וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סייד חלם להיות כדורגלן, טלחה תכנן חתונה: קורבנות הטבח בניו זילנד

פרסום שמות הנרצחים במסע הירי בשני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' חשף את סיפוריהם של המהגרים שהגיעו לניו זילנד, אותה ראו כמקום מבטחים, אולם דווקא שם מצאו את מותם. עם זאת, רבים מהנרצחים טרם זוהו ומשפחותיהם חוששות לגורלם. "המדינה השתנתה לעד"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הרשויות בניו זילנד החלו היום (שבת) לפרסם את שמות 49 הקורבנות בטבח בשני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'. הנרצח הראשון שזהותו ידועה הוא דאוד נאבי, בן 71. על פי דיווחים, הוא השליך עצמו על מתפללים אחרים במהלך הירי על מנת להגן עליהם מפני הרוצח. בנו עומאר סיפר כי אביו תיאר את ניו זילנד כפיסת גן עדן.

נאבי נולד באפגניסטן והיגר למדינה בשנות ה-80' עם משפחתו שנמלטה מהפלישה הסובייטית. הוא עבד כמהנדס ועם פרישתו הפך לנשיא האיגוד האפגני ונודע שתמך בקבוצות מהגרים נוספות. "אם אתה מעיראק או מסוריה, הוא היה האדם הראשון להושיט לך יד", תיאר עומאר את אביו.

לקריאה נוספת בנושא
מסרים נגד "הפולשים" והספרה 14: הרמזים שהותיר הרוצח מניו זילנד
בצל הטבח בניו זילנד: תוגברה האבטחה סביב מסגדים ברחבי העולם
"לאומנות מספקת עוצמה": הרוצח בניו זילנד תיעד עצמו בזמן הטבח

דאוד נאבי שנרצח בפיכוע בניו זילנד. צילום מסך
תמך במהגרים. דאוד נאבי/צילום מסך

סייד מילנה חלם להיות כדורגלן כשיגדל. הנער בן ה-14 הגיע אתמול למסגד "אל-נור" עם אמו ונראה לאחרונה שכוב על הרצפה המגואלת בדם. "זה כל כך קשה לראות אותו נורה בידי מישהו שלא היה לו אכפת מאף אחד ומשום דבר", אמר אביו. "אני זוכר אותו כתינוק שלי, אותו כמעט איבדנו כשנולד. חייל אמיץ קטן".

בתיעוד הטבח נעים רשיד, מורה שהיגר מפקיסטן, נראה מנסה לסכל את הרוצח. הוא נפגע באורח קשה והובהל לבית החולים, אולם בני משפחתו סבורים כי הוא מת. אחיו ציין כי "כבר בילדותו הוא נהג לומר שצריך לחיות ולעזור לאחרים, וכשאתה מת אנשים גאים בך. אז מה שהוא נהג לומר, הוא עשה זאת".

עוד באותו נושא

המוסלמים בניו זילנד מנסים להתאושש: "עדיין אוהבים את המדינה הזו"

לכתבה המלאה
סייד מילנה שנרצח בפיגוע בניו זילנד. צילום מסך
"חייל אמיץ קטן". סייד מילנה/צילום מסך
נעים ראשיד שנרצח בפיגוע בניו זילנד. צילום מסך
ניסה לסכל את הרוצח. נעים רשיד/צילום מסך

בנו הבכור של רשיד, טלחה, היה בן 11 כשמשפחתו היגרה לניו זילנד. חבריו העידו כי הוא בדיוק התקבל לעבוד חדשה וקיווה להתחתן בקרוב. דודו של טלחה, המתגורר בפקיסטן סיפר כי שוחח לפני כמה ימים עם רשיד, שבישר לו על תכניותיו להגיע בקרוב על מנת לחתן את בנו. "עכשיו אנחנו עורכים סידורים להביא את גופות האב והבן לפקיסטן", אמר הדוד. בן נוסף של רשיד נפצע בטבח.

בני משפחתו של מוקאד איברהים בן השלוש אמרו כי לא ראו אותו מאז הירי ולא מצאו אותו בבתי החולים המטפלים בפצועים. אחיו עבדי סיפר לכלי תקשורת מקומי כי הוא מאמין שמוקאד מת. לדבריו, הוא היה אנרגטי ואהב לחייך ולצחוק. המשטרה אישרה כי לפחות ילד אחד נרצח בטבח, אולם שמו טרם פורסם.

מוקאד אברהים שנרצח בפיגוע בניו זילנד. צילום מסך
משפחתו לא הצליחה לאתר אותו. מוקאד איברהים/צילום מסך

לפי דיווחים, חוסני ערא נראתה במתחם הנשים במסגד כששמעה יריות. בעלה, פריד, מתנייד בכיסא גלגלים והיה במתחם הגברים במקום. האחיין של ערא סיפר כי "היא מיד רצה לנסות להציל את בעלה, אבל חטפה כדורים ומתה". פריד ככל הנראה שרד. השניים היגרו מבנגלדש.

בשנה שעברה נמלט מוסטפא חאלד ממלחמת האזרחים בסוריה לניו זילנד, אותה החשיב למקלט בטוח. אולם אתמול, בעת תפילות יום השישי, נרצח חאלד במדינתו החדשה. אחד מבניו עדיין נעדר בן נוסף נפצע.

הרופא אמג'ד חאמיד נעדר אף הוא מאז הירי במסגד שם התפלל מדי שישי, ומשפחתו חוששת לגורלו. "זה נורא... קיווינו למצוא עתיד טוב יותר בשבילנו ובשביל ילדינו", סיפרה רעייתו חחאן. בני הזוג היגרו לניו זילנד לפני 23 שנים. "זאת אמורה להיות מדינה בטוחה. עכשיו היא השתנתה לעד", אמר בנו.

נשים מתאבלות לאחר הטבח במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, 16 במרץ 2019. רויטרס
אבל בניו זילנד, היום/רויטרס

ברנטון טרנט, אזרח אוסטרליה בן 28, נכנס אתמול למסגד בעיר קרייסטצ'רץ' שם טבח בחברי הקהילה המוסלמית, תוך שהוא מתעד עצמו בשידור חי ברשתות החברתיות. במקביל, במסגד אחר נורו מתפללים נוספים. 49 בני אדם נרצחו במתקפת הירי הקשה ביותר אי פעם בניו זילנד.

טרנט, הופיע הלילה בפני בית המשפט בעיר, שקבע כי יישאר במעצר עד לדיון הבא שיתקיים ב-5 באפריל. הוא עומד בפני אישומים בגין רצח, אולם שמר על שתיקה. שני חשודים נוספים נותרו במעצר.

לפני הטבח, טרנט פרסם בעמוד הפייסבוק שלו מניפסט קיצוני בן 74 עמודים נגד מהגרים. במניפסט כתב החשוד כי "לאומנות גזעית מספקת עוצמה" ו"רב-גוניות היא לא חוזקה. אחדות, תכלית, אמון, מסורת ולאומנות גזעית מספקים עוצמה. כל דבר אחר הוא רק קלישאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully