וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופה נגד חום במקום בדיקות: ילד מת מדלקת ריאות בגלל אבחון לקוי

5.3.2019 / 9:00

הוריו של בן חמש מהמרכז תובעים 2.5 מיליון שקלים מ"מכבי שירותי בריאות" אחרי שרופא הילדים רשם לבנם תרופות להורדת חום, במקום לבצע את הבדיקות לגילוי דלקת ריאות. "אם מכבי הייתה פועלת כראוי, ניתן היה למנוע את מותו". קופת החולים: לומדים את התביעה

רופא. ShutterStock
האם חזרה עם בנה לרופא מספר פעמים - ויצאה עם מרשם. רופא/ShutterStock

ילד בן חמש ממרכז הארץ מת מדלקת ריאות אחרי שלטענת הוריו קיבל אבחון לקוי מרופא ילדים בקופת החולים "מכבי שירותי בריאות". במשך חודשיים הוא סבל משיעול מתמשך, מקושי בנשימה, מחום ומכאבים, אך לטענת הוריו הרופא לא ביצע בו את הבדיקות הנדרשות, ורק לאחר מותו התבררה הסיבה לתופעות שמהן סבל. כעת הם תובעים את קופת החולים ב-2.5 מיליון שקלים.

על פי כתב התביעה, במהלך שנת 2014 פנתה אם המשפחה עם בנה, שהיה אז כמעט בן חמש, לבדיקות בשל תלונות על חום, שיעול ונזלת. בפגישה רשם רופא הילדים מרשמים ל"אקמולי" להורדת חום ולשיכוך כאבים ותרופת פרותיאזין להרגעה.

כעבור כמה שבועות, אחרי שהכאבים לא חלפו, האם חזרה לרופא הילדים, כשהיא מדגישה בפניו שוב את התופעות שמהן סובל בנה. אולם, גם הפעם הסתפק הרופא במתן מרשמים לתרופות שונות נגד הצטננות. עברו שלושה שבועות לפני שהאם חזרה אל הרופא לבדיקה ולאבחון נוסף, מבלי שתופעות אלה חלפו, אך גם הפעם רשם הרופא תרופות נוספות.

עוד בוואלה! NEWS:
שי ניצן מגיב למתקפות: לא שקלנו שום שיקול פוליטי בעניין נתניהו
תיעוד: חייל סירב להציג תעודה בכניסה לרכבת - הותקף ועוכב במשטרה
היכו ופרצו לביתה: שני גברים שדדו אישה טרנסג'נדרית בזנות

קופת חולים מכבי. גוגל מפות, אתר רשמי
ההורים מבקשים את הסכום המקסימלי. קופת חולים מכבי/אתר רשמי, גוגל מפות
,לא נעשתה כל מחשבה ולא נעשה כל בירור מינימלי מתבקש"

כעבור ארבעה שבועות המחזה חזר על עצמו: האם ובנה שוב הגיעו למרפאה, כשהפעם בנה מתלונן על שיעול נבחני, חום, פצעים בבטן וחולשה. הרופא אבחן הפעם כי מדובר ב"סטרידור" - נשימה רעשנית שמחמירה בדרך כלל בשעות הערב והלילה ולעיתים גם בזמן בכי, המלווה בשיעול. כמו בפעמים הקודמות, הוא נתן לילד מרשמים למשחת "פניסטיל" להרגעת הגרד ותרופת פרותיאזין והורה על מתן אינהלציות של סטרואידים (מסוג "בודיקורט").

בסביבות השעה 2:30 בלילה, בטרם חלפו 12 שעות מהביקור אצל הרופא, הבחינו הוריו של הילד כי הוא איבד את הכרתו והזעיקו אמבולנס. צוות מד"א שהגיע לבית המשפחה מצא את הילד כשהוא לא נושם והחל לבצע בו פעולות החייאה, תוך שהוא מסיע אותו במהירות אל בית החולים וולפסון. לאחר פעולות החייאה ממושכות, נקבע מותו של הילד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ניתן היה למנוע את מותו"

פרופ' אורן פרוכטר, מומחה למחלות ריאה ולרפואה פנימית ומנהל מחלקת ריאות בוולפסון וחבר ב"פורום רופאים", התבקש לחוות דעתו על המקרה ועל נסיבות המוות של הפעוט. הוא קבע כי רופאי מכבי התרשלו בטיפול בילד המנוח בכך שלא ביצעו בדיקה מקיפה ומלאה כנדרש, או מעקב צמוד וראוי אחר מצבו, ובכך שהתעלמו מתלונות ההורים ומממצאים קליניים שהצריכו בירור מקיף, לרבות צילום חזה, הפנייה למוקד רפואה דחופה או למיון בהחמרה של קליניקה נשימתית.

"אילו הייתה הנתבעת (מכבי) פועלת כנדרש ברפואה סבירה, ניתן היה לאבחן ולטפל בדלקת הריאות שממנה סבל הילד בשלב מוקדם, ולמנוע את מותו", קבע פרופ' פרוכטר. לדבריו, פניית ההורים לרופא הילדים בתלונות על קושי נשימתי הייתה בשיא עונת השפעת של 2015. את קביעה זו הוא אישש בהפנייה לדוחות משרד הבריאות, המדווחים על עלייה בשיעור המקרים של פניות למיון עקב שפעת ודלקת ריאות, בקבוצת הגיל של המנוח באותה התקופה.

בית החולים וולפסון, חולון. ראובן קסטרו
הילד לא הופנה לבית חולים או להפניה מתאימה. בית החולים וולפסון/ראובן קסטרו
"הילד הגיע לבית החולים עם דלקת ריאות נרחבת ביותר, שללא ספק הייתה יכולה להתגלות מוקדם יותר"

עוד ציין הרופא המומחה כי בבדיקת הילד לא תועדו מספר הנשימות, שימוש בשרירי עזר וסימנים נוספים המעידים על מצוקה נשימתית. לא נמדדה סטורציה - ריווי חמצן בדרך לא פולשנית - אחד מחמשת הסימנים העיקריים החיוניים, וזאת בניגוד לפרקטיקה הרפואית המקובלת.

פרופ' פרוכטר קבע גם כי לאור התמונה שהתגלתה 12 שעות בלבד אחרי ביקור זה, אילו הייתה ננקטת בדיקה מקיפה כפי שנדרש - זו הייתה מגלה מצוקה נשימתית בסבירות גבוהה ביותר ומביאה להפניית הילד לצילום חזה. הצילום היה מאבחן את דלקת הריאות בשלב שבו הייתה ניתנת לשליטה ולטיפול, על ידי הפנייה למוקד לרפואה דחופה או לבית חולים, לצורך אשפוז וקבלת טיפול מתאים.

"הילד המנוח הגיע לבית החולים וולפסון עם תמונה של דלקת ריאות נרחבת ביותר, דו-צדדית, שללא ספק הייתה יכולה להתגלות מוקדם יותר", קובע פרופ' פרוכטר. "בביקורו האחרון אצל רופא הילדים הייתה קליניקה נשימתית ברורה של שיעול נבחני וחום, אך לא נעשתה כל מחשבה ולא נעשה כל בירור מינימלי מתבקש, שהיה אמור לכלול הפניה לצילום חזה, או לחילופין - להפנותו לבית חולים או למוקד לרפואה דחופה". לטענת פרופ' פרוכטר, היה מקום לבצע גם ספירת דם פשוטה, שתוצאותיה היו מגיעות תוך שעות ספורות ומביאות לטיפול אנטיביוטי מתאים.

"המשפחה לא מצליחה לשוב למסלולה"

התביעה הוגשה בתיווכם של עורכי הדין דוד פייל וגלית מושקה פרדל והיא נדונה בימים אלה בבית משפט השלום בתל אביב. "מילים לא יוכלו לתאר את הזוועה והחרדה שחש הורה, כשהוא נאלץ לצפות בבנו מתדרדר אל מותו, מבלי שיוכל להושיעו", אמרו עורכי הדין דוד פייל וגלית מושקה פרדל שמלווים את משפחתו של הפעוט. "אם לא די בסבל מאובדן הבן, מאז האסון המשפחה לא מצליחה לשוב למסלולה, ומצבם התדרדר כלכלית ונפשית". הם ציינו כי הסכום שאותו דורשת המשפחה לפיצויים הוא הסכום המקסימלי הקבוע בחוק.

מ"מכבי שירותי בריאות" נמסר בתגובה: "פרטי התביעה נלמדים ותגובה תימסר כמקובל לבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully