וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על גב החולים": למרות העומס - כללית מונעת טיפולים בביה"ח בני ציון

6.3.2019 / 18:31

הרופאים בבית החולים בני ציון בחיפה טוענים כי קופת החולים לא מאשרת הפניות אליהם, אף שבבתי החולים האחרים התורים הולכים ומתארכים. הסיבה: סכסוך כספי על ה"דילים" לתעריפי הניתוחים. "שוב אנו רואים שטובת החולים איננה בראש סדר העדיפות"

עריכה: טל רזניק

"קופת חולים כללית מייבשת את בית החולים בני ציון, על גבם של החולים" - כך טוענים רופאי בית החולים שבחיפה, שלטענתם עובדים בחצי תפוקה, אף שהם ערוכים לקבל מטופלים למגוון ניתוחים וטיפולים.

מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים בני ציון, ד"ר אורן בן לולו, המכהן גם כיו"ר משותף של החברה הישראלית למפרקי הירך והברך, אמר לוואלה! NEWS כי "שלושה רופאי המפרקים במחלקה יראו היום כל אחד עד עשרה חולים, כשבפועל כל אחד מהם יכול לטפל ב-20. ברור שהם לא יושבים בטל, תמיד יש מה לעשות, אז הם על המחשב ומתעסקים באי-מיילים, אבל בפועל הם לא רואים חולים".

עוד בוואלה! NEWS:
תרופה נגד חום במקום בדיקות: ילד מת מדלקת ריאות בגלל אבחון לקוי
ברקע המשבר במערכת הבריאות: מדדי שביעות הרצון מבתי החולים נחשפים
השעה 02:20, אין מיטות והאחיות קורסות: לילה של כאוס במיון

עומס בבתי החולים בחיפה - IFB עם מנהל מחלקת המיון בבית החולים "בני ציון" : מיכאל קפקא. מערכת וואלה!
"כללית מייבשת אותו על גבם של החולים". בית החולים בני ציון/מערכת וואלה!

לכללית יש בחיפה את בית החולים כרמל שבבעלותה, כמו גם את מרפאת לין, ובקריות את מרפאת "זבולון, שבשתיהן מבוצעים טיפולים, ניתוחים ובדיקות. ד"ר בן לולו טוען כי בבית החולים כרמל, של "כללית", מחכים חולים שלושה חדשים ואף יותר מכך לניתוחים אלקטיביים של כתף, מפרקים, ברך או כף רגל.

לעומת זאת, אם הם היו מופנים לבית החולים בני ציון הם היו מנותחים תוך שבוע. רופאים בבית החולים אומרים כי ההמתנה לניתוח קטרקט היא לכל היותר שבוע, אך אין הפניות מ"כללית" לניתוח נפוץ זה, שרשימת ההמתנה אליו ארוכה.

עוד באותו נושא

תיעוד: קשישים, אלונקות ונהגי אמבולנס מצטופפים בכניסה למיון

לכתבה המלאה

אין הסכמה על שווי ה"דילים"

השיטה פשוטה: גם רופאי כללית, וגם רופאים מומחים בשירותה שעוד לא יודעים שאין להפנות לבני ציון, ייתקלו בסירוב אם יעבירו בקשה לאישור ההפניה במרכז "מסר", הגורם הפנימי המאשר הפניות של כללית.

הסיבה לטענות על התנכרות מטעם "כללית" היא סכסוך כספי עם בני ציון על שווי ה"דילים" - תעריפי חבילות הניתוחים שרוכשת קופת החולים עבור חבריה אם תפנה אותם לבית חולים חיצוני לה.

הגישור בין בני ציון לקופת החולים תקוע, אבל הנהלת בית החולים לא משמיעה קול זעקה ברבים, מחשש שזה יחמיר את המצב. "ההנהלה אומרת לנו: 'אנחנו תקועים בתסבוכת משפטית עם כללית, תמתינו'", העיד אחד הרופאים בבני ציון.

עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
"ברמב"ם המחלקה מלאה עד אפס מקום". העומס בבית החולים רמב"ם/ערן גילווארג

יש גם חילופים בצמרת. רונן נודלמן, המנהל האדמיניסטרטיבי של מחוז חיפה והגליל המערבי, קודם לתפקיד מנהל המחוז. הוא צפוי להיפגש עם הנהלת בית החולים בני ציון בשבוע הבא, ובבית החולים תולים תקוות גדולות לגביו, כך שהוחלט להחריש בתקווה שהיחסים השתפרו.

גם בית החולים בני ציון עומד למנות מנהל חדש, עם פרישתו הצפויה בקיץ של המנכ"ל ד"ר אמנון רופא, שכבר חגג את יום הולדתו ה-70. בינתיים, הנתק נשאר ולרופאים נמאס מהמצב, בין היתר בגלל שהם כואבים את כאבם של החולים.

"ברמב"ם יש חולים של 'כללית' שאחרי אירוע מוחי שוכבים במחלקות פנימיות, כי נוירולוגית מלאה עד אפס מקום, ואצלנו הם היו יכולים להתאשפז במחלקה נוירולוגית", מסביר מנהל המחלקה ויו"ר ועד הרופאים של בני ציון, פרופ' בועז וולר. "לחולי פרקינסון, דמנציה, יש לנו בדרך כלל מיטות בהתראה של שבוע, בזמן שבבתי חולים אחרים בעיר לא מוצאים להם מקום".

בית הנהלת שירותי בריאות כללית בתל אביב. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"מפנים מטופלים לכלל בתי החולים". שירותי בריאות כללית/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

לדברי פרופ' וולר, "עשו לנו 'שוברים את הכלים ולא משחקים', אבל הסכסוך המשפטי הוא רק תירוץ. ייבשו אותנו עוד קודם".

אחד מרופאי בית החולים מסביר כי "הסגר אינו הרמטי. תמיד יש חריגים. 'מישהו שמכיר מישהו', אנשים שכותבים מכתבים לסגן שר הבריאות. בישראל כמו בישראל, בלחץ או בפרוטקציה מצליח מישהו זה או אחרי מדי פעם להשיג תור זריז לניתוח בבני ציון, גם דרך 'כללית'. אבל בהתחשב בכך שמדובר בבית חולים בלב חיפה, נפגעת אוכלוסייה גדולה מאוד, מכיוון שמרבית מתושבי העיר, כ-60% לפחות, הם חברי קופת חולים 'כללית'".

"טובת החולים אינה בראש סדר העדיפויות"

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בתגובה: "לצערנו, שוב אנו רואים שטובת החולים אינה בראש סדר העדיפות, שהרי אם צמצום התורים היה השיקול העיקרי שעומד לנגד עיני מקבלי ההחלטות, בית חולים בני ציון לא ממודר ממתן שירותים לחברי קופת החולים באזור חיפה. אנו קוראים לשקול מחדש את מדיניות קופת החולים כלפי בית החולים".

עומס במיון בית חולים רמב"ם, ספטמבר 2015. דוברות רמב"ם,
הרופאים כואבים את כאבם של החולים. עומס בבית החולים/דוברות רמב"ם

"כללית" מסרה בתגובה כי היא "מפנה מטופלים לכלל בתי החולים בחיפה וגם לבני ציון, והיקף רכש השירותים השנתי שלנו בביה"ח זה עומד על כ-200 מיליון שקלים". לדברי הקופה, "מטופלים מופנים לניתוחים תוך התחשבות במספר רב של גורמים ובהם גם דחיפות וחריגות רפואית, שמירה על רצף טיפולי ועוד. כל מקרה של צורך רפואי להקדמת תור לניתוח נבחן לגופו ואנו פועלים למתן פתרון אישי. נוסיף כי ישנם ניתוחים אשר מבוצעים במרפאות הקהילה ולא בבית החולים. כך למשל מרבית ניתוחי הקטרקט בחיפה מבוצעים בזמינות גבוהה של שבועות ספורים בקרית הבריאות זבולון של 'כללית' על ידי מנתחים בכירים בעלי מומחיות וניסיון רב מבית החולים כרמל".

בבית החולים "בני ציון" בחרו שלא להגיב: "הנושא רגיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully