וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא תקציב לחומה: תמה השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה

25.1.2019 / 23:57

בתום 35 יום, הנשיא הגיע להסכמות עם מנהיגי הדמוקרטים על העברת תקציב לשלושת השבועות הבאים שאינו כולל מימון לבניית חומה, ובמהלכם הצדדים ימשיכו את המשא ומתן בנושא. טראמפ הבהיר כי אם לא תושג הסכמה עד אז, ישבית שוב את הממשל. התקציב אושר בקונגרס, והנשיא חתם עליו

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שישי) בהצהרה מיוחדת כי הושג הסכם שיביא לסיום השבתת הממשל. "אני שמח להודיע שהגענו לדיל", אמר טראמפ. הנשיא הודיע על העברת תקציב לשלושה שבועות, מה שיאפשר לחדש את עבודת הממשל במקביל להמשך ההידברות על מימון לבניית החומה, שאינו כלול בהסכם. הוא הדגיש כי אם בתום התקופה לא תושג הסכמה, ישבית שוב את הממשל או יכריז על מצב חירום.

טראמפ חתם על חוק שיאפשר את פתיחת הממשל עד ה-15 בפברואר, לאחר השבתת הממשל הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. במקביל, הסנאט ובית הנבחרים אישרו את הצעת התקציב שיאפשר את חידוש עבודת הממשל. בקרוב צפוי טראמפ לחתום על ההצעה.

לפי דיווח ברשת CNN, הכאוס בשדות התעופה, שכלל היעדרויות מרובות של בודקים ביטחוניים ועיכובים משמעותיים בטיסות, היווה שיקול בהחלטתו של הנשיא לחתור להסכם עם הדמוקרטים.

לקריאה נוספת בנושא
מקורות נעלמים ואין כסף לסמים: ה-FBI משותק בשל השבתת הממשל
אין סוף לשביתה: הדמוקרטים דחו את הצעתו המשופרת של טראמפ
"אוכל יכול לעשות משהו": השף שמאכיל עובדי ממשל שלא קיבלו שכר בשביתה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהצהרה מיוחדת על סיום השבתת הממשל, 25 בינואר 2019. רויטרס
"שמח להודיע שהגענו לדיל". טראמפ, הערב/רויטרס

"אדאג שהעובדים יקבלו תשלום בהקדם האפשרי ואבקש שהצעת חוק ברוח זו תונח באופן מידי", הצהיר הנשיא. "אחרי 36 ימים שמעתי מדמוקרטים ורפובליקנים שהם מוכנים לשים את המחלוקות בצד, ולשים את ביטחון העם האמריקני תחילה".

טראמפ הודה לעובדים ולמשפחותיהם שלדבריו, "הקריבו כל כך הרבה בתקופה קשה זו". הנשיא הוסיף כי "לא רק שלא התלוננתם, אלא גם עודדתם אותי במקרים רבים להמשיך כי אכפת לכם מהמדינה ומאבטחת הגבול. אני גאה שאתם אזרחי המדינה. כשאני אומר להשיב את אמריקה לגדולתה, זה לא יקרה בלעדיכם".

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, בירך הערב על הודעתו של הנשיא שהסכים לבקשתם לסיים את ההשבתה ולנהל דיון לאחר מכן. "אלו חדשות נהדרות ל-800 אלף עובדים", אמר שומר. "הבהרנו שהדיון על הגבול צריך להיות נפרד מתשלום משכורות". לדבריו, "פתיחת הממשל ללא תנאים מוקדמים נותנת לנו הזדמנות לדון באבטחת הגבול בלי להחזיק את העובדים כבני ערובה. אנחנו נעביר את שני החוקים היום והנשיא יחתום עליהם היום".

עוד באותו נושא

אחרי קרב עם פלוסי: טראמפ ידחה את נאום מצב האומה עד לסיום ההשבתה

לכתבה המלאה
עובדי שדות התעופה מפגינים נגד השבתת הממשל האמריקני, 10 בינואר 2019. רויטרס
עובדי רשות שדות התעופה מפגינים נגד השבתת הממשל, החודש/רויטרס

"נעשה הכול כדי שהעובדים לא יצטרכו לעבור זאת שוב. העם האמריקני לא אהב את זה. אני מקווה שהנשיא למד את הלקח, ושהבית הלבן למד שיעור - לסגור את הממשל על חוסר הסכמה זה נזק עצמי", הוסיף הדמוקרט הבכיר. "עכשיו, אחרי חתימתו, נפשיל שרוולים וננסה להגיע להסכמות על אבטחת הגבול. אנחנו מתנגדים בתוקף לחומה, אבל תומכים בהגברת האבטחה במעברי הגבול ובצעדים נוספים עליהם אנחנו יכולים לדון".

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה בתגובה כי "זה ברור שכולנו מבינים את החשיבות של אבטחת הגבול, ויש לנו רעיונות איך לעשות זאת. אנחנו מצפים לעבוד בצורה דו מפלגתית. אפשר להגיע להסכמות. יהיה לנו דיון פורה". עם זאת, בצד הדמוקרטי ביקרו את החלטתו של טראמפ. הסנאטור כריס מרפי צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הנשיא הסכים לאותה ההצעה שאותה הוא דחה לפני 35 יום - להשאיר את הממשל פתוח ולהמשיך את הדיונים.

השבתת הממשל החלה לאחר שלא נמצא הרוב הדרוש בסנאט שיסכים לתמוך בדרישה שהעלה טראמפ - להקצות חמישה מיליארד דולר לבניית גדר בגבול עם מקסיקו. המשמעות הייתה כי חלק מפעילות הממשל לא תוקצבה, ולפיכך לא היה כסף לממן את פעילות אותם משרדים ממשלתיים, לרבות משכורות וכל פעילות שוטפת אחרת. ההשבתה השפיעה על כ-800 אלף עובדים בתשעה משרדים ממשלתיים.

כעת, ועידה משותפת לרפובליקנים והדמוקרטים תתחיל באופן מידי לבחון בקשות של מומחים לביטחון להגנת המולדת. הנשיא הודיע כי אלו יגבשו חבילת הצעות שתהפוך לחוק. "זו הזדמנות לכל הצדדים לעבוד יחד לטובת העם", הוסיף.

"אם נגיע לדיל הוגן העם האמריקני יהיה גאה במדינה, אפשר יהיה להראות לכל העולם שכולנו מאוחדים בהגנה על המדינה שלנו", אמר הנשיא. "חומה לא צריכה להיות שנויה במחלוקת. כל המומחים אומרים שחומות עובדות. ישראל בנתה חומה, 99.9% הצלחה".

מהגרים מנסים לחצות את גבול מקסיקו עם ארצות הברית דרך מעבר גבול בעיר טיחואנה, 25 בנובמבר 2018. אי-פי, AP
ההסכם לא כולל את מימון החומה. מהגרים מנסים לחצות את הגבול לארה"ב/AP, אי-פי

הנשיא הדגיש כי "אי אפשר לאבטח את הגבול בלי מכשול פיזי. חומות מרחיקות את הסמים, זה היגיון בסיסי. אלו חומות חכמות המצוידות בחיישנים, ועונות על צרכים מבצעיים. אנחנו לא צריכים 2,000 מייל של חומות בטון מים לים".

חמישה מראשי המשרד להגנת המולדת לשעבר, כולל את ג'ון קלי, שסיים רק לפני חודש את תפקידו כראש הסגל, פרסמו אמש הצהרה משותפת ובה קראו להגיע להסכמות שיתקצבו את פעילות המשרד. "עובדי המשרד לא צריכים להתבסס על צדקה, נדבות או סיוע במזון כדי להאכיל את המשפחות שלהם ולשלם חשבונות ובאותו הזמן להיות ממוקדים בעבודה", נכתב בהודעה המשותפת.

(עדכון ראשון: 20:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully