וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בנאום מצב האומה: "נבנה חומה, החקירות נגדי מגוחכות"

6.2.2019 / 7:55

נשיא ארה"ב קרא לאחדות בנאומו מול הקונגרס המפולג, אך תקף את הדמוקרטים בשל התנגדום למדיניות ההגירה שלו. הוא הכריז כי ייפגש עם מנהיג צפון קוריאה בסוף החודש בווייטנאם והצדיק את רצונו לסגת מסוריה ומאפגניסטן. "איראן מאיימת בהשמדת העם היהודי"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ נשא הלילה (רביעי) את נאום מצב האומה בפני שני בתי הקונרגס והבטיח לפעול יחד עם הדמוקרטים לפשרות פוליטיות בשורה של תחומים. עם זאת, הוא הדגיש את רצונו לבנות חומה בגבול עם מקסיקו ותקף את החקירות נגדו. בנושאי מדיניות החוץ, הוא הכריז כי ייפגש פעם נוספת עם מנהיג קוריאה הצפונית ב27 בפברואר בווייטנאם וגינה את איראן.

"אני מוכן לעבוד אתכם כדי להשיג פריצת דרך למען כל האמריקנים. מיליונים צופים בנו ומקווים שנמשול לא בתור שתי מפלגות אלא בתור עם אחד", אמר הנשיא בפתח הנאום, שנמשך שעה ו-22 דקות. הוא נע הנשיא בין הקריאה לאחדות ובין עקיצות כלפי המפלגה היריבה, והמדיניות הדמוקרטית בנושאי כלכלה והגירה. הוא אמר כי החקירה נגדו היא "מפלגתית" ו"מגוחכת", והתעקש כי על אף חוסר ההסכמה בנושא המימון לחומה, הוא יצליח למלא את הבטחת הבחירות שלו בנושא.

"האג'נדה שאציג הערב היא לא רפובליקנית או דמוקרטית, היא האג'נדה של העם האמריקני", אמר טראמפ. "רבים מאיתנו ניהלנו קמפיין על אותם הנושאים: שיקום תשתות, הפחתת מחיר התרופות, שיפור מערכת ההגירה, ולפעול למען מדיניות חוץ ששמה את ארצות הברית בראש ובראשונה. ישנן הזדמנויות חדשות אילו רק נפעל יחד להשיג אותן".

לדברי הנשיא, "עלינו לדחות את הפוליטיקה של הנקמה, ולקדם את הפוליטיקה של הפשרה המבקשת את טובת הכלל. יחד, נוכל לרפא את הפצעים ולגשר על המחלוקות. ההחלטה היא בידינו. אנחנו צריכים לבחור בין תוצאות לבין התנגדות. הלילה אני מבקש מכם לבחור בטוב".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה. רויטרס
קורא לאחדות, אך תוקף את הדמוקרטים. טראמפ בנאום, הלילה/רויטרס

הוא סקר את הישגי ממשלו בתחום הכלכלי. "בשנתיים האחרונות ראינו שגשוג כפי שבקושי ראינו קודם - יצרנו חמישה מיליון מקומות עבודה, 600 אלף מהן בייצור. ואנחנו רק מתחילים. השכר עולה בקצב המהיר זה עשרות שנים", אמר. "חמישה מיליון אמריקנים כבר לא נזקקים יותר לסיוע במזון. הכלכלה צומחת כמעט בקצב כפול מאר שנכנסתי לתפקידי. האבטלה בשפל של 50 שנה. אבטלה של שחורים, היספאנים ואסיאתיים היא בשפל של כל הזמנים".

בשלב הזה פנה טראמפ ברמז עבה אל עבר הדמוקרטים העורכים מעת לעת שימועים בוועדות השונות בבית הנבחרים בסוגיות הקשורות לחקירה של רוברט מולר על התערבות רוסיה בבחירות. "יש פה נס כלכלי, ורק מלחמות מטופשות, פוליטיקה או חקירות מגוחכות יכולות לעצור זאת", אמר טראמפ. "אם יהיה שלום בחקיקה, לא יכולה להיות מלחמה וחקירה, זה לא עובד ככה. עלינו להיות מאוחדים בבית כדי להביס את אויבנו מחוץ".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא ארצות הברית דונלד טרמאפ בנאום מצב האומה 6 פברואר 2019. רויטרס
"עלינו לדחות את הפוליטיקה של הנקמה". טראמפ, פלוסי ופנס, הלילה/רויטרס

הנשיא המשיך לדבר על נושאי ההגירה, ואמר כי על שתי המפלגות לשלב זרועות כדי לבנות חומה בגבול עם מקסיקו: "בעודנו מדברים, שיירות מהגרים עושות דרכן לארצות הברית. זה עתה שמענו שמקסיקו, כדי להוציא את המהגרים הלא חוקיים משטחה, מארגנת אוטובוסים כדי להסיע אותם לאזור הגבול שלנו. אני הוריתי ל-3,000 חיילים לנסוע למקום. זה איום לביטחון ולשלום של העם האמריקני. מערכת ההגירה צריכה להגן על שלום אזרחינו, ולמיליוני המהגרים שחיים כאן כיום וכיבדו את החוקים. מהגרים חוקיים העשירו את החברה שלנו בדרכים רבות. אני רוצה שיגיעו לכאן אנשים, אבל הם חייבים לבוא לפי החוק".

החלק הזה בנאום, כמו חלקים אחרים בנאום, זכה לתשואות מן הצד הרפובליקני ולתגובות צוננות מן הנציגים הדמוקרטים. "שום נושא לא ממחיש את החלוקה בין האנשים העובדים ובין האליטה הפוליטית, שדוחפת לגבולות פתוחים וחיה מאחורי חומות ובתים עם שומרים. בינתיים, האנשים העובדים משלמים את המחיר. פחות עבודות, בתי חולים צפופים, עליה בפשע. סובלנות כלפי הגירה לא חוקית זו לא חמלה, זו אכזריות", אמר טראמפ.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה 2 פברואר 2019. רויטרס
הנשיא טראמפ, הלילה/רויטרס

הנשיא סיפר כי יצא לו להכיר אנשים רבים שנפגעו כתוצאה ממהגרים ששהו בארצות הברית שלא כחוק, והציג שלוש בנות משפחה של שרון וג'רלד דיוויס שנרצחו על ידי מהגר לא חוקי בנבאדה לפני חודש, ואשר הוזמנו על ידו ליציע הכבוד. "איש לא צריך לסבול ככה", אמר טראמפ.

"בעבר, רוב האנשים בחדר הזה הצביעו בעד חומה. אבל חומה מעולם לא נבנתה", אמר הנשיא. "אני אבנה אותה. כשיש חומה, ההגירה הבלתי חוקית פוחתת באופן דרמטי. בסן דייגו, ובאל פאסו נבנתה חומה והדבר הפסיק כמעט לחלוטין את ההגירה הלא חוקית. חומות עובדות וחומות מצילות חיים. בואו נעבוד יחד, נגיע לפשרה ולדיל שיהפוך את אמריקה לבטוחה".

בהמשך הנאום התייחס הנשיא לתופעת האנטישמיות. "עלינו לא להתעלם מאנטישמיות ולהתמודד עם השנאה הזו בכל מקום שבו היא מופיעה. רק לפני חודשיים נרצחו 11 יהודים באכזריות במתקפה אנטישמית אכזרית בבית הכנסת עץ חיים בפיטסבורג", אמר.

טראמפ הזמין ליציע הכבוד את השוטר טימות'י מטסון, שהצליח לעצור את היורה למרות שהוא ספג שבעה כדורים ועבר מאז 12 ניתוחים, וזה זכה לתשואות מחברי הקונגרס. בהמשך, בירך טראמפ אדם אחר שנכח ביציע הכבוד, יהודה סמט, ניצול שואה בן 81 ששרד את הירי בבית הכנסת. אורחים נוספים ביציע הכבוד היו ג'ושוע קאופמן, לשעבר אסיר במחנה דכאו, יחד עם לוחם אמריקני שעזר לשחרר את המחנה.

"בזבזנו יותר משבעה טריליון דולר במלחמות"

בחלק הנוגע למזרח התיכון, הצדיק טראמפ את החלטתו לסגת מסוריה ואת השיחות שמקיים הממשל עם טליבאן לסיום המלחמה באפגניסטן. "אחד האתגרים המורכבים ביותר שאיתם אנחנו מתמודדים הוא במזרח התיכון. זה מתבסס על ריאליזם, לא על תיאוריות שנכשלו. לכן, הממשל שלי הכיר בירושלים כבירת ישראל ופתח שם את שגרירות ארצות הברית", אמר טראמפ, מבלי להזכיר את המאמצים להשיג שלום עם הפלסטינים.

"חיילינו האמיצים נלחמים במזרח התיכון כמעט 19 שנה באפגניסטן ועיראק. כמעט 7,000 חיילים גיבורים הקריבו את חייהם", אמר. בזבזנו יותר משבעה טריליון דולר במלחמות במזרח התיכון. אומות לא נלחמות במלחמות ללא סוף. כשנכנסתי לתפקידי דאעש שלט ב-57 אלף קמ"ר בסוריה ועיראק וכיום שחררנו כמעט את כל השטח מידי המפלצות צמאות הדם הללו. כעת, הגיע הזמן לקבל את חיילינו חזרה בבית. אני רוצה לנסות ולהגיע גם לפיתרון פוליטי באפגניסטן. אומות גדולות לא מנהלות מלחמות בלתי-נגמרות".

"יחד אנחנו האומה הגדולה ביותר בהיסטוריה", סיכם הנשיא את נאומו. "מה נעשה עם הרגע הזה, כיצד יזכרו אותנו? אני מבקש מחברי הקונגרס: הסתכלו על ההזדמנויות שלפנינו. הנצחונות הגדולים עדיין לפנינו. עוד לא התחלנו לחלום. אנחנו צריכים להחליט אם ההבדלים הם אלו שמגדירים אותנו או לא. זה הזמן להצית מחדש את הדמיון האמריקני. זוהי הבחירה שלנו. עלינו לצעוד יחד קדימה, ולשמור את אמריקה תחילה בליבנו".

נאום טראמפ בפני הקונגרס, 5 בפברואר 2018. רויטרס
חברות קונגרס דמוקרטיות בנאום, הלילה/רויטרס

באופן מסורתי, נציג של המפלגה היריבה נושא לאחר מכן נאום תגובה. מי שנבחרה לייצג את המפלגה הדמוקרטית היא סטייסי אברהמס, שהתמודדה לתפקיד מושלת ג'ורג'יה אך הפסידה. אברהמס נשאה נאום קצר וממוקד במשך כעשר דקות שובו תקפה את טראמפ על מדיניותו. "השבתת הממשל היתה בושה, שהונדסה על ידי נשיא ארצות הברית. הוא נטש לא רק את אנשינו אלא גם את הערכים שלנו", אמרה אברהמס.

לדבריה, "למצביעים לא אכפת מהקרבות הפוליטיים אלא מהחיים שלהם. אנחנו באים ממקומות שונים אבל המחויבות שלנו למדינה לא עומדת למשא ומתן. יותר מדי אמריקנים נופלים בין הכיסאות, חיים ממשכורת למשכורת. אנחנו חייבים יותר לאנשים כמו חקלאים ונהגי משאיות שמניעים את הכלכלה שלנו".

נאום טראמפ בפני הקונגרס, 5 בפברואר 2018. רויטרס
התשובה הדמוקרטית. סטייסי אברמס, הלילה/רויטרס

בנוגע למדיניות ההגירה אמרה אברהמס כי "עבודה דו-מפלגתית יכולה להגיע להסכמה על רפורמה בהגירה, אבל הממשל, במקום זה, שם ילדים בכלובים ומפריד בין בני משפחה. חמלה כלפי מהגרים אין משמעותה גובלות פתוחים". היא סיכמה את הנאום כשאמרה: "למרות שאני מאוד מאוכזבת מהפעולות של הנשיא אני לא רוצה שהוא ייכשל. אבל אני רוצה שהוא יכבד את המחויבויות שלו".

האי-דיוקים של טראמפ

בכלי התקשורת בארצות הברית מצאו אי-דיוקים וטענות כוזבות רבים בנאומו של טראמפ. לפי בדיקה של רשת CNN, משרד המשפטים לא מסווג את העבירות האלימות שבוצעו בארצות הברית על פי המוצא או האזרחות של מבצע העבירה ולכן לא ניתן לייחס עלייה בשיעורי פשיעה למהגרים באופן בלעדי.

עוד עלה מבדיקת הרשת כי מחקרים הוכיחו בעבר שמהגרים דווקא מבצעים פחות פשעים בהשוואה לאזרחים שנולדו בארצות הברית, וכי שיעור הפשעים האלימים בארצות הברית נמצא בירידה. בנוסף לכך, לא נרשמה עליה במספר הפשעים האלימים במקביל לזינוק בהגירה הלא חוקית לתחומי ארצות הברית מאז שנות ה-90.

בחלק אחר של הנאום אמר הנשיא כי "בעיר הגבול אל פאסו, טקסס, נרשמו בעבר שיעורי פשיעה גבוהים מאוד, מהגבוהים במדינה. כעת, עם מחסום חזק בגבול, אל פאסו היא אחת הערים הבטוחות בארצות הברית". בהקשר זה ציינו ברשת כי אכן אל פאסו נחשבה לעיר מוכת פשע, ושיא האלימות נרשם בשנת 1993. ואולם, מאז ועד 2006 ירדה האלימות באופן משמעותי, בשיעור של 34%. בין 2008 ל-2009 נבנתה חומה בגבול עם מקסיקו באותו אזור, ואולם אם בודקים את הטווח שבין 2006 ל-2011 הרי שדווקא נרשמה עליה של 17% בהיקף הפשעים בשנים אלה.

באשר לטענה על עלויות מלחמה בגובה שבעה טריליון דולר, מצאו ברשת CNN כי דוח לא מפלגתי שערך הקונגרס על עלויות המלחמה בעיראק ואפגניסטן יחד בין הנשים 2001 ל-2014, מצא שעלויות המלחמות הללו הסתכם ב-1.6 טריליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully