וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיית הזהב נחשפת: סרטון התעללות לוחמי נצח יהודה בעצירים הפלסטינים

12.3.2019 / 14:47

בסרטון שנחשף לבקשת וואלה! NEWS, נראים חמשת הלוחמים רעולי פנים וחובשי קסדות כשהם מכים שני עצירים פלסטינים כפותים ועם עיניים מכוסות. בשלב מסוים אף צועק אחד מהלוחמים על עציר: "תגיד שלום", ומשלא נענה - חובט בראשו מספר פעמים. את הסרטון הקדישו החמישה למפקדם

עריכה: שניר דבוש ותומר לוי

סרטון התעללות לוחמי נצח יהודה בעצירים - כל הפרטים

- בית המשפט התיר לפרסם סרטון שנחשב "לראיית הזהב"
- בתיעוד נראים חמישה לוחמים מכים בראשם של שני עצירים כפותים ומכוסי עיניים
- אחר מהלוחמים פונה למפקדו: "מוסרים לך ד"ש, יש פה חפלה"
- עו"ד מהסנגוריה: "אירוע מורכב עם נסיבות ייחודיות"
- בית הדין הצבאי גזר אתמול עונשי מאסר בפועל על שניים מהלוחמים

בית המשפט הצבאי ביפו התיר לפרסום היום (שלישי) סרטון שנחשב ל"ראיית הזהב" בפרשת ההתעללות בעצירים פלסטינים על ידי חמישה לוחמים מגדוד נצח יהודה. התרתו נעשתה בכפוף להגבלות צנזורה, ומתועדת בו חלק מההתעללות בעצירים הפלסטינים. הסרטון שאורכו כחצי דקה צולם על ידי אחד מהלוחמים ששהו ברכב "הזאב" אליו הועברו העצירים, סייעניו של המחבל עצאם ברגותי שביצע את הפיגועים בצומת עופרה וגבעת אסף.

בסרטון נראים חמשת הלוחמים רעולי פנים וחובשים קסדות צבאיות ישובים בתוך הרכב על הרצפה שוכבים אזוקים ובעיניים מכוסות שני העצירים אב ובנו. מצלם הסרטון פונה לאחד ממפקדיו ואומר: "אחרי פעילות... כל המחלקה רוצים למסור לך דרישת שלום. יש פה חפלה".

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
פרשת נצח יהודה: שני לוחמים נוספים הורשעו בהתעללות בפלסטינים
חצי שנת מאסר לחיילים מנצח יהודה שהתעללו בעצירים פלסטינים
3 לוחמי נצח יהודה הורשעו בהתעללות בנסיבות מחמירות בפלסטינים
ראיית זהב: בית הדין דן בפרסום תיעוד מהתעללות לוחמי נצח יהודה

נצח יהודה - סרטון התעללות לוחמי נצח יהודה בעצירים הפלסטינים. אתר רשמי
"תגיד שלום יא זלאמה". שני הלוחמים, מתוך הסרטון/אתר רשמי

אחד מהעצירים, המבוגר מביניהם, נראה כשהוא שכוב על הרצפה ומדמם מפניו בעוד שבנו, העציר השני, יושב בין שני לוחמים. הלוחמים החלו לחבוט ולהכות את ראשיהם של השניים כשברקע נשמע העציר המבוגר נאנק מכאבים. בשלב מסוים צועק על העציר השני אחד מהלוחמים: "תגיד שלום, תגיד שלום", כאשר העציר הפלסטיני מסרב לענות לו - הלוחם חובט בו מספר פעמים וממשיך לצעוק: "תגיד שלום".

במקביל מצולם לוחם אחר כשהוא מכה את העציר השני בראשו מספר פעמים וצועק: "תגיד שלום אתה, תגיד שלום". אחרי מספר פעמים שבהם הוא ממשיך לחבוט בו הוא מצולם אומר: "תגיד שלום יא זלאמה". לקראת סיומו של הסרטון פונה שוב הצלם לאותו מפקד ואומר כי מדובר במחלקה לתפארת.

הלוחם העיד: "זה צילום מבייש - צילמתי כדי שיחדלו ממעשיהם"

העציר המבוגר, נראה שכוב על הרצפה ומדמם מפניו בעוד שבנו, יושב בין הלוחמים

עו"ד חגי בן דב, מהסנגוריה הצבאית, אמר היום כי "לאחר קבלת גזר הדין אפשר להגיד שמדובר באירוע מורכב עם נסיבות ייחודיות. השופטים התרשמו שהאירוע לא משקף את דרכם של החיילים. באשר לסרטון, מדובר בראיה אחת מתוך החקירה, שהצביעה על נסיבות מורכבות אליהם הגיעו החיילים. בסופו של דבר הם נטלו אחריות והביעו חרטה בפני בית הדין. גם השופטים הצטרפו להמלצה שהרישום הפלילי של החיילים יימחק אחרי שנתיים".

התרתו של הסרטון לפרסום על ידי בית המשפט נעשה בעקבות פניית מספר כלי תקשורת בהם וואלה! NEWS ובכפוף למגבלות צנזור וטשטוש. בחקירת מצ"ח הכחיש הלוחם שצילם את הסרטון כי התעלל בעצירים אולם לבסוף הודה במעשים לאחר שחוקרי המשטרה הצבאית הציגו בפניו את העדות. למרות העדות המצולמת, בכלי התקשורת פורסמה עדותו של מצלם הסרטון לפיה לא עודד את ההתעללות בעצירים וצילם את המעשים כדי שהלוחמים יחדלו ממעשיהם.

"צעקתי למי שהיה הרס"פ שלנו בבא"ח, הוא היה המפקד של החיילים וגידל אותם. הקדשתי לו את הסרטון כדי שיראו איזה חיילים חרא הוא גידל. ולכן שלחתי לו את הסרטון הזה", הסביר הלוחם המצלם. עוד הוסיף כי "זו סיטואציה לא נעימה, מבישה אפילו. זה צילום מאוד מבייש. אם היו מסריטים אותי כך מיד הייתי חודל. צילמתי כדי שיחדלו ממעשיהם. חדלנו את זה בזמן ולא היה שם משהו 'אובר'", לטענתו. אותו לוחם שוחרר היום.

גם במקרה של לוחם אחר, צוין במשפט כי הוא פעל בהומניות לצד האשמות נגדו, כשבסיכום דברי ההגנה נטען כי "כשהסתיימה הפעילות בלכידתו של המחבל הנאשם הבחין בו כשהוא מפרכס וכיסה אותו בשמיכה". גם הוא שוחרר היום.

בית הדין הצבאי גזר אתמול עונשי מאסר בפועל על שניים מהלוחמים שהתעללו בעצירים הפלסטינים. אחד החיילים הורשע בהתעללות בנסיבות מחמירות ונגזרו עליו 162 ימי מאסר בפועל. לאחר שנתיים יוכל להגיש חנינה לנשיא המדינה בה יוכל לבקש את הסרת העבירה הפלילית. על הלוחם השני נגזרו 60 ימי מאסר בפועל ורישום פלילי. בהתחשב בימים שריצה במעצר הוא השתחרר כאמור ממעצרו. השניים הורדו לדרגת טוראי ונגזר עליהם מאסר על תנאי.

דיון בתיק חיילי נצח יהודה, בית הדין הצבאי ביפו 14 פברואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
השתחרר ממעצרו והורד לדרגת טוראי. אחד מהלוחמים בבית הדין הצבאי ביפו/אתר רשמי, אבי כהן

בתחילת השבוע אישר בית הדין הצבאי את הסדרי הטיעון של שלושת הלוחמים הנוספים שהורשעו בהתעללות. לפי ההסדר, השלושה ירצו חצי שנת מאסר ויורדו לדרגת טוראי. בעוד שארבעה מהלוחמים הורשעו בהתעללות בנסיבות מחמירות, הלוחם החמישי הורשע בהתעללות בלבד, וכן רישומו הפלילי קל יותר. משפטו של מפקדם של החיילים, קצין בדרגת סגן, מתנהל בנפרד. הקצין מואשם באי-מניעת פשע, חבלה ברשלנות ובהתנהגות שאינה הולמת, משום שלא מנע את מעשי חייליו.

אילצו את הבן לצפות בהם מכים את אביו

בחודש ינואר הוגשו כתבי אישום חמורים נגד חמשת הלוחמים. החמישה נאשמו שהכו את העצורים הפלסטינים שסייעו בפיגוע בו נהרגו חבריהם לגדוד: יובל מור יוסף מאשקלון ויוסי לוי מבית שמש ונפצע באורח אנוש לוחם היחידה נתנאל פלבר. כתב האישום ייחס לחיילים התעללות בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות.

החיילים, מתואר בכתב האישום, עצרו את שני הפלסטינים, אב ובנו, ב-8 בינואר בכפר אבו שחידם בחשד שסייעו למחבל שביצע את הפיגוע בצומת הסמוך למאחז גבעת אסף בדצמבר. השניים לא היו מעורבים בצורה ישירה בתכנון או בביצוע הפיגוע, בו נורו למוות שני חיילי נצח יהודה. בדרכם לבסיס בבית אל, הכו החיילים את שני הפלסטינים שהיו אזוקים ומכוסי עיניים באגרופים, בבעיטות ובחפצים קהים, וגרמו להם לחבלות קשות. בשלב מסוים, הסירו החיילים את הכיסוי מעיניו של הבן ואילצו אותו לצפות בהם מכים את אביו, עד ששברו לו את הצלעות והאף וגרמו לחבלות קשות בראשו.

נצח יהודה - סרטון התעללות לוחמי נצח יהודה בעצירים הפלסטינים. אתר רשמי
העציר המבוגר עם פנים מכוסות ודם על פנים, מתוך הסרטון/אתר רשמי

מפקד גדוד "נצח יהודה" סא"ל ניתאי עוקשי הגיע גם הוא לבית הדין ומסר עדות אופי כשהוא מגבה את חייליו. "כמפקד אני מגנה ואנחנו ממגרים את התופעות האלה. אבל צריך לזכור שיש להם הרבה זכויות. חשוב לשפוט לא רק לפי מידת הצדק אלא גם לפי מידת הרחמים. רוב החיילים פה הם מתנדבים, חיילים שמקריבים הרבה כדי לשרת בצבא, חלקם בודדים וחלק עלו לארץ לשרת", אמר עוקשי.

הוא הוסיף כי "נחשפתי לבעיות בבית וגם בשטח בפעילות הצבאית. הפעילות בחטיבת בנימין אינטנסיבית, במיוחד באירועים האחרונים. הלחץ על הגדוד היה יחסית כבד. להיכנס לכלא זו טלטלה. הלוחמים מבינים את הטעות שלהם והפיקו לקחים".

חיילי נצח יהודה, במהלך דיון בעניינים, בית הדין הצבאי, יפו  10 במרץ 2019. אור רביד, אתר רשמי
הכו פלסטינים כפותים ומכוסי עיניים. הלוחמים בבית המשפט, השבוע/אתר רשמי, אור רביד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully