וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטח הררי, ללא גישה: מאמצי חיפוש הגופות בהתרסקות מטוס הנוסעים

הרשויות אישרו כי איש מבין הנוסעים - 157 בני אדם בהם שני ישראלים - לא שרד. ממשרד החוץ נמסר כי הנציגים הזרים באדיס אבבה ובניירובי פועלים כדי לסייע. שני אנשי עסקים ישראלים שהיו אמורים לעלות על הטיסה החמיצו אותה: "אני לא מעכל שאני בחיים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

אסון טיסת אתיופיאן איירליינס: שלב אחרי שלב

- טייס אתיופיאן איירליינס דיווח על קשיים אחרי ההמראה וביקש לחזור לנמל באדיס אבבה
- המטוס נעלם מהמכ"ם; דיווחים על מטוס שהתרסק באתיופיה
- המטוס שבדרכו לקניה, התרסק שש דקות לאחר ההמראה; אין ניצולים
- 157 אנשים מנוסעי הטיסה נספו, בהם שני ישראלים
- אתיופיה הכריזה על יום אבל שיתקיים מחר לזכר 157 הנספים

שני ישראלים נהרגו הבוקר (ראשון) בהתרסקות מטוס נוסעים של חברת "אתיופיאן איירליינס" שהיה בדרכו לקניה. 157 נוסעים ואנשי צוות מ-31 מדינות שונות היו על המטוס בעת ההתרסקות, והרשויות באתיופיה אישרו כי איש מהם לא שרד. ממשרד החוץ נמסר כי הנציגים הזרים באדיס אבבה ובניירובי פועלים בנושא. בעקבות האסון, מחר יתקיים יובל אבל באתיופיה.

ישראל מוזסון ושרגא ישראל, יזמים ישראלים בתחום התשתיות והחקלאות אמורים היו להיות על הטיסה שהתרסקה אולם נשארו בישראל. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר מוזסון כי "העיכוב שמאוד ביאס אותנו, הוא התברר כעיכוב שהציל חיינו".

עוד הוא סיפר שבעקבות עסקיו נאלץ ברגע האחרון לדחות את המסע המתוכנן לקניה. "בזכות זה אני יכול לדבר איתך היום. הבוקר באמצע בפגישה עסקית קיבלתי את ההודעה על כך שהטיסה התרסקה על אדמת אפריקה, של ולאחר מספר שניות, הבנתי שאני הייתי אמור להיות על הטיסה". עוד הוסיף כי "אני לא מעכל שאני בחיים ואני פה איתכם, מחר בבוקר להגיד הגומל בבית הכנסת בירושלים".

לקריאה נוספת:
אתיופיה: 157 נוסעים, בהם שני ישראלים, נהרגו בהתרסקות מטוס

ישראל מוזסון,  היזם הישראלי בתחום התשתיות והחלקאות שהיה אמור להיות יחד עם שותפו על הטיסה שהתרסקה בדרכה לקניה. אתר רשמי
ניצל מהתרסקות המטוס. ישראל מוזסון/אתר רשמי

היחידה הבינלאומית של זק"א יצאה הלילה בטיסה ישירה לאתיופיה כדי לטפל בגופות ההרוגים וכן באיסוף הממצאים בזירת ההתרסקות. מרגע קבלת ההודעה, מטה זק"א עמד בקשר רציף עם הקונסוליה הישראלית באדיס אהבה, חדר המצב של משרד החוץ ושליח חב"ד.

"חברי המשלחת של זק"א יצאו הלילה במטרה להביא את הישראלים ההרוגים לקבר ישראל", אמר יהודה משי זהב יו"ר זק"א. "לצערי, מהניסיון הרב שיש לנו באירועי אסון בעולם, רכשנו מקצועיות רבה".

הרב אליהו חביב שליח חב"ד לאתיופיה סיפר כי המיקום של התאונה שפורסם מרוחק מהמיקום המקורי בכמה קילומטרים, "מדובר בשטח הררי שקשה להגיע לשם עם רכב", אמר. "עכשיו הם תחמו את המקום, באנו לצאת לדרך לשם אבל הם חסמו את הדרך ואי אפשר להגיע לשם".

עובדי חברת התעופה האתיופית בזירת מטוס התרסקות מדרום-מזרח לאדיס אבבה 10 במרץ 2019. רויטרס
עובדי חברת התעופה האתיופית בזירת מטוס/רויטרס

המטוס שהתרסק יצא ביום חמישי האחרון מישראל. שגריר ישראל בדרום סודאן, חנן גודר, ששהה על אותו מטוס רק סיפר כי קברניט המטוס אמר שיש בעיה במנועי המטוס. "הייתי במשלחת בדרום סודן בדרך חזרה", סיפר. "אחרי שעה, הטמפרטורות התחילו לעלות והחום בתא הנוסעים היה בלתי נסבל". הוא מספר כי אחרי חצי שעה הנוסעים התבקשו לרדת מהמטוס.

"אספנו את החפצים והמתנו עוד שעה בטרמינל ואז עלינו שוב למטוס והקפטן ניסה להרגיע את הנוסעים". הוא מספר כי דווח כי יש תקלה במטוס, "הקפטן אמר שהוא יפעיל מנוע אחרי מנוע, הוא יפעיל את המיזוג ויהיה פחות חם ואז הוא ימריא. זה מה שהיה, שרדנו ולא התרסקנו".

זירת התרסקות מטוס אתיופיה איירליינס, 10 במרץ 2019. אתר רשמי
זירת ההתרסקות/אתר רשמי

לדבריו, המטוס המריא מאדיס אבבא לנמל התעופה בן גוריון ועליו 180 נוסעים ישראלים. הוא חזר לאדיס אבבא ועליו 180 נוסעים ומשם טס לניירובי והתרסק. "זה נכון שנהרגו שני נוסעים, וזה נורא, אבל למעשה ניצלו למעלה מ-300 ישראלים שמסתובבים ואומרים ניצלתי יכולתי להתרסק".

עוד הוא הוסיף כי "נראה לי שבתי הכנסת בארץ יהיו מלאים ויברכו ברכת הגומל. תנחומיי לשתי המשפחות שאיבדו את שני היקרים שלא היה להם את המזל הזה. אם המטוס היה מתרסק עם 180 נוסעים ישראלים זה היה אירוע לאומי. שליחי ישראל מסתובבים במקומות שבמקרה הטוב נראים אקזוטיים ובמקרה הפחות טוב הם מסוכנים, ועדיין אנחנו עושים זאת בשליחות מדינת ישראל".

כרטיס הטיסה של ישראל מוזסון,  היזם הישראלי בתחום התשתיות והחלקאות שהיה אמור להיות יחד עם שותפו על הטיסה שהתרסקה בדרכה לקניה. אתר רשמי
כרטיס הטיסה של ישראל, שניצל מהתרסקות/אתר רשמי

ממשלת אתיופיה הביעה את תנחומיה למשפחות הנוסעים. "לשכת ראש הממשלה, בשם ממשלת והעם של אתיופיה, רוצה להביע את תנחומיו העמוקים ביותר למשפחות שאיבדו את יקיריהן בטיסת 'אתיופיאן איירליינס' של מטוס בואינג 737 שהייתה בטיסה בדרכה לניירובי, קניה, הבוקר", נמסר מלשכת ראש הממשלה של אתיופיה, אביי אחמד.

בנמל התעופה בניירובי, קרובים רבים של הנוסעים המתינו בשער, מבלי שקיבלו מידע מהרשויות. "אנחנו מחכים לאימא שלי, אנחנו רק מקווים שהיא עלתה על טיסה אחרת או שהטיסה שלה נדחתה. היא לא עונה לטלפון", אמרה וונדי אוטיינו, שאחזה את הטלפון שלה והתייפחה.

רוברט מוטנדה, בן 46, המתין לגיסו ששב מקנדה, שאיבדה 18 אזרחים באסון התעופה. "לא ראינו אף אחד מחברת התעופה או הנמל", הוא אמר לרויטרס בשעות הצהריים, יותר משלוש שעות אחרי שהטיסה נעלמה. "אף אחד לא אומר לנו כלום, אנחנו רק מחכים ומקווים לטוב ביותר".

מפת מסלול הטיסה של מטוס חברת אתיופיה איירליינס שהתרסק. עיבוד תמונה
מפת מסלול הטיסה של מטוס חברת אתיופיה איירליינס שהתרסק/עיבוד תמונה

מהחברה נמסר כי טיסת ET 302 התרסקה בסמוך לעיירה בישופטו, כ-62 ק"מ מדרום-מזרח לבירה. דובר מטעמה אישר כי המטוס, שנעלם ממסכי המכ"ם שש דקות אחרי ההמראה בשעה, היה מהדגם החדיש של בואינג, 737-800 MAX, כשככל הנראה הכוונה הייתה לדגם 737 MAX 8 - אותו מטוס שהתרסק באינדונזיה באוקטובר, עם 189 נוסעים. לפי האתר השבדי flightradar24, העוקב אחרי טיסות, המהירות שבה המריא המטוס הייתה לא יציבה.

יצרנית המטוס, חברת בואינג האמריקנית, הביעה "צער עמוק" על התאונה ומסרה כי היא מוכנה לסייע לחברת התעופה האתיופית בחקירה. עוד היא מסרה כי צוות טכני שלה מוכן לספק סיוע לבקשת הרשויות באתיופיה ובהתאם להנחיות רשות התחבורה הלאומית של ארצות הברית.

(עדכון ראשון 15:30)

עובדי חברת התעופה האתיופית בזירת מטוס התרסקות מדרום-מזרח לאדיס אבבה 10 במרץ 2019. רויטרס
עובדי חברת התעופה האתיופית בזירת מטוס התרסקות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully