וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטרים בלי אקדחים: הפיגוע במסגדים ניפץ את תחושת הביטחון בניו זילנד

15.3.2019 / 16:24

מותם של 49 מתפללים בטבח במסגדים בניו זילנד, שתועד בשידור חי והופץ ברשתות החברתיות, זעזע את המדינה השלווה הידועה בשיעור האלימות הנמוך בה. יו"ר איגוד המוסלמים במלבורן: "אני שבור לב, זה לא יכול לקרות כאן". ראשת הממשלה אמרה כי "ההתקפה לא תערער את ערכינו"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הטבח ההמוני שבו נרצחו 49 מתפללים בשני מסגדים בכרייסטצ'רץ', ונפצעו באורח קשה של 20 נוספים, פגע בתחושת הביטחון בניו זילנד, הידועה כמדינה שלווה במיוחד בעלת שיעור נמוך של אלימות בנשק. ניו זילנד היא אחת מהמדינות הידועות בכך ששוטרים ממעטים להסתובב בהן כשהם נושאים אקדחים, למעט מקרים מיוחדים.

לזעזוע הציבורי הוסיפה ההפצה ברשתות של הסרטון שצולם על ידי היורה באמצעות מצלמות ה-GoPro שלו, שבו הוא נראה כשהוא נוסע לאחד מהמסגדים, נכנס אליו ויורה באופן רנדומלי בכל מי שנקרה בדרכו. שרשור באתר 8chan, רשת המוכרת בגלל התבטאויות השנאה והגזענות הרבות בה, כלל קישור שהעביר בשידור חי את הטבח ההמוני, לצד מניפסט שנאה נגד מהגרים. "לאומנות גזעית מספקת עוצמה", נכתב במניפסט שככל הנראה נכתב על ידי החשוד בטבח. "רב-גוניות היא לא חוזקה. אחדות, תכלית, אמון, מסורת ולאומנות גזעית מספקים עוצמה. כל דבר אחר הוא רק קלישאות".

עוד בוואלה! NEWS:
"לאומנות מספקת עוצמה": הרוצח בניו זילנד תיעד עצמו בזמן הטבח

בני משפחת של אחד הקורבנות בזירת פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' 15 ברמץ 2019. רויטרס
"אנחנו נגועים בנגע הקיצוניות, לא מצד המוסלמים". בני משפחתו של אחד ההרוגים מחוץ למסגד, היום/רויטרס

עוד נכתב במניפסט כי ניו זילנד לא הייתה אמורה לעמוד בלב המתקפה בהתחלה, אלא שהיא "יעד העשיר באווירה הנפוצה במערב" ומראה ש"אף מקום בעולם אינו בטוח, הפולשים הגיעו לכל הארצות שלנו, גם במקומות הרחוקים ביותר, לא נשאר אף מקום בטוח וחופשי מהגירה המונית".

פול בוצ'נאן, חוקר מודיעין וביטחון לשעבר, טוען שהאיום של קבוצות ניאו-נאציות על ניו זילנד היה ידוע. בריאיון ל"רדיו ניו זילנד" הסביר בוצ'נאן כי "בכרייסטצורץ' יש קהילה פעילה מאוד התומכת בעליונות לבנה, שאנשיה תקפו מהגרים באירועים רבים ב-20 השנים האחרונות".

עוד באותו נושא

ניו זילנד: 49 הרוגים בפיגוע בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'

לכתבה המלאה
תיועד - פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ'. אתר רשמי
הופץ ברשתות החברתיות. תיעוד הפיגוע במסגד/אתר רשמי

לדבריו, "זה מראה שאנחנו לא חיים בסביבה מכילה בימינו, ואנחנו נגועים בנגע הקיצוניות. הדבר הזה מגיע מצד גזענים לבנים, לא מצד הקהילה המוסלמית שהייתה היום המטרה".

"זה לא יכול לקרות כאן"

על פי מפקד אוכלוסין שנערך בשנת 2013, המוסלמים מהווים רק 1% מאוכלוסיית ניו זילנד. במחקר שנערך בשנת 2011 באוניברסיטת ויקטוריה נמצא כי מהגרים ממדינות בעלות רוב מוסלמי נתפסים כאהודים פחות בציבור לעומת מהגרים מבריטניה או מכל מקום אחר. עוד נמצא כי בשיח התקשורתי רבים מאזרחי ניו זילנד נוהגים להיות חשדנים כלפי מוסלמים או לא להעריך אותם.

"אני שבור לב. למעשה, אני יושב פה ובוכה", אמר זיאד בליסט, יו"ר איגוד המוסלמים במלבורו. "זאת ניו זילנד. זה לא יכול לקרות כאן".

משטרת ניו זילנד בזירת פיגוע הירי ההמוני במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' 15 ברמץ 2019. רויטרס
"אנחנו מייצגים גיוון, חמלה ומקלט למי שזקוק לכך". משטרת ניו זילנד/רויטרס

בניו זילנד אירעו כמה אירועי ירי המוני בעשורים האחרונים, שבאחד מהם הרג אדם חמוש 13 אנשים בעיירה הקטנה ארמואנה ב-1990. בעקבות התקרית, הוחמרו החוקים להגבלת מכירת נשק. על פי ארגונים המקדמים החמרה בחוקי הנשק, אוכלוסייתה של ניו זילנד מונה כמעט חמישה מיליון שבה 1.2 מכלי הנשק נמצאים בידיים פרטיות.

ארדרן אמרה כי ניו זילנד לא הייתה היעד לטבח מאחר שהיא נמל מבטחים עבור מי ששונאים ומקבלים גזענות, או מפני שהוא מובלעת של קיצוניות. "נבחרנו בגלל העובדה שאנחנו אף אחד מהדברים האלה", אמרה. "אנחנו מייצגים גיוון, טוב לב, חמלה, בית עבור מי שחולק את ערכינו, מקלט למי שזקוק לכך. אני מבטיחה שההתקפה הזאת לא תערער את הערכים האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully