וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למשבר חוקתי: ההשלכות להכרזה על מצב החירום של טראמפ

15.2.2019 / 22:07

נשיא ארה"ב נמנע מהשבתה נוספת של הממשל, אולם הוא צפוי לקבוע תקדים כשינסה להשתמש בתקציב של הפנטגון לצורך הקמת החומה בגבול מקסיקו דרך עקיפת הקונגרס. עם זאת, המהלך זוכה גם להתנגדות בקרב הרפובליקנים, והדמוקרטים יבחנו זאת עם הצעה נגדית משלהם

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אתמול (שישי) כי הוא יחתום על מצב חירום בגבול עם מקסיקו. זאת, לאחר שאתמול הסכים לחתום על הפשרה בין הדמוקרטים והרפובליקנים, שלא תכלול את מלוא הסכום שדרש - 5.7 מיליארד דולר למימון החומה בגבול. הכרזה על מצב חירום תאפשר לו להשתמש במשאבים מתקציב הפנטגון ולהפנות אותם לבניית חומה. עם זאת, הליך זה נחשב סבוך וטומן בחובו לא מעט מכשולים עבור הנשיא שצפוי להיגרר לבתי המשפט.

מבחינה מעשית, הכרזה על מצב חירום קובעת כי הנשיא יוכל לקחת כספים שהקונגרס הקצה למשרד ההגנה, שבהם טרם נעשה שימוש, במקרה זה פרויקטים של תשתיות המצויים תחת אחריות הפנטגון. אפשרות נוספת היא להכריז על כך שהצבא יבצע בעצמו את עבודות הבינוי של החומה. בין הכספים הזמינים לצורך הפרויקט: 3.6 מיליארד מתקציב הבינוי של צבא ארצות הברית, שלושה מיליארד נוספים מכספי הפרויקטים האזרחיים של הפנטגון, 681 מיליון דולר מתקציב משרד האוצר ועוד 200 מיליון דולר השייכים למשרד להגנת המולדת. סכום נוסף של שני מיליארד דולר המיועד למלחמה בסמים יכול גם הוא למצוא את דרכו לצורך בניית החומה, תחת הכרזת מצב חירום.

עוד בוואלה! NEWS
טראמפ בנאום מצב האומה: "נבנה חומה, החקירות נגדי מגוחכות"
"בזבוז זמן": טראמפ מתאושש מהשבתת הממשל ותוקף את הדמוקרטים
ללא תקציב לחומה: תמה השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על מצב חירום למימון בניית חומה בגבול מקסיקו בגן הוורדים בבית הלבן ב-15 בפברואר 2019. רויטרס
מאתגר את הקונגרס. טראמפ בהצהרה על סיום ההשבתה, בחודש שעבר/רויטרס

התערבות נשיאותית בכספי הממשל לצורך הסטת משאבים לבניית החומה עלולה ליצור תקדים שלא כל הרפובליקנים נלהבים ממנו. מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל, עודד את הנשיא באופן פומבי ובאופן פרטי שלא לבחור באפשרות הזו, שעלולה להיתפס כהפרה של הפרדת הרשויות. אחרי הצהרתו יצאו כמה סנאטורים רפובליקנים בכירים נגד הכרזה על מצב חירום.

הדמוקרטים מצדם, ימהרו להעביר החלטה שתשלול את הכרזת מצב החירום של הנשיא. הדמוקרטים, שלהם רוב בבית הנבחרים, צפויים לאשר את ההצעה ולגלגל אותה לסנאט. בעוד שרוב רגיל של חברי הסנאט לא יספיק למנוע את ההצעה שכן טראמפ יוכל להטיל עליה וטו, הצבעה ברוב של שני שליש תהיה חסינה מפני וטו, ותאלץ את הרפובליקנים להכריע אם להצביע בעד החלטה בעלת השלכות בעייתיות, ובין התנגדות פומבית לנשיא ממפלגתם.

עוד באותו נושא

"פושעים פולשים למדינה שלנו": טראמפ הכריז שיחתום על מצב חירום

לכתבה המלאה
מפגינים אמריקאים מתקרבים לגדר עם מקסיקו, לתמוך בגדר המפרידה בין המדינות. רויטרס
מפגינים למען הקמת החומה בגבול עם מקסיקו, החודש/רויטרס

במקביל, צפויים הדמוקרטים גם לעתור לבית המשפט נגד ההחלטה, כפי שהצהירה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. הנימוק הצפוי של הדמוקרטים בעתירה אפשרית הוא שבניית חומה בגבול לא נחשבת למצב חירום. עתירות נוספות צפויות להגיע גם הרחק מגבעת הקפיטול, מצד בעלי קרקעות באזור הגבול, שחוששים כי בניית חומה בגבול תפקיע מידיהם שטחים.

(עדכון ראשון: 5:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully