וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ירה את שתי הרקטות לתל אביב? בעזה כולם בורחים מאחריות

15.3.2019 / 5:40

הרקטות לגוש דן שינו את התמונה ובעקבותיו משלחת התיווך עזבה במהירות את הרצועה. דובר צה"ל האשים את חמאס בירי, אך החשודים המידיים מתנערים ממנו. אולם, ניתן לקבוע בוודאות - האחראים לכך רצו לראות את הרצועה בוערת וידעו שזה מה שעלול לקרות

צילום: סרטוני גולשים

כמה שעות לאחר הירי אמש (חמישי) של שתי הרקטות לעבר תל אביב, קשה לומר עדיין בשלב זה מי הגורם שאחראי לו בעזה. אמנם דובר צה"ל האשים הלילה את חמאס, אך בארגון מכחישים זאת. אולם, דבר אחד ניתן לקבוע בוודאות - אותו ארגון או קבוצה שעשו זאת ביקשו לייצר הסלמה מידית בין ישראל לרצועה. לחמאס, לג'יהאד האסלאמי ולכל ילד פחות או יותר ברצועת עזה, ברור כי ירי לעבר גוש דן, משמעותו תגובה ישראלית רחבת היקף, גדולה יותר מאותן תגובות ישראליות "רגילות" שאנו רגילים לראות לאחר ירי לעבר יישובי עוטף עזה. משמעות הדבר היא הסתכנות במלחמה או בהסלמה.

ואכן בשלב זה, שני החשודים המידיים - חמאס והג'יהאד האסלאמי - מתנערים מהמעשה ומכחישים כי הם אלה שאחראים לו. הגדילה לעשות הזרוע הצבאית של חמאס, עיז א-דין אל-קסאם שפרסמה הודעה רשמית שמכחישה כל קשר לירי, "בעיקר כאשר מתקיימת פגישה בין הנהגת חמאס והמשלחת הביטחונית המצרית על הבנות מיוחדות ברצועת עזה". ייתכן כמובן שאלה הודעות סרק ואחת מהקבוצות המופעלות בעזה על ידי חמאס או ג'יהאד, ביצעו את הירי.

לקריאה נוספת בנושא
הירי לתל אביב: חמאס והג'יהאד האסלאמי מתנערים מאחריות לשיגורים
אחרי הירי: ת"א וראשל"צ פותחות מקלטים; הלימודים יתקיימו כרגיל
דיונים ביטחוניים וגינויים: תגובת המערכת הפוליטית לירי הרקטות

חיפושים אחר הנפילות בחולון, 14 במרץ 2019. עמית לגו, מערכת וואלה!
חיפושים אחר נפילות הרקטות, אמש/מערכת וואלה!, עמית לגו

אולם נשאלת השאלה מה היו יכולים להשיג מירי כזה. התשובה היא שלא הרבה. לכן האפשרות שמדובר בעוד איתות של חמאס לישראל בניסיון להביא הקלות נוספות, אינה נראית סבירה מדי. זאת מאחר שאיתותים מסוג זה אינם מביאים הקלות, אלא רק מציאות קשה עוד הרבה יותר שעלולה לייצר סיכון לראשי חמאס.

צריך לומר, הארגון מתמודד בימים אלה עם מציאות לא פשוטה. אתמול נערכו ברצועה כמה הפגנות, בסדר גודל שאיננו רגילים לראות, נגד יוקר המחיה ברצועה והמציאות הכלכלית. חמאס פיזר את המפגינים באלימות והתמונות הללו הופצו בכל פינה. אולם ההפגנות הללו אינן מהוות סיבה מספיק טובה לירי לעבר תל אביב בהתחשב במחיר של פעולה שכזו. בשבועות האחרונים גורמים שבאו במגע עם צמרת חמאס ברצועה, מדגישים כי הארגון הבין שעד הבחירות בישראל, לא צפויים שינויים משמעותיים במציאות מול הרצועה. בחמאס מקווים וקיוו כי לאחר הבחירות כן תתאפשר סוג של הסדרה בין ישראל ורצועת עזה.

עוד באותו נושא

שתי רקטות פג'ר נורו מרצועת עזה לגוש דן; אין נפגעים או נזק

לכתבה המלאה
הפגנות בעזה ודיר אל-בלח- רוצים לחיות בכבוד. צילום מסך
הפגנות בסדר גודל לא רגילות. מפגינים בעזה, אתמול/צילום מסך

גם הביקור של המשלחת הביטחונית המצרית ברצועה שהגיעה שוב לעזה רק אתמול, מעיד על כך שהצדדים מנהלים מגעים חשאיים על הסדרה אפילו כזו זמנית עד הבחירות. בתמורה נדרשה ישראל לצעדים קלים למדי, אך בעלי משמעות לתושבי עזה. דובר שם על הרחבת המתחם המותר לדיג, על הסדרת הפעילות במעבר כרם שלום וכך גם מול מצרים ברפיח וכן כניסה של כסף מסייע לשכבות החלשות, במסגרת פעולות האו"ם ברצועה. המצרים טרחו והגיעו לרצועה לא מעט פעמים בשבועות האחרונים ונראה
שבכל זאת, ישנה כוונה של חמאס שלא לאפשר התדרדרות רבתי.

אולם אז הגיע הירי לעבר גוש דן ששינה את התמונה ובעקבותיו העזיבה המהירה של המשלחת הביטחונית המצרית את הרצועה, על פי דרישה ישראלית. כשעה קלה לאחר מכן כבר דווח בהרחבה שנציגי המודיעין המצרי מנהלים מגעים קדחתניים מול ישראל וחמאס על תהדיא, או הפסקת אש, ללא תנאים.

בשורה התחתונה, ייתכן שגוף זר, לא מקומי, רצה והוציא לפועל באמצעות ארגון מקומי את ירי הרקטות. הגוף הזה, איראני או מופעל על ידי איראן, היה רוצה לראות את הרצועה בוערת והוא גם יודע מן הסתם שישנה סבירות גבוהה כי אכן זה מה שעלול לקרות.

רסיסי כיפת ברזל שנפלו בבית הספר בשדרות 15 במרץ 2019. יניב כליף, אתר רשמי
רסיסי כיפת ברזל בשדרות/אתר רשמי, יניב כליף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully