וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קרב עם פלוסי: טראמפ ידחה את נאום מצב האומה עד לסיום ההשבתה

24.1.2019 / 7:52

33 יום מאז הושבת הממשל, ההתכתשות בין נשיא ארה"ב ליו"ר בית הנבחרים נמשכת אחרי שהאחרונה הודיעה לטראמפ כי לא תאפשר לו לשאת את הנאום המתוכנן להתקיים בשבוע הבא. בתגובה, הודיע טראמפ כי הוא מסכים לדחות את הנאום. "זו זכותה"

פיצוץ במגעים לסיום השבתת הממשל: הנשיא טראמפ עזב באמצע פגישה עם יו"ר בית הנבחרים ומנהיג הדמוקרטים/צילום: רויטרס

יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי הודיעה אמש (רביעי) כי לא תאפשר לנשיא דונלד טראמפ לשאת את נאום מצב האומה ביום שלישי הקרוב, כלפי שתוכנן. בתגובה, אחרי חילופי דברים בין השניים, הבוקר נשמע טראמפ מפויס יותר בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "בעיצומה של ההשבתה פנתה אלי ננסי פלוסי וביקשה שאשא את נאום מצב האומה. הסכמתי. אחר כך היא שינתה את דעתה, וביקשה לעשות זאת בתאריך אחר. זאת זכותה. אשא את הנאום כשההשבתה תיגמר".

עוד הבהיר טראמפ: "איני מחפש אולם אחר כיוון שאין אולם שיכול להתחרות עם ההיסטוריה והמסורת של הקונגרס. אני מצפה לשאת את נאום מצב האומה בעתיד הקרוב". בכמה רשתות דווח הלילה כי בבית הלבן שקלו לקיים עצרת עם תומכים, או לחילופין נאום מן הבית הלבן, אולם החליטו בסופו של דבר לזנוח את הרעיון.

עם כניסתה לתפקיד, שלחה פלוסי הזמנה לנשיא לשאת את הנאום בפני שני בתי הקונגרס ב-29 בינואר, אולם בשבוע שעבר פנתה אליו וביקשה ממנו "לשקול מחדש" את התאריך לאור העובדה כי הממשלה מושבת. בכירים דמוקרטים נתלו בנימוקים טכניים כמו קשיים לאבטח את גבעת הקפיטול בגלל השבתת הממשל, אך השרה להגנת המולדת, קירסטן נילסן, הבהירה כי לא תהיה כל בעיית אבטחה.

לקריאה נוספת בנושא
ארה"ב: השאירו למהגרים מזון ושתיה במדבר - ועשויות להישלח למאסר
אין סוף לשביתה: הדמוקרטים דחו את הצעתו המשופרת של טראמפ
"אוכל יכול לעשות משהו": השף שמאכיל עובדי ממשל שלא קיבלו שכר בשביתה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישיבת הקבינט בנושא השבתת הממשל, 23 בינואר 2019. AP
מתכוון "לכבד את ההזמנה המקורית". טראמפ בישיבת הקבינט, אתמול/AP

טראמפ הודיע אתמול בבוקר בכתב לפלוסי כי הוא מעוניין לשאת את הנאום בכל מקרה. במכתב ששלח ליושבת ראש בית הנבחרים, כתב הנשיא כי הוא מתכוון "לכבד את ההזמנה המקורית", והוסיף כי "זה יהיה עצוב מאוד לארצנו אם נאום מצב האומה לא יימסר בזמן, וחשוב מכך, במקום שנקבע". פלוסי דחתה את ההזמנה זמן קצר לאחר מכן, והבהירה כי לא תאפשר לו לנאום בפני בית הנבחרים, "אלא אם כן הממשל ישוב לפעול".

טרם הודעתו של טראמפ הבוקר, הוא אמר בתגובה לשאלת כתבים בבית הלבן: "אני לא מופתע. חבל מאוד שזה מה שנהיה מהדמוקרטים. הם מאוד הקצינו". בפתח ישיבת הקבינט אמר הנשיא כי הוא יחפש אחר אולם אלטרנטיבי לשאת בו את הנאום. הוא הוסיף כי פלוסי "לא רוצה שהעם האמריקני ידע את האמת". ההתכתשות בין הצדדים נמשכת מאז הושבת הממשל לפני 33 יום, כאשר מאז הצדדים מטילים את האחריות זה על זה.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מודיעה כי ביטלה את הזמנת הנשיא דונלד טראמפ לשאת את נאום מצב האומה, 23 בינואר 2019. AP
ביטלה את ההזמנה. פלוסי, אתמול/AP

בשבוע שעבר נרשם עימות נוסף בין טראמפ ופלוסי, כאשר הנשיא הודיע ליושבת ראש בית הנבחרים כי לא יעמיד לרשותה מטוס של צבא ארצות הברית לצורך נסיעת עבודה לבריסל, מצרים ואפגניסטן, שעות ספורות לפני שהייתה אמורה להמריא. "לאור העובדה כי 800 אלף עובדים לא מקבלים שכר, אני בטוח שתסכימי איתי כי הדבר הנכון לעשות יהיה לדחות את הנסיעה", כתב טראמפ לפלוסי. "מוטב שבתקופה כזו תישארי בוושינגטון ותנהלי עמי משא ומתן על אבטחת הגבול וסיום ההשבתה", עקץ הנשיא.

ההשבתה ממשיכה לתת את אותותיה

בתוך כך, ההשבתה ממשיכה לתת את אותותיה: משרדי ממשל פנו לקונגרס בבקשה לשנות את הייעוד של התקציב שכבר הוקצה להם בעבר, כך שיוכלו להשתמש בסכום של 520 מיליון דולר כדי לשלם שכר דירה וחשבונות עבור כמה סוכנויות ממשלתיות שהמשרדים שלהן נמצאים בבניינים מסחריים. כך דווח בוושינגטון פוסט.

בנוסף, חמישה מראשי המשרד להגנת המולדת לשעבר, כולל את ג'ון קלי, שסיים רק לפני חודש את תפקידו כראש הסגל, פרסמו הלילה הצהרה משותפת ובה קראו להגיע להסכמות שיתקצבו את פעילות המשרד. "עובדי המשרד לא צריכים להתבסס על צדקה, נדבות או סיוע במזון כדי להאכיל את המשפחות שלהם ולשלם חשבונות ובאותו הזמן להיות ממוקדים בעבודה", נכתב בהודעה המשותפת.

(עדכון ראשון: 3:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully