וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהקושי בשטח עד התעלמות המפקדים: הניווט הלילי שנגמר במות הלוחם

11.3.2019 / 6:23

הטרגדיה בנחל חילזון, שהביאה את הרמטכ"ל להדיח שורת מפקדים, החלה בניווט מסכם של גדס"ר צנחנים במקביל להתגברות הגשם. גם כשהצטברו עדויות על הקשיים בניווט, המפקדים לא החליטו לחדול אותו עד הבוקר - דקות לפני שאביתר יוספי נסחף בזרם, ונהרג. שלב אחר שלב

הצגת מסקנות אסון השיזפון למשפחתו של אביתר יוספי, גבעת שמואל/צילום: אבי כהן

מותו של סמל אביתר יוספי, שהתחקיר לגביו פורסם אתמול (ראשון) לצד החלטתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בנושא, החל בניווט המסכם של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים. הכרעת הרמטכ"ל כוללת שורת הדחות - החל ממפקד גדוד הסיור ועד למפקד המגמה, מפקד הפלוגה, סגן מפקד הפלוגה ומפקד הצוות. בנוסף אליהם, מח"ט הצנחנים יקי דולף יינזף. מהתחקיר עולה כי יוספי "לא אשם במותו בשום צורה" וכי נמצאה "התנהגות לא ערכית של כל שרשרת הפיקוד", שכללה התעלמות מתלונות החיילים על מזג האוויר הקשה.

פלגת המסלול העבירה את השבת בין 5 בינואר ל-6 בינואר בבסיס בית ליד לקראת הניווט המסכם שעתיד היה להתחיל ביום ראשון למחרת. המפקדים יצרו בקרב הלוחמים את ההבנה שהצלחת הניווט היא תנאי הכרחי להסמכתם כלוחמי סיירת צנחנים.

עוד בוואלה! NEWS:
המחדל המודיעיני נחשף: מייסד טליבאן חי ליד בסיס אמריקני
שטח הררי, ללא גישה: מאמצי חיפוש הגופות בהתרסקות מטוס הנוסעים
S-400 או פטריוט? עסקת הטילים הרוסית שמאיימת על יחסי ארה"ב וטורקיה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
התחקיר קבע כי הוא "לא אשם במותו בשום צורה". יוספי/מערכת וואלה, צילום מסך

סדרת השלב המסכם החלה במוצאי שבת. הלוחמים עלו צפונה ונערכו בעמדות הסתוות בהר גמל, שמתנשא לגובה של 342 מטר, במרחק שלושה קילומטרים ממערב ליישוב מג'ד אל-כרום, עד לאור הבוקר של יום ראשון. הכוח שהה במקום עד שעות הצהריים, כשמקביל מזג האוויר בשטח הופך לקיצוני ולגשום וכלי התקשורת מדווחים על סופה מתקרבת.

עוד באותו נושא

מות הלוחם בנחל: מפקד גדוד הסיור יודח; נזיפה למח"ט הצנחנים

לכתבה המלאה
הניווט שהסתיים בטרגדיה- שלב אחר שלב. עיבוד תמונה
הניווט שהסתיים בטרגדיה- שלב אחר שלב/עיבוד תמונה

18:30

מתקיים תדריך לשלב הבא: ניווט בדד בנחל חילזון. כל לוחם מקבל אישור מראש לציר הניווט שלו, כולל הליכה בסמוך לנחל. עבור חלקם, הציר מחייב חציית נחל במספר נקודות מעבר שהוגדרו מראש. התחקיר יגלה מאוחר יותר כי רון, הלוחם שהלך לצדו של יוספי, סיפר כי עד לאירוע חצה את הנחל עשר פעמים.

22:00

הלוחמים מתקדמים בניווט והקרקע כבר מלאה בבוץ.

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון, אתר רשמי
הלוחמים ניווטו בקרקע הבוצית ובמזג האוויר הקיצוני. נחל חילזון, ביום האירוע/אתר רשמי, קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

1:00

מצטברים מספר דיווחים של חיילים המשטח על קשיי ניווט, ראות, מזג אוויר ומצב רפואי.

2:30

המפקדים מחדדים נהלים על רקע הגשם הכבד ותנאי הניווט המורכבים, אך לא מקבלים החלטה לחדול את הניווט שהפך בחלקו ללא אפקטיבי. באותן השעות מתנהלת שיחה בין הלוחמים לבין סגן מפקד הפלוגה. גם נוכחות הקצינים בשטח לא מובילה אותם לקבל החלטה על ביטול הניווט. התחקיר מגלה כי הם ישבו בג'יפ בזמן שהלוחמים צעדו בקור ובגשם.

3:30

משבר אמון נוצר באותן השעות בין הלוחמים לבין המפקדים, שלא מזהים את הקושי המשמעותי שאיתו הם מתמודדים. במהלך הלילה, קבוצה המונה למעלה מעשרה חיילים מתקבצת באחד מגדות הנחל ולא מצליחה לחצות אותו בגלל הזרימה הגבוהה. הם יוצרים קשר עם המפקדים ומעלים בפניהם את הקושי, אך למרות זאת הם מקבלים הנחייה להמשיך בניווט ותזכורת לכך שמדובר בתנאי להסמכתם כלוחמי סיירת.

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון, אתר רשמי
אביתר נמצא שעתיים אחרי שנסחף. מאמצי האיתור בבוקר/אתר רשמי, קרדיט דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

4:55

מתפתחת הבנה בחפ"ק (חדר פיקוד קדמי) כי יש להכריז על ביטול הניווט ולקרוא בקשר את הפקודה: "כנוס", על רקע מזג האוויר הקשה, הקושי בחציית הנחל והתחושות שעולות מהלוחמים בשטח. הפקודה עוברת בקשר.

5:00

דקות בודדות אחרי ההחלטה להכריז על "כנוס", שני לוחמים - אביתר יוספי וחברו ליחידה, רון - חוצים את הנחל. רון מצליח לחצות, אך אביתר נסחף עם הזרם וטובע כשהוא סוחב עמו עשרות קילוגרמים של ציוד. הדיווח עובר אל החפ"ק ואל שאר הכוחות שמתחילים בחיפושים.

7:00

הכוחות מאתרים את יוספי על שפת הנחל, בערך כמאה מטרים מהמקום שבו נסחף בזרם. רופא קובע את מותו. שני לוחמים שסייעו בחיפושים נפגעו באורח קל מהקור ומפונים לקבלת טיפול רפואי.

ערוכים סריקות לאיתור החייל שנסחף ונעדר בנחל חילזון. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הניווט הלילי הסתיים במוות. הסריקות בנחל לאיתור יוספי/אתר רשמי, דוברות המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully