וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום חמישי ללא חשמל בוונצואלה: החולים מתים, המזון נרקב בחנויות

11.3.2019 / 4:25

המשטר של מדורו לא מצליח לשקם את האספקה לרחבי המדינה, ואזרחים זועמים עומדים בתורים כדי לקבל מים ודלק. בעלי עסק נאלצו לחלק בחינם את האוכל שבמקרריהם, מחשש שיתקלקל, בעוד שחנויות אחרות נבזזו. לפחות 17 מאושפזים מתו בשל המחסור בחשמל

ממשלת ונצואלה הכריזה על יום שבתון לעובדים, בעקבות הפסקת חשמל נרחבת/צילום: רויטרס

ונצואלה נכנסה היום (שני) ליומה החמישי של הפסקת החשמל הנרחבת ברחבי המדינה, ואזרחים זועמים נעמדו בתורים ארוכים כדי לרכוש מים ודלק. המדינה סובלת ממחסור חמור במזון ממילא, והשיבושים באספקת החשמל הותירו מוצרים להירקב בחנויות והשביתו את הרשת הסלולרית.

הרשויות הצליחו לספק רק גישה מקרטעת לחשמל מאז תחילת השיבושים ביום חמישי. הנשיא ניקולס מדורו טוען כי זה נובע מחבלה מכוונת בתמיכת ארצות הברית, אך מתנגדיו מתעקשים כי זאת תוצאה של השחיתות במשטר הסוציאליסטי וחוסר כשירותו.

שלשום אמר הארגון הלא-ממשלתי "רופאים למען בריאות" כי המחסור בחשמל בבתי החולים, בנוסף למחסור בגנרטורים או לתחזוקה הלקויה שלהם, הובילה למותם של 17 מאושפזים ברחבי המדינה. הממשלה הסוציאליסטית לא אישרה זאת.

לקריאה נוספת:
למרות סכנת המעצר: מנהיג האופוזיציה של ונצואלה שב למדינה
המשבר בוונצואלה מחריף: מאות קציני צבא ערקו משלטונו של מדורו
הרופאים בורחים, התינוקות מתים: המערכת הרפואית של ונצואלה קורסת

הפסקת חשמל שפקדה את הבירה קראקס, ונצואלה 10 במרץ 2019. רויטרס
חשיכה בקראקס, אתמול/רויטרס

בתורים ניתן היה למצוא נהגים שהיו זקוקים לסולר כדי להפעיל את האוטובוסים שלהם, כמו גם משפחות שעמדו תחת השמש הקופחת כדי להשיג מים ראויים לשתייה, שאינם זמינים במרבית הבתים. מוכרים שמקרריהם לא פעלו החלו לחלק ללקוחותיהם גבינה, ירקות ובשר, מחשש שיתקלקלו.

אחת מהן היא ג'ני פרדס, בעלת בית קפה, שנאלצת לוותר על חלב שהיא לא יכולה להמשיך לשמור. "אני הולכת לתת את זה לילדי רחוב שאני רואה", אמרה.

עוד באותו נושא

מדינה בחשיכה: ונצואלה מושבתת בשל הפסקת חשמל ארצית

לכתבה המלאה
אנשים עומדים בתור כדי להטעין את הטלפונים הסלולריים שלהם בקראקס, ונצואלה, ב-10 במרץ 2019. רויטרס
אנשים עומדים בתור כדי להטעין את הטלפונים שלהם בקראקס/רויטרס

בתי עסקים אחרים נבזזו והאספקה נגנבה מהם. סופרמרקט קטן באזור של בני מעמד הפועלים במערב קראקס שנשדד בשבת בערב, אחרי העימותים בין המפגינים לבין המשטרה. האוויר בתוך הסופרמרקט עדיין הצחין למחרת מגז מדמיע אחרי ליל אמש, כשהמשטרה פיזרה את השודדים. מנהל החנות, מנואל קלדיירה, סיפר כשהוא מוקף בזכוכיות מנופצות כי הגנבים "לקחו אוכל, הם שברו חלונות תצוגה. לא היינו כאן, הגענו ומצאנו את הכול הרוס".

בשכונה צ'אקאו בבירה, תושבים זועמים הקימו מתרסים לאורך שדרה מרכזית וברחובות צדדיים כדי למחות נגד הפסקת החשמל הממושכת. "המזון שהיה במקררים שלנו התקלקל, העסקים סגורים, אין תקשורת, אפילו לא בטלפונים הסלולריים", אמרה אנה סרטו, סוחרת בת 49 שעמדה בסמוך לערימת סלילי תיל והריסות. "שום מדינה לא יכולה לסבול 50 שעות ללא חשמל, אנחנו צריכים עזרה! אנחנו במשבר הומניטרי!".

משבר פוליטי

"מערכת החשמל הלאומית הייתה נתונה למתקפות סייבר מרובות", כתב מדורו בטוויטר ביום ראשון. "עם זאת, אנחנו עושים מאמצים אדירים להשיב את האספקה היציבה בשעות הקרובות".

ללא הסבר ברור של הממשלה לבעיה המתמשכת או משך הזמן הצפוי לפתרונה, אזרחי ונצואלה חוששים שהעלטה עלולה להפוך למצב קבוע. משבר החשמל החמור ביותר בוונצואלה מתרחש בזמן שמדורו עומד בפני קריסה כלכלית ומשבר פוליטי חסר תקדים.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בעצרת תמיכה בקראקס ב-9 במרץ 2019. רויטרס
מאשים את ארה"ב. מדורו בעצרת תמיכה, שלשום/רויטרס
מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו במסיבת עיתונאים בקראקס ב-10 במרץ 2019. רויטרס
תוקף את מדורו. גוואידו/רויטרס

מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו תקף את הממשלה על חוסר יכולתה להסביר מה קורה. "בשעה זו, ימים אחרי תחילת הפסקת החשמל חסרת התקדים, למשטר עדיין אין אבחנה", אמר גוואידו במסיבת עיתונאים שקיים אתמול.

בחודש ינואר הכריז על עצמו מנהיג האופוזיציה כנשיא הזמני בטענה שניצחונו של מדורו בבחירות זויף, ומאז הוכר על ידי ארצות הברית ומרבית המדינות המערביות. למרות הפגנות האופוזיציה התכופות והסנקציות על תעשיית הנפט, בארצות הברית טוענים כי מדורו מסרב למשא ומתן לסיום המשבר הפוליטי.

(עדכון ראשון: 22:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully