וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי ניצן מגיב למתקפות: לא שקלנו שום שיקול פוליטי בעניין נתניהו

3.3.2019 / 16:37

בהתייחסות ראשונה להכרעת היועמ"ש בעניין רה"מ אמר פרקליט המדינה שהיא התקבלה "לפני מצפונו ולא עקב לחץ", ודחה את הטענות על המניעים מאחורי האישום בשוחד: "אין שחר לטענה על שיקולים זרים". על פרסום ההחלטה לפני הבחירות אמר: "אין מקום להמתין, זכות הציבור לדעת"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניב מעוז

ניצן מתייחס להכרעת היועמ"ש - עיקרי הדברים:

-על אישום נתניהו בשוחד בכפוף לשימוע: "אין שחר לטענות על שיקולים זרים"
-על הלחץ על היועמ"ש: "מנדלבליט קיבל החלטה לפי מצפונו"
-על ליאת בן ארי: "שמעתי בצער את ההתקפות האישיות נגדה"
-על חילוקי הדעות עם מנדלבליט: "אין מקום למנוע מהציבור להכיר את עמדותיי"

בהתייחסות ראשונה להכרעתו של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן דחה היום (ראשון) את הטענות שהעלה ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הפרקליטות. "לא שקלנו שום שיקול פוליטי גם כשהחלטנו להעמיד לדין את אהוד אולמרט, ובדיוק באותה מידה לא שקלנו שום שיקול פוליטי בעניינו של נתניהו", הבהיר ניצן בדבריו באוניברסיטת חיפה. לדבריו, "פעלנו במקצועיות, ואין כל שחר לטענות כי ההחלטות התקבלו משיקולים זרים".

ניצן הדגיש כי בהחלטתו של מנדלבליט על כתב החשדות נגד נתניהו פעל "לפי מצפונו ולפי מיטב אמונתו, ולא בעקבות לחץ". הוא הוסיף כי "במשך שנים התנהלו מול ביתו של היועמ"ש הפגנות, במסגרתן דרשו המפגינים, ובהם מנהיגים פוליטיים, כי היועץ ייתן החלטות בפרשות אלו. הוא לא הסכים לקבל החלטות עד שהחקירה הפכה כל אבן".

עוד בוואלה! NEWS:
שרים בשירות התביעה: ארדן, לוין ואלקין צפויים להעיד נגד נתניהו
כתב אישום לא צפוי לפני סוף השנה: הדרך הארוכה שנותרה לתיקי נתניהו
ריכוך האישומים או דחיית טענות רה"מ: מה צפוי בהליך השימוע?

פרקליט המדינה, שי ניצן במהלך כנס באוניבריסטת חיפה. שלומי גבאי
ניצן באוניברסיטת חיפה, היום/שלומי גבאי

ניצן התייחס גם לביקורת עם פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן ארי, שאותה תקף נתניהו בנאומו אחרי פרסום ההכרעה. לדברי ניצן, בן ארי "הביאה להרשעתו של אולמרט, ניהלה את המשפט ללא שום משקל לזהותו הפוליטית של אולמרט. בדיוק באותה דרך, היא ואנשיה, ואנשינו, פעלו בפרשות הנוכחיות".

"שמעתי בצער את ההתקפות האישיות נגדה, בצער רב", הדגיש. "היא אשת מקצוע מהמעלה הראשונה, שפועלת ביושר ובהגינות ומקדישה את מיטב שנותיה למאבק בשחיתות הציבורית. אין לי ספק שתמשיך כך. לכך נועדנו ולכך נשלחנו".

על הטענה שהיה ראוי להמתין עם החלטתו של מנדלבליט עד למועד הבחירות אמר ניצן: "פעלנו לפי מדיניות המנחה אותנו שנים רבות ולפיה אם תיק מבשיל להכרעה - אין מקום להמתין רק בגלל בחירות. זכות הציבור לדעת ועקרונות נוספים מחייבים לפעול בדרך זו".

התובעת הראשית עו"ד ליאת בן ארי בפרשת הולילנד, בהקראת גזר הדין בבית המשפט המחוזי תל אביב, מאי 2014. מוטי קמחי
צילום פול,
"אשת מקצוע מהמעלה הראשונה". בן ארי/מוטי קמחי צילום פול

פרקליט המדינה הדגיש כי כך קובעת הנחיית היועמ"ש וכך פעלו בפרקליטות גם בעניינו של השר צחי הנגבי, שנקבע לו זימון לשימוע זמן קצר לפני הבחירות. "לוח הזמנים לטיפול הפרקליטות והיועץ המשפטי נקבע זמן רב לפני שהוחלט להקדים את הבחירות, וכך גם הדיונים בפרקליטות", הדגיש.

ניצן המליץ ליועמ"ש להגיש כתב חשדות נגד ראש הממשלה בשלוש התיקים, אולם כתב חשדות בשוחד הומלץ נגד נתניהו בתיק 4000 בלבד. על פרסום עמדתו אמר כי "סברנו שיש ערך רב לשקיפות בעניין זה ואין מקום למנוע מהציבור להכיר את עמדותיי גם אם שונות הן מעמדות היועץ". עם זאת, הוא הדגיש כי "על פי חוק ההחלטה הסופית הקובעת היא של היועץ המשפטי לממשלה".

"מחלוקות מקצועיות הן דבר תדיר, אולם הן לא מנעו מאיתנו לעבוד בצורה מכובדת וראויה לאורך כל הדרך עד לקבלת ההחלטה", הוסיף ניצן. "נוסיף לעשות את מלאכתנו כפי שעשינו עד כה - בדרך ישרה, מקצועית, יסודית ומהירה. דבר לא ירתיע אותנו".

ארגון הפרקליטים: "דוחים בשאת נפש את ההתקפות האישיות"

מוקדם יותר היום תקף ארגון הפרקליטים את נתניהו "לאור ההתקפות המתעצמות על פרקליטות המדינה והמעבר להתקפה אישית של פרקליטים ופרקליטות העוסקים בחקירות ראש הממשלה". יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, כתבה במכתב שהוציאה לפרקליטים הבוקר: "אנו דוחים בשאט נפש את ההתקפות החמורות והאישיות של ראש הממשלה ושל בכירים נוספים נגד פרקליטים ופרקליטות במדינת ישראל. מדובר בחציית כל הקווים האדומים".

קינן הוסיפה במכתבה כי "מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית בה ביקורת עניינית היא דבר לגיטימי ונחוץ, גם על פרקליטות המדינה. אך, בין זה לבין התקפות אישיות ופרועות על אנשים ישרים שהצדק והחוק הם הערכים היחידים שעומדים לנגד עיניהם, המרחק רב. אני קוראת לחדול מההתקפות הללו שמעבר לפגיעה האישית בפרקליטים, מהוות פגיעה ממשית בשלטון החוק בישראל".

(עדכון ראשון: 16:00)

הפגנה מחוץ לביתו של מנדלבליט בפתח תקווה, 5 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו
"מנדלבליט לא הסכים לקבל החלטות עד שנהפכה כל אבן". ההפגנות מול ביתו של מנדלבליט/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully