וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסרים נגד "הפולשים" והספרה 14: הרמזים שהותיר הרוצח מניו זילנד

16.3.2019 / 8:18

חודש לפני הטבח בשני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' פתח הרוצח, ברנטון טרנט בן ה-28, חשבון אנונימי בטוויטר, שבו צייץ תמונות של כלי הנשק בהם רמז על שעתיד לבוא. בפורום אחר פרסם מניפסט שבו הצהיר על מניעיו. "אתקוף את הפולשים ואשדר זאת בפייסבוק"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

היורה שרצח אתמול (שישי) 49 בני אדם בשני מסגדים בניו זילנד הפיץ ברשתות החברתיות מסרים הקשורים לעליונות הגזע הלבן, וכן אמירות ימניות קיצוניות נגד מוסלמים ומיעוטים. מבצע הטבח, ברנטון טרנט, אזרח אוסטרליה בן 28 הואשם הלילה בבית המשפט ברצח של 49 מתפללים במסגד. טרנט הובא לבית המשפט המחוזי בעיר קרייסטצ'רץ' כשהוא אזוק וכשהוא מסרב לדבר. במשטרת ניו זילנד מסרו כי הוא צפוי להיות מואשם בסעיפים נוספים.

ביום רביעי האחרון, משתמש טוויטר תחת הכינוי @brentontarrant צייץ תמונות של אחד מכלי הנשק בו נעשה שימוש במתקפת המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'. על גבי הנשק נכתבו באותיות לבנות שמותיהם של אחרים שביצעו בעבר רצח על רקע גזע או דת, וכן אזכורים לדמויות ואירועים היסטוריים בארמניה ובגיאורגיה. בנוסף לכך, בצד הרובה היה רשום המספר 14 - סימן ל"14 המילים" - סיסמה בה דוגלים המאמינים בעליונות הגזע הלבן.

ציוצים נוספים שפרסם המשתמש באותו היום כללו התייחסות לירידת שיעור הילודה בקרב לבנים, כתבות בנושא פעילי ימין קיצוניים במדינות שונות וסיפורים על אודות פשעים שביצעו מהגרים בלתי חוקיים. בחשבון הטוויטר שנוצר בחודש שעבר פורסמו 63 ציוצים ואחריו עקבו 218 משתמשים.

לקריאה נוספת בנושא
"לאומנות מספקת עוצמה": הרוצח בניו זילנד תיעד עצמו בזמן הטבח
ניו זילנד: 49 הרוגים בפיגוע בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'

היורה בפיגוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
תיעוד היורה רגעים לפני הטבח/אתר רשמי

אדם נוסף שהיה מעורב במתקפות נהג לפרסם באופן קבוע בפורום בשם "פוליטיקלי קורקט", בו מתנהלים דיונים מקוונים חופשיים, כולל שיח שנאה. אתמול בצהריים, משתמש אנונימי כתב בפורום: "אני אבצע מתקפה נגד הפולשים, ואפילו אשדר את המתקפה בשידור ישיר בפייסבוק". בתגובה, השיבו לו המשתמשים בתמונות נאציות וממים.

הפוסט שפרסם כלל קישור למניפסט בן 74 עמודים בו הצהיר כי הוא מונע מ"רצח עם לבן", מושג בו משתמשים הפעילים לתאר את הגירתן וצמיחתן של אוכלוסיות מיעוט. כמו כן הופיע קישור לעמוד פייסבוק של משתמש בשם brenton.tarrant.9, שם הועבר הטבח בשידור ישיר. עמודי הטוויטר והפייסבוק של המשתמש נחסמו זמן קצר לאחר המתקפה.

עוד באותו נושא

שוטרים בלי אקדחים: הפיגוע במסגדים ניפץ את תחושת הביטחון בניו זילנד

לכתבה המלאה
תיעוד מרכב היורה שביצע את הטבח בניו זילנד, 15 במרץ 2019. רויטרס
היורה תיעד את הנשקים ברכבו ויצא לכיוון המסגד/רויטרס

"המשטרה התריעה בפנינו על הווידאו בפייסבוק זמן קצר לאחר שהחל השידור הישיר, ותוך זמן קצר הסרנו את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של היורה וכן את הווידאו", אמרו בפייסבוק. "אנחנו גם מסירים כל תמיכה בפשע או ביורים". יוטיוב, שבבעלות גוגל, צייצה: "ליבנו נשבר לאור הטרגדיה הנוראית בניו זילנד".

נציג טוויטר אמר כי הרשת החברתית מביעה עצב עמוק לנוכח הטבח. "לטוויטר יש תהליכים קפדניים וצוות מסור לניהול מצבי חירום בהולים כמו זה", כתבה החברה בהצהרה. "אנו משתפים פעולה עם רשויות אכיפת החוק על מנת לסייע בחקירתן כמתבקש".

"הלוואי והייתי יכול להרוג נוספים"

"זה באמת קורה. מחקו את ההתכתבות עכשיו, או שזה יהיה סופו של האתר", כתב בפורום משתמש אנונימי עם תחילת המתקפה. כמה דקות לאחר מכן, הוסיפו משתמשים נוספים: "זה נשמע כיף" ו"ירי נחמד".

השידור הישיר מהמתקפה צולם באמצעות מצלמה שהייתה על ראשו של היורה, והחלה סביב השעה 13:40 שעון מקומי. התוקף השמיע מוזיקה בעת שעשה את דרכו למסגד, כולל המנון סרבי אנטי-מוסלמי בשם "סלקו את הקבב". ברגע שהגיע למחוז הייגלי פארק בעיר, הוא החנה את רכבו, פתח את הדלת האחורית וחשף כלי נשק, תחמושת ומה שנראה כמו מיכלי דלק. היורה נטל שני כלי נשק, שכוסו בשמות ובסיסמאות, התקדם לעבר הכניסה למסגד והחל לירות. השידור החי הסתיים לאחר כ-20 דקות. היורה החשוד נעצר זמן קצר לאחר מכן.

"האם אתה מביע חרטה על המתקפה?", המחבר שואל את עצמו במניפסט שפרסם. "לא. אני רק מאחל שהייתי יכול להרוג פולשים נוספים, ובוגדים נוספים גם כן".

ברנטון טרנט, החשוד המרכזי בטבח בניו זילנד בו נהרגו 49 מתפללים מוסלמים, 16 מרץ 2019. רויטרס
מבצע הטבח ברנדון טרנט בבית המשפט, הלילה/רויטרס
משטרת ניו זילנד בזירת פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' 15 ברמץ 2019. רויטרס
שוטרים בזירת הירי בניו זילנד, אתמול/רויטרס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully