וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע אחרי האמת: משפחות ההרוגים בהתרסקות המטוס דורשות תשובות

14.3.2019 / 18:30

בעוד שקרובי ההרוגים באסון התעופה באתיופיה מבקשים שקיפות רבה יותר, ב"אתיופיאן אירליינס" אומרים כי החקירה בעיצומה אחרי שליחת הקופסאות השחורות לבדיקה. בינתיים המשפחות לא יודעות האם יזכו לקבור את יקיריהן. "העובדה שאין מידע מתסכלת וכואבת, אנחנו לא מקבלים הרבה"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

אתיופים לבושים בצעיפי אבל מסורתיים ובבגדים שחורים התאספו בדממה בחדר ישיבות בבית מלון באדיס אבבה ביום חמישי, יקיריהם של קורבנות טיסה ET 302 של חברת "אתיופיאן אירליינס". ההתכנסות התקיימה לקראת נסיעתם באוטובוסים לאתר ההתרסקות.

החדר, שבבית המלון "סקיילייט" שבבעלות "אתיופיאן אירליינס", ליד נמל התעופה הבינלאומי בולה, הפך למרכז אבל מאולתר עם פרחים ונרות. ניתן היה לראות בו זוגות מחזיקים ידיים, אבלים מחזיקים את ראשיהם ונשים שראשן מכוסה מנחמות את קרוביהן. חלקם החזיקו תמונות ממוסגרות של קרוביהם הצעירים שנהרגו.

עוד בנושא אסון התעופה באתיופיה:
מחפשים הסברים: אתיופיה תשלח את הקופסאות השחורות של המטוס לחו"ל
תושבים באזור ההתרסקות: "המטוס השמיע רעשים מוזרים והותיר שובל עשן"
"תרם שנים לביטחון המדינה": שמעון נהרג בהתרסקות המטוס באתיופיה

בני משפחה מחזיקים תמונה של קרוביהם שנספו בהתרסקות המטוס באתיופיה 13 במרץ 2019. רויטרס
נסיבות התאונה בחקירה. בני משפחה מחזיקים את תמונות יקיריהם/רויטרס

חלק מהנוכחים עמדו כדי לשאול שאלות, בדרישה לשקיפות רבה יותר לגבי פרטי אסון התעופה שגבה את חייהם של 157 בני אדם. חבר בצוות חבר התעופה השיב כי התאונה נמצאת תחת חקירה, שבה מתגלים פרטים חדשים מיום ליום. חבר נוסף בצוות של חברת התעופה, שלבש שחורים אף הוא, הציע להם לינה וייעוץ בחינם.

אחד מהאנשים שהתלוו לאתר ההתרסקות הוא תאופיק אחמד, בן 39 וקרוב משפחתו של טייס המשנה אחמד נור מוחמד. הוא נסע כל הדרך מביתו בדרום המדינה כדי להביע את תנחומיו. "אחמד היה הגאווה של המשפחה", סיפר אחמד לרויטרס כשהוא יושב לצד האבלים. "להגיע לאתר ההתרסקות זה המעט שאני יכול לעשות".

עוד באותו נושא

טראמפ: ארצות הברית תשבית את מטוסי הבואינג מהדגם שהתרסק

לכתבה המלאה

הקופסאות השחורות יספרו

גם שגרירויות קנדה, סין וקניה ביקשו מ"אתיופיאן אירליינס" לכנס את משפחות ההרוגים ממדינותיהם. מוקדם יותר באותו היום, הוצבו בחדרים דגלים ממדינות אלה, אך לא הגיעו אף אחד מקרוביהם של ההרוגים.

האומה בת 105 מיליון התושבים נוהגת להתגאות בחברת התעופה הממשלתית שלה - החברה המצליחה והרווחית ביותר מדרום לסהרה. המטוס, מסוג "בואינג" 737 max-8, התרסק שש דקות אחרי שהמריא מבירת המדינה בדרכו לניירובי. ההרוגים, בהם 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, משתייכים ל-35 לאומים שונים, בהם שני ישראלים - שמעון ראם מזכרון יעקב ואברהם מצליח ממעלה אדומים.

אדם מתאבל על קורבנות התרסקות המטס באתיופיה במהלך טקס ההנצחה בזירת ההתרסקות באדיס אבבה 13 במרץ 2019. רויטרס
בני 35 לאומים נהרגו באסון. אחד המתאבלים באדיס אבבה/רויטרס

חברת התעופה הודיעה בטוויטר כי משלחת מאתיופיה הטיסה את הקופסאות השחורות לפריז לצורך חקירה. המומחים אומרים כי נתוני הטיסה וההקלטות מתא הטייס יספקו מידע קריטי שיסייע להבין מה קרה ברגעי ההתרסקות.

זהו אסון התעופה השני בתולדות הדגם החדש של "בואינג", המטוס הנמכר ביותר בעולם שהתרסק פעם נוספת רק לפני חמישה חודשים באינדונזיה. ברחבי העולם השביתו את הטיסות במטוס זה בעקבות האסון.

נזקי ההריסות מזירת התרסקות המטוס מדרום-מזרח לאדיס אבבה, אתיופיה 11 במרץ 2019. רויטרס
שבועות עד לתיקון הנזק. ההריסות באתר ההתרסקות באתיופיה/רויטרס

על פי הערכת הרשויות, יימשכו שבועות ואף חודשים עד לסיום הטיפול בנזק שנגרם בזירה ולזיהוי הגופות הרבות שנמצאות בשטח, 60 קילומטרים מחוץ לבירה. זאת, בעת שמשפחות הנספים מחכות לקבל את הגופות מהר ככל האפשר כדי להביא אותן לקבורה.

אחרי שלב השאלות והתשובות בהתכנסות שהתקיימה בבית המלון, המשפחות עשו את דרכן לאוטובוסים בדרך לאתר ההתרסקות. הם נראו כמו נוסעים בעצמם, אלא שבמקום מזוודות - היו בידיהם תמונות וחפצי יקיריהם המתים.

בת משפחה של אחד הקורבנות המעורב בתאונת המטוס מקבלת עדכון אודות מצבו בנמל התעופה באדיס אבבה, אתיופיה 10 במרץ 2019. AP
דורשים תשובות. בת משפחה של אחד מההרוגים/AP

חמזה עבד א-חוסיין הגיע מהעיירה ג'יג'יגה שבמזרח אתיופיה עם חמישה בני משפחה נוספים, אחרי שהתבשר מות דודו, מוקאד חוסיין עבדלה, נהג משאית ממינסוטה שהיה בדרכו לקניה כדי לבקר את קרובי משפחתו. "ביקרנו באתר ההתרסקות אתמול ואנחנו בדרך לשם היום. זאת אבדה עצומה עבורנו", אמר חוסיין. "העובדה שאין מידע אם נקבל את הגופה או לא היא מתסכלת וכואבת. אנחנו לא מקבלים הרבה".

"את האחריות למצב יש לתלות בשלטונות המקומיים"

גורם מדיני מסר בתגובה כי "משרד החוץ מחבק את משפחות הנספים ועושה הכל על מנת לסייע להן. השגרירות באדיס אבבה מגוייסת כל כולה, יומם ולילה, בסיוע לנציגי המשפחות ולמשלחת זק"א וכך גם מטה המשרד בירושלים. לדאבוננו, הפניות לשלטונות האתיופים, לרבות שיחת ראש הממשלה עם ראש ממשלת אתיופיה ופניה של מדינות רבות אחרות בדרגים בכירים ביותר, אינן מביאות בינתיים את התוצאות המיוחלות".

"אנחנו קשובים לכאב המשפחות אבל את האחריות למצב, בו לא מתאפשרת מלאכת זיהוי הגופות בשלב זה, אין לתלות בגורמים ישראלים אלא בהחלטות של השלטונות המקומיים. הם אשר מקבלים את ההחלטות", הוסיף הגורם. "נמשיך לפעול בכל כוחותינו על מנת להביא לזיהוי הנספים בהקדם".

(עדכן ראשון: 15:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully