וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם הראשונה בכהונתו: טראמפ הטיל וטו על ביטול הכרזת מצב החירום

15.3.2019 / 21:59

כפי שהבטיח, הנשיא הטיל וטו על החלטת הקונגרס לבטל את מצב החירום כדי לממש את הבטחתו להקים חומה בגבול עם מקסיקו. לפי ההערכות, לדמוקרטים לא יהיה רוב של שני שלישים בשני הבתים כדי לעקוף את המהלך. "גאה בווטו", הכריז טראמפ

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל הערב (שישי) וטו על החלטת הקונגרס לבטל את מצב החירום שעליו הכריז לצורך מימון החומה בגבול מקסיקו. כדי לעקוף את הווטו, יש צורך ברוב של שני שלישים בשני בתי הקונגרס, אך אין לכך סיכוי ממשי לאור השליטה של הרפובליקנים בסנאט.

"כנשיא, ההגנה על המדינה שלי היא החובה הגדולה ביותר שלי", אמר טראמפ אחרי שהטיל את הוטוו הראשון בכהונתו. "אתמול העביר הקונגרס חוק מסוכן שאילו היה הופך לחוק, היה מעמיד סכנה מספר גדול של אמריקנים. לקונגרס יש את הזכות להעביר את ההחלטה הזאת ולי יש את החובה להטיל עליה וטו. אני מאוד גאה להטיל עליה וטו".

טראמפ, שלצדו היו סגנו מייק פנס, השרה לביטחון המולדת והורים לאזרחים שנהרגו בידי מהגרים לא חוקיים, שב ואמר כי קיים מצב חירום לאומי בגבול עם מקסיקו, בעוד שהתובע הכללי וויליאם בר ציין כי הפעולה שבה נקט הנשיא חוקית.

ההכרזה על מצב החירום, שהגיעה אחרי השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה של ארצות הברית בתחילת השנה, נידונה בבתי המשפט. כמה מדינות כבר עתרו נגד הממשל. הדמוקרטים טוענים כי אין מצב חירום בגבול, ומציינים כי שיעור חציית הגבול על ידי מהגרים נמצא בירידה.

לקריאה נוספת בנושא
16 מדינות תובעות את ממשל טראמפ: הכרזת מצב החירום - לא חוקתית
בדרך למשבר חוקתי: ההשלכות להכרזה על מצב החירום של טראמפ
"פושעים פולשים למדינה שלנו": טראמפ הכריז שיחתום על מצב חירום

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל וטו על החלטת הקונגרס לבטל את מצב החירום, 15 במרץ 2019. רויטרס
טראמפ אחרי שהטיל וטו על ההצעה, היום/רויטרס

בחירתם של 12 מחברי מפלגתו לחבור לדמוקרטים בנושא מצב החירום פגעה בטראמפ מבחינה פוליטית, לפחות באופן זמני. זאת, בעת שההגירה ותכניתו לבניית החומה הפכו שוב לעיקר קמפיין הבחירות שלו לקראת 2020. ההצבעה אתמול בסנאט, שאישרה את ביטול מצב החירום, ניסתה לסכל את ניסיונו של הנשיא לעקוף את הקונגרס כדי להשתמש בספים שהוקצו למטרות אחרות על מנת להקים את החומה.

הדמוקרטים אמנם שולטים בבית הנבחרים, אך בסנאט יש צורך ב-67 קולות כדי להפוך את החלטתו של טראמפ. 12 סנאטורים רפובליקנים אמנם חברו אל הדמוקרטים בהעברת ההצעה, אולם זה לא יספיק להם.

הקמת החומה בגבול הדרומי של ארצות הברית הייתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ הרפובליקני, שנהנה בשנתיים הראשונות בתפקידו מקונגרס רפובליקני. אחרי בחירות אמצע הכהונה, קיבלו הדמוקרטים בחזרה את השליטה על בית הנבחרים בעוד שהרפובליקנים הגדילו את הרוב שלהם בסנאט.

עוד באותו נושא

הרפובליקנים בסנאט תמכו בביטול מצב החירום בגבול, טראמפ יטיל וטו

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully