וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוכל יכול לעשות משהו": השף שמאכיל עובדי ממשל שלא קיבלו שכר בשביתה

19.1.2019 / 19:19

כבר 4 שבועות נמשכת השביתה בממשל האמריקני בעקבות חילוקי דעות על התקציב, ובוושינגטון הוקמה מסעדה שבה מגישים אוכל לעובדים שנותרו ללא משכורות. "הרעיון שלנו הוא להאכיל נזקקים", אמר לוואלה! NEWS השף במקום שמגיש בדרך כלל מזון באסונות טבע ברחבי העולם

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

השעה חמש בערב, ובמסעדה שמפעיל השף המפורסם חוזה אנדראס במרכז שדרות פנסילבניה, בדיוק באמצע הדרך בין הבית הלבן והקונגרס, מורגשת תנועה ערה. זה לא מפתיע, בהתחשב בכך שאנדראס הוא אחד השפים המפורסמים במדינה, ומפעיל לא פחות מ-29 מסעדות, מוושינגטון דרך לאס וגאס ועד פורטו ריקו ואיי הבהאמס. ההבדל היחיד הוא, שבמסעדה הזו הלקוחות הם עובדי ממשל שלא מקבלים שכר, והארוחה היא בחינם.

בשנת 2010 ייסד אנדראס את "וורלד סנטרל קיטשן", ארגון ללא מטרות רווח שמגיש מזון לנזקקים במקומות בהם אירעו אסונות ברחבי העולם. הארגון מתבסס על תרומות ומתנדבים, והוא פעל לראשונה ברעידת האדמה ההרסנית בהאיטי. מאז, הגיש אנדראס שלוש מיליון ארוחות באזורים מוכי אסון כמו הרפובליקה הדומיניקנית, ניקרגואה, זמביה, פרו, קובה, אוגנדה וקמבודיה.

עוד בוואלה! NEWS:
בשל השבתת הממשל: טראמפ ביטל את המשלחת לדאבוס - ועקץ את פלוסי
אין טבחים, אבל יש ג'אנק: טראמפ הזמין המבורגרים לאירוע בבית הלבן
הארוכה בהיסטוריה של ארה"ב: השבתת הממשל נכנסה ליומה ה-22

מסעדת וורלד סנטרל קיטשן בוושינגטון שמגישה אוכל בחינם לעובדי ממשל בגלל ההשבתה בארה"ב. עמרי נחמיאס, אתר רשמי
ארוחה בחינם לעובדי ממשל ללא שכר. המסעדה של אנדראס/אתר רשמי, עמרי נחמיאס

תרומתו המשמעותית ביותר של אנדראס הייתה בשנת 2017, בעקבות הוריקן מריה, שדרדר את פורטו ריקו אל מצב של אסון הומניטרי. מאז ועד היום הוא ממשיך להגיש שם ארוחות, ובימים אלו הוא עדיין שוהה שם.

"בדרך כלל אנחנו מגיבים לאסונות טבע, למצב שבו אנשים שאיבדו את הבית שלהם. זה במובן מסוים שונה מן המשימה הרגילה שלנו, אבל בעצם זה בדיוק אותו דבר", אומר לוואלה!NEWS טים קילקוין, השף הראשי של המקום. "הרעיון שלנו הוא להאכיל נזקקים. ההשבתה נמשכת כבר ארבעה שבועות. אנשים לא מקבלים שכר וזה מתחיל לפגוע בהם. הרגשנו שזה כבר משבר בפני עצמו ואנחנו צריכים להתערב ולהאכיל אנשים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
השף חוזה אנדראס שמגיש מנות בחינם לעובדי הממשל שלא מקבלים משכורת בגלל ההשבתה בארה"ב. עמרי נחמיאס, אתר רשמי
"בדרך כלל אנחנו מגיבים לאסונות טבע, זה שונה". טים קילקוין/אתר רשמי, עמרי נחמיאס

כמו אנדראס, גם לקילקוין יש מסעדות משלו, אבל החליט להצטרף לארגון בשנת 2017, אחרי ששריפת ענק בקליפורניה אילצה אותו להתפנות מביתו. מאז, הוא החליט להניח למסעדות שלו להמשיך לפעול בלעדיו, ומתמקד בעבודה בארגון. בימים הספורים מאז נפתח המקום, הוגשו בממוצע ששת אלפים ארוחות מדי יום לעובדי ממשל, אשר רשאים לבקש לארוז להם מנות גם לבני המשפחה ולקחת הביתה. התפריט מזין ומאוזן, וכולל אפשרויות כמו מרק ירקות וחיטה, קערת פלאפל עם קינואה וירקות או נתחי סטייק בלחמנייה.

קילקוין מבהיר כי הוא לא מתעניין בקרב הפוליטי שמאחורי ההשבתה: "אנחנו בדיוק באמצע, אנחנו לא מסתכלים על אף צד, המטרה שלנו לדאוג לאנשים". לדבריו, המטבח ימשיך לפעול שבעה ימים בשבוע עד שתסתיים ההשבתה. "חוסר ביטחון תזונתי זה דבר נורא. וכשאתה לא מקבל שכר, אחד הדברים הראשונים שאנשים חושבים עליו זה אוכל. אנחנו מציעים להם אוכל כדי להוריד להם דאגה אחת מהראש, כדי שהם לא יצטרכו לחשוב איך הם משלמים על ארוחת צהריים או ארוחת ערב באותו היום. אנשים בהחלט חשים את חוסר הביטחון הזה. שמענו מאנשים שנאבקים כרגע. זה קשה. לא לכל אחד יש רשת ביטחון שהוא יכול ליפול עליה".

מסעדת וורלד סנטרל קיטשן בוושינגטון שמגישה אוכל בחינם לעובדי ממשל בגלל ההשבתה בארה"ב. עמרי נחמיאס, אתר רשמי
"חוסר ביטחון תזונתי זה דבר נורא". מטבח המסעדה/אתר רשמי, עמרי נחמיאס

כשהוא נשאל על המורכבות שבהאכלת ששת אלפים איש ביום, הוא משיב כי יחסית למקומות אחרים בהם הארגון היה מעורב, זהו מבצע בקנה מידה קטן. "אנחנו רגילים לעשות זאת, היו מקומות שבהם הגשתי 20 אלף ארוחות ביום. שיכללנו את ההכנות והתפריטים לרמה שאנחנו יודעים שהדברים הללו עובדים בקנה מידה גדול".

בין המתנדבים שעוזרים לתפעל את המקום נמצא גם טל סולובק, אמריקני-ישראלי. סולובק, שבימי שגרה עובד במשרד המשפטים, הוא אחד מ-380 אלף עובדים שהוצאו לחופשה כפויה ולא קיבל שכר כבר חודש שלם. "ראיתי במקומון שהמקום נפתח", הוא מספר, "וחשבתי לעצמי: אני יושב בבית, אני לא עושה כלום, זה מדכא. חשבתי שלפחות אוכל לעשות משהו".

כשנשאל איך הוא מסתדר מבלי לעבוד כבר חודש, הוא משיב: "זה קשה. יש לי קצת עזרה מהמשפחה, וקצת חסכונות, אז בינתיים בסדר, אבל בסוף החודש אצטרך ללוות כסף ממשפחה או מחברים כדי לשלם שכר דירה".

טל סלובק אמריקני-ישראלי שמתנדב במסעדה שמגישה אוכל בחינם לעבודי ממשל בגלל ההשבתה בארה"ב. עמרי נחמיאס, אתר רשמי
"בסוף החודש אצטרך ללוות כסף". סלובק/אתר רשמי, עמרי נחמיאס

במשך כל זמן השיחה שלנו, ממשיך זרם בלתי פוסק של סועדים להיכנס למקום, מוכוונים ביעילות על ידי כעשרה מתנדבים מאחורי הדלפק ועוד כ-20 מתנדבים במטבח. סולובק מספר כי נתקל בתגובות רבות של עובדים מודאגים המגיעים למקום לאכול ארוחה חמה. "האנשים אסירי תודה, יש לא מעט אנשים מאוד אמוציונליים, שבאמת לא יודעים איך ישלמו על מזון ביום שלמחרת".

לדבריו, אם ההשבתה תתארך, הוא ישקול לחפש עבודה זמנית, אך מדגיש שהוא מאמין כי בסוף יימצא פתרון. "אני אדם אופטימי, אני יודע שזה יסתיים ויהיה בסדר. התגייסתי במרץ 09 לגולני, והיה איתי מישהו שנהג לומר שכל עוד לא טוב, זה אומר שעוד לא הסוף. בסוף יהיה טוב".

מסעדת וורלד סנטרל קיטשן בוושינגטון שמגישה אוכל בחינם לעובדי ממשל בגלל ההשבתה בארה"ב. עמרי נחמיאס, אתר רשמי
סנדוויץ', פלאפל ומרק. המסעדה שמגישה ארוחות לעובדי הממשל/אתר רשמי, עמרי נחמיאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully