדם נפצעו קשה, במה שתואר על ידי ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן כמתקפת טרור. היורה, אזרח אוסטרלי, נעצר אחרי שתיעד את המתקפה, הקטלנית בתולדות המדינה. עוד שלושה חשודים נוספים - שני גברים ואישה - נעצרו. המשטרה גם איתרה מטענים מאולתרים ונטרלה אותם.

בעקבות הטבח, המשטרה קראה לכל המסגדים במדינה לסגור את שעריהם כאמצעי זהירות, וראשת הממשלה הכריזה על העלאת הכוננות לרמתה הגבוהה ביותר. היא אמרה כי זהו "אחד הימים השחורים ביותר" בההיסטוריה של המדינה. "נראה שזה היה מתוכנן היטב", אמרה ארדרן, שהוסיפה כי מרבית הנפגעים הם ככל הנראה מהגרים ופליטים שמצאו בית בניו זילנד. לדבריה, ארבעת החשודים הם בעלי עמדות קיצוניות, אבל לא היו ברשימת המעקב של המשטרה.

היורה, שזוהה כברנטון טרנט, בן 28, תיעד את עצמו בזמן מסע הירי עם מצלמת GoPro בעמוד הפייסבוק שלו, אחרי שפרסם שבו מניפסט קיצוני נגד מהגרים. הירי בסרטון נמשך יותר משתי דקות, כשהיורה ריסס מתפללים מפוחדים, ולעתים הוא אף ירה שוב לעבר אנשים שבהם כבר פגע, בהם ילדים. הוא המשיך לירות תוך כדי נסיעה אחרי שיצא מהמסגד הראשון שהותקף, ונעצר על ידי המשטרה.

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אישר כי אחד העצורים הוא אזרח של אוסטרליה. הוא תיאר אותו כ"טרוריסט ימני קיצוני" והביע את תנחומיו ל"אחינו" בניו זילנד.

עוד סיפורים מהעולם בוואלה! NEWS:
"ה-CIA קשור": פריצה מסתורית לשגרירות הצפון קוריאנית בספרד
הרפובליקנים בסנאט תמכו בביטול מצב החירום בגבול, טראמפ יטיל וטו
מסע אחרי האמת: משפחות ההרוגים בהתרסקות המטוס דורשות תשובות

בני משפחת של אחד הקורבנות בזירת פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' 15 ברמץ 2019. רויטרס
בני משפחה של המתפללים מחוץ למסגד א-נור, הבוקר/רויטרס

41 מההרוגים היו במסגד א-נור ועוד שבעה במסגד לינווד הסמוך, ואדם נוסף מת מפצעיו בבית החולים. הירי החל בסביבות השעה 13:45. לן פנהא, שנכח בסמוך למסגד א-נור, הראשון שבו נורו היריות, סיפר כי ראה אדם לבוש שחורים נכנס למסגד ואז שמע עשרות יריות, כשאחריהן עשרות אנשים נמלטו מהמסגד באימה. הוא הוסיף כי ראה את היורה נמלט לפני שכוחות החירום הגיעו למקום. "ראיתי אנשים מתים בכל מקום", סיפר.

המשטרה דחקה בציבור ובכלי התקשורת שלא לפרסם את התיעוד הקשה מהטבח, ופייסבוק הודיעה על הסרת חשבונותיו של היורה מהרשתות שלה וכן כל הבעת תמיכה בטרנט, שתיאר את עצמו כגזען.

עוד באותו נושא

אחרי הפיגוע בכנסיה: רימון הושלך למסגד בפיליפינים, שניים נהרגו

לכתבה המלאה
היורה בפיגוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
היורה בפיגוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ'/אתר רשמי

עד ראיה אחר תיאר את היורה כגבר לבן ובלונדיני, שחבש קסדה ואפוד. הוא התפרץ למסגד כשהמתפללים כרעו ברך בעת התפילה. בסרטון ששידר בפייסבוק הוא נראה נוסע למסגד, נכנס אליו ופותח באש רנדומלית. "היה לו אקדח גדול, הוא הגיע והתחיל לירות בכולם במסגד, בכל מקום", סיפר אותו אדם, ששמו אחמד אל-מחמוד. הוא סיפר כי הוא ואחרים הצליחו להינצל כשפרצו דלת מזכוכית.

זירת הירי במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ', ניו זילנד, 15 במרץ 2019. REUTERS/SNPA/Martin Hunter, רויטרס
המתפללים נורו בשעת התפילה. זירת האירוע, הבוקר/רויטרס, REUTERS/SNPA/Martin Hunter

אחד המתפללים סיפר לתקשורת המקומית כי הוא ראה אדם נורה ישירות בחזהו. הוא העריך כי היריות נמשכו כ-20 דקות. לפי הדיווחים, היורה התמקד תחילה בחדר התפילה של הגברים ואז עבר לחדר הנשים. "מה שעשיתי היה פשוט להמתין ולהתפלל לאלוהים, בבקשה שייגמרו לו הכדורים", אמר עד הראיה. מתפלל אחר, ממוצא פלסטיני, סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא ראה אדם נורה בראשו ושמע יריות רבות.

תיועד - פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
פרסם מניפסט קיצוני נגד מהגרים. היורה בעת הטבח/אתר רשמי

מי שניצלה מהטבח במסגד א-נור היא קבוצת הקריקט של בנגלדש, שהצליחה להימלט מהירי שהחל עם ירידת השחקנים מהאוטובוס. שחקניה הגיעו לניו זילנד לקראת משחק שהיו אמור להתקיים מחר, אך הוא בוטל בשל המתקפה. "הם בטוחים, אבל הם בהלם. ביקשנו מהקבוצה להישאר במלון", אמר דובר מטעם הקבוצה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

בעקבות הטבח, נפרסו שוטרים חמושים ברחבי קרייסטצ'רץ' והמשטרה קראה לתושבי האזור להישאר בבתיהם. "מבעית לשמוע על יריות במסגד בקרייסטצ'רץ'. לעולם אין הצדקה לשנאה מסוג כזה", אמרה איימי אדמס, חברת פרלמנט תושבת העיר. קרייסטצ'רץ', בירת מחוז קנטרברי שבאי הדרומי של ניו זילנד, היא העיר השנייה בגודלה במדינה.

משטרת ניו זילנד בזירת פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' 15 ברמץ 2019. רויטרס
הכוננות במדינה עלתה. שוטרים מחוץ לאחד המסגדים, הבוקר/רויטרס

אינדונזיה גינתה הטבח והודיעה כי היא בודקת אם אזרחיה היו בין הקורבנות. "הממשלה ואזרחי אינדונזיה מביעים את תנחומיהם העמוקים לקורבנות ולמשפחות שלהם", אמרה שרת החוץ רטנו מרסודי. פרט לאינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה ביותר בעולם, נשמעו גינויים מכל רחבי העולם המוסלמי ובמדינות אחרות.

לפי מפקד אוכלוסין משנת 2013, קצת יותר מ-1% מאוכלוסיית המדינה הם מוסלמים. באופן כללי, פשעים אלימים הם חריגים בניו זילנד והשוטרים לא תמיד נושאים עמם אקדחים. עד הבוקר, המתקפה הקטלנית ביותר הייתה ב-1990 כשאדם חמוש רצח 11 גברים, נשים וילדים במסע ירי בכפר הקטן ארמואנה. הוא נהרג על ידי המשטרה. בעקבות זאת הוחמרו החוקים לרכישת כלי נשק.

(עדכון ראשון: 04:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully