וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 לוחמי נצח יהודה הורשעו בהתעללות בנסיבות מחמירות בפלסטינים

7.3.2019 / 20:03

הלוחמים הורשעו בהכאת עצירים פלסטינים בהסדר טיעון. בעדות אופי ראשונה במשפט, סיפר אחד מהם כי היה נסער מהפיגוע בגבעת אסף בו נרצח חברו, וכי האלימות לא מאפיינת אותו: "אני מתחרט"

עריכה: תומר לוי

שלושת לוחמי נצח יהודה המואשמים בפרשת ההתעללות בעצרים פלסטינים שסייעו בפיגועים בצומת עפרה ובגבעת אסף הורשעו היום (חמישי) בהתעללות בנסיבות מחמירות. סנגוריהם חתמו הערב על הסדר הטיעון המקל, הכולל עונש מאסר של חודשים ספורים ורישום פלילי שצפוי להימחק בתוך שנתיים בלבד, ושינוי העבירות שיוחסו להם לקלות יותר. על בית המשפט לאשר כעת את ההסדר.

בבית הדין הצבאי ביפו הוצגה הבוקר עדות אופי ראשונה של אחד מלוחמי נצח יהודה. הסמל, שצפוי לחתום על הסדר טיעון, סיפר כי הכיר את אחד משני הנרצחים בפיגוע בגבעת אסף, והעיד כי "פתאום עיכלתי שהוא איננו והחיים ממשיכים. הלוויה, מות קרוב שאני חווה, מוות ראשון שאני עומד בהספדים ומכניס את הגופה של חברי לקבר. אחר כך לא לצאת הביתה, אלא להמשיך בפעילות". הוא הוסיף כי "בפיגוע הגעתי כמה דקות אחרי שהנרצחו, ראיתי. כל החודש מאז היינו בפעילות אינטנסיבית לתפוס את המחבלים".

על המעצר סיפר כי "ראינו את הרוצח שרצח אותם, בלי היסוס מורידים אותו לרכב, כי זאת המשימה שלנו. ראיתי את המראות, והכל צף ועלה. מדובר באירוע נקודתי שלא מאפיין אותי. אני מתחרט על מה שעשיתי".

עוד בוואלה! NEWS:
רקטה נורתה לעוטף ונפלה בשטח פתוח; צה"ל תקף בדרום הרצועה
בלוני נפץ התפוצצו בשער הנגב; צה"ל תקף בצפון הרצועה
צה"ל הרס את בית המחבל שרצח שלושה בפיגועים בעפרה ובגבעת אסף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילי נצח יהודה, בבית הדין השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד הכיתה של הלוחמים מגדוד נצח יהודה, שנאשם גם הוא בפרשת הכאת העצורים הפלסטינים, העיד היום בבית הדין הצבאי ביפו, ואמר כי "מדובר במעמד שלא חשבתי שאגיע אליו בחיים. אני מצטער על מה שקרה, שפגעתי בגדוד שלי עקב המעשה". הלוחם הוסיף כי גדלת בבית דתי לאומי "שמחנך לתרומה", וכי הוא "אדם רגיש - האירוע הזה לא מאפיין אותי". הלוחם סיפר כי "מה שהוביל לאירוע הזה זה החודש המטורף שעברנו, רצים מפיגוע לפיגוע, לא היינו מורידים מדים, בכוננות תמיד, שני חברים שנהרגו ואחד שנפצע, חבר קרוב שלמד איתי קודם לכן במכינה. ואז מגיע יום המעצר וראיתי את המחבל מול העיניים - זה מציף מלא תמונות. חשוב לי להתנצל ולהביע חרטה על המעשה".

אמו של המפקד העידה בדיון ואמרה כי "מדובר בילד שלא מתאים לו האירוע הזה, אף פעם לא נקראנו לתיכון בגדל בעיות איתו. אני לא יכולה לשפוט אותו, הוא נקלע לסיטואציה בעל כורחו. רק אלוהים יודע מה עבר עליו במקום שבו הרגו את חבריו. יצא ממנו משהו שזה לא הוא, משהו שהוא לא מכיר".

האם המשיכה, "שנתיים וחצי הוא נמצא במסגרת צבאי ואנחנו עדיין תומכים בו. הוא עובר משבר קשה, החברים שלו נפלו וננתאל חברו הטוב נפגע. אנחנו מקבלים את האחריות, אבל מאוד קשה לי עם הרישום הפלילי, זה עונש כבד מנשוא. אפשר לקחת לו את הדרגות, אבל אי אפשר לקחת ממנו את כל הזכויות שאסף במהלך השירות. אני רוצה שבית הדין יזכור את הטובה שעשה למען הצבא"

עוד באותו נושא

ראיית זהב: בית הדין דן בפרסום תיעוד מהתעללות לוחמי נצח יהודה

לכתבה המלאה
דיון בבית המשפט הצבאי ביפו בנושא החיילים מנצח יהודה שהכו על - פי החשד פלסטינים 7 במרץ 2019. אור רביד, אתר רשמי
מג"ד נצח יהודה נכנס להעיד, היום/אתר רשמי, אור רביד

ביום שני דן בית הדין בעניין התרת פרסומה של "ראיית זהב" בפרשת ההתעללות, הכוללת סרטון בן כחצי דקה שצולם על ידי אחד הלוחמים ששהו ברכב הזאב בעת האירוע, ובו תועדה חלק מההעללות בעצירים הפלסטינים. לבקשת התביעה הצבאית והחיילים בית הדין אסר את פרסום הסרטון.

בחקירת מצ"ח הכחיש הלוחם שצילם את הסרטון, אולם הודה לאחר שהציגו בפניו חוקרי המשטרה הצבאית את העדות. מפרסומים שונים בכלי התקשורת עולה כי בתיעוד נשמע אחד הלוחמים קורא בשמו של לוחם אחר שלא נמצא במקום. הלוחם המצלם סיפר: "צעקתי למי שהיה הרס"פ שלנו בבא"ח, הוא היה המפקד של החיילים וגידל אותם. הקדשתי לו את הסרטון כדי שיראו איזה חיילים חרא הוא גידל. שלחתי לו את הסרטון הזה".

עוד הוסיף כי "זו סיטואציה לא נעימה, מבישה אפילו. זה צילום מאוד מבייש. אם היו מסריטים אותי כך מיד הייתי חודל. צילמתי כדי שיחדלו ממעשיהם. חדלנו את זה בזמן ולא היה שם משהו 'אובר'". על דעת כלל הצדדים, הוחלט להמשיך את הדיון בבקשה להתיר את פרסומו של הסרטון ב-12 במרץ.

דיון בבית המשפט הצבאי ביפו בנושא החיילים מנצח יהודה שהכו על - פי החשד פלסטינים 7 במרץ 2019. אור רביד, אתר רשמי
החיילים בדיון בבית המשפט, היום/אתר רשמי, אור רביד

מג"ד 92 בנצח יהודה, סא"ל ניתאי עוקשי, אמר בעדות בבית המשפט כי נחשף לחיילים "בראיונות האישיים, נחשפתי לבעיות בבית וגם בשטח בפעילות הצבעית, הפעילות בחטמ"ר בנימין היא אינטנסיבית בעיקר אחרי האירועים אחרונים. הלחץ על הגדוד היה יחסית כבד".

עוד אמר כי "אני מתייחס לחיילים האלה כאילו היו ילדים שלי לחנך בערכי צה"ל וערכי הגדוד, מהיכרות שלי עם מפקידים, הם מפקדים מצטיינים. פגשתי אותם עשרות פעמים בשטח גם תחת אש, נתתי מצטיין גדודי לאחד הנאשמים".

המג"ד סיפר כי הוא מלווה את אחד הנאשמים בשטח, וכי מדובר "במפקד מקצועי, ערכי ומשימתי. בכל פעם שפגשתי אותו בשטח הייתי רגוע. יושבים פה לוחמים מצטיינים.

הוא ציין כי הוא מגנה תופעות מסוג זה, אך "צריך לזכור שיש להם הרבה זכויות, חשוב לשפוט אותם גם במידת הרחמים. ביקרתי אותם בכלא, הם עברו טלטלה והבינו את הלקח שלהם. יש כאן הקרבה ענקית, אתה רוצה לקום ולחבק את החיילים על מה שהם עברו ועוברים". בהמשך אמר שלאחר המקרה, הלוחמים עברו סדנאות עם גורמים מקצועיים, והיום הם "בנקודה אחרת לגמרי למרות סערת הרגשות הלוחמים יודעים היום מה מצופה מלוחם בצה"ל, זה לא אירוע שמאפיין את הגדוד".

(עדכון ראשון: 10:28)

דיון בתיק חיילי נצח יהודה, בית הדין הצבאי ביפו 14 פברואר 2019. אבי כהן, אתר רשמי
דיון בתיק החיילים, בחודש שעבר/אתר רשמי, אבי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully