וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק הצעד הראשון: המשימה המורכבת של כוכבי אחרי תחקיר האסון

11.3.2019 / 19:00

הרמטכ"ל יכול היה לפרסם הודעה יבשה על אודות ממצאי תחקיר האימון בנחל חילזון שבו נהרג הלוחם אביתר יוספי, אולם בחר להרחיב תוך שימוש במילים שאמורות לזעזע כל מפקד בצה"ל. בכך, העביר הרמטכ"ל מסר - בו הצהיר כי בכוונתו למנוע טרגדיות נוספות

צילום: דוברות כבאות והצלה, שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

ב-2003 כתב מפקד חטיבת הצנחנים דאז אביב כוכבי את "סדרי בראשית", חוברת תובנות על האופן שבו הוא מצפה מהצנחנים להתנהל - מסידור מיטת לוחם, דרך שימוש בנשק ועד תפקוד במלחמה. לאחר מכן הוא ערך מסדרים בכל הגדודים, לראות אם התקנות מתקיימות בשטח. 16 שנים אחרי, התמנה כוכבי לרמטכ"ל ומתח ביקורת חריגה על יחידת חוד החנית של חטיבת הצנחנים: גדוד הסיור שהתאמן בנחל חילזון שבו נהרג הלוחם סמל אביתר יוספי.

כוכבי הוביל תחקיר יסודי ונוקב על הפיקוד והאווירה ביחידה. הוא יכול היה לפרסם הודעה יבשה עם הסבר מצומצם, אולם בחר להרחיב את ההתכתבות עם הציבור בנושא ולדבר במילים שאמורות לזעזע כל מפקד בצה"ל ולהראות כי הוא לא מפחד לתחקר לעומק. נציב קבילות חיילים האלוף במיל' יצחק בריק שנחשף לממצאי התחקיר שיבח אמש (ראשון) את הרמטכ"ל והסביר כי יש לו הרבה מה לומר בנושא אך ישמור את דבריו לתקופה שאחרי מערכת הבחירות.

לקריאה נוספת בנושא
מות הלוחם בנחל: מפקד גדוד הסיור יודח; נזיפה למח"ט הצנחנים
שיחות עם מפקדים ומסע זיכרון: סיום המסלול העצוב לגדוד של אביתר
האסון בנחל: מפקדים הורו לחצות - מבלי שהעריכו את עוצמת הזרימה

אביב כוכבי בטקס החלפת מפקד המכללות הצבאיות, מרץ 2019. ראובן קסטרו
ביקורת חריגה. כוכבי/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל קיים שלושה דיונים לפחות עם צוותי התחקיר, ושלח אותם להשלמות. בסיכום התחקיר התברר שהצוותים גילו יותר מ-30 תקלות בהכנת האימון, אישורו, הוצאתו לפועל ושליטה על כל שלביו. עוד קבע כוכבי כי אופן הכנת האימון חרג מפקודות הצבא, לא תאם את מאפייני סדרת האימון ובוצע בסטנדרט נמוך, תוך חוסר ירידה לפרטים.

לטענתו, ההחלטה לצאת לאימון בתנאים האמורים, שהעלו את רמת מורכבות האימון וסיכוניו מבלי שבוצעו צעדים להתמודדות עם תנאים אלה, תרמה לאסון. כוכבי לא עצר בתיאורים קשים אלה ואף אישר לפרסם פרטים נוספים מהתחקיר: ההחלטה להמשיך באימון חרף תמרורי האזהרה הביאה לאובדן שליטה של המפקדים על החיילים. כמו כן, תהליך הכנת האימון ואופן ביצועו לא כלל את פעולות החניכה והבקרה הנדרשות מתוקף האחריות הפיקודית.

עוד באותו נושא

מהקושי בשטח עד התעלמות המפקדים: הניווט הלילי שנגמר במות הלוחם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרשרת הפיקוד יצרה תנאים שהובילו לתוצאה הטרגית. אביתר יוספי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב כי התנהלות שרשרת הפיקוד יצרה תנאים שהובילו לתוצאה הטרגית. הרמטכ"ל עמד על ציפיותיו מהמפקדים ודרש מקצועיות ודייקנות במשימות גדולות וקטנות בשגרה או במלחמה, כפי שכתב בחוברת לפני 16 שנה. כוכבי, שידוע כאחד שיודע לברור מילים, כתב שבתקרית הנידונה לא נהגו המפקדים ב"חרדת קודש" המצופה מהם בתכנון האימון וניהולו. הדברים מתחברים למשפט שאמר בדיון הראשון בפורום מטכ"ל: "הנני העני ממעש".

חקירת מצ"ח טרם הסתיימה. ישנה ביקורת על התנהלות המפקדים בחיפושים, בפינוי ובטיפול הרפואי באימון ונדרשות פעולות נוספות כדי לבחון את הסטנדרטים ביחידות צה"ל. בתום הודעתו העביר כוכבי מסר למפקדים: "בהתנהגות מעין זו ולתקלות הנובעות מאי-ביצוע פקודות, חוסר מקצועיות וחוסר משמעת אין מקום בצה"ל ועלינו לפעול באופן גורף על מנת למגרם". כעת מוטלת עליו משימה כבדה ומורכבת - להטמיע את הלקחים ולמנוע אירועים דומים.

הניווט שהסתיים בטרגדיה- שלב אחר שלב. עיבוד תמונה
הניווט שהסתיים בטרגדיה- שלב אחר שלב/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully