וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריכוך האישומים או דחיית טענות רה"מ: מה צפוי בהליך השימוע?

1.3.2019 / 8:27

החוק מאפשר לסנגורי נתניהו הזדמנות לשכנע את היועמ"ש לסגור את התיקים נגדו, לאחר שהודיע כי נשקלת העמדתו לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. לסנגורים יינתן זמן להיערך לשימוע ויקבלו חלק מחומרי החקירה. מנדלבליט יכריע אם לשנות את האישומים, לבטלם או לדחות טענותיהם

עריכה: איתי עמרם

כתב החשדות החמור שנשלח אתמול (חמישי) לסנגוריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מלמד כמעט בוודאות מוחלטת כי יוגש נגדו בשנה הקרובה, עד 2020, כתב אישום. עם זאת, בדרך יש עוד תחנה אחת - השימוע - שעשויה לשנות את התמונה.

על פי הנוסח הפורמלי, אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסנגוריו של נתניהו, כי נשקלת העמדתו לדין של האחרון בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע. המשמעות היא כי מנדלבליט סיים לעבור על החומרים שאספה המשטרה, ועל סיכומי הפרקליטות, והחליט כי אלו העבירות שלגביהן יש להעמיד לדין את ראש הממשלה.

כעת, לפי החוק, יינתנו לנתניהו 30 ימים בהם יודיע אם הוא מעוניין בעריכת שימוע. בשימוע ינסו סנגוריו לשכנע את מנדלבליט מדוע בכל זאת לא נכון להעמידו לדין, ונתניהו בהחלט לא צפוי לוותר על הזכות הזו.

לקריאת כתב החשדות המלא

הכרעה בתיקי נתניהו - לקריאה נוספת בוואלה! NEWS
בדרך לתחנה האחרונה: עדי המדינה שהפכו את חקירות נתניהו לאישום
המחלוקות בדרך לשימוע של נתניהו: הצצה לדיונים בצמרת משרד המשפטים
היועמ"ש הכריע: נתניהו נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים | כתב החשדות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה אחרי הודעה על כתב אישום נגדו, 28 בפברואר 2019. רויטרס
רק עוד תחנה אחת בדרך. נתניהו/רויטרס

ניסיון העבר מלמד כי לסנגורים יינתנו כמה חודשים להיערך לשימוע. בדרך כלל, עם ההחלטה לקיים שימוע, מועברים לסנגוריו של החשוד עיקר חומרי החקירה שנאספו, אולם בימים האחרונים ביקשו עורכי דינו של נתניהו לא להעביר את החומרים עד הבחירות. זאת, בשל ההבנה שמרגע שהחומרים יצאו מידי רשויות התביעה - גדל החשש שיודלפו לתקשורת. בלשונם של עורכי הדין, הם חוששים כי "גורמים בעלי אינטרס יעשו שימוש מסולף בחומרים כדי להשפיע על הליך בחירות דמוקרטי".

עוד באותו נושא

הליכוד: "מסע ציד נגד רה"מ". באופוזיציה תקפו: "נתניהו מבייש את המדינה"

לכתבה המלאה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שב לביתו יום אחרי הגשת כתב החשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, 1 במרץ 2019. צילום מסך
שב לביתו. מנדלבליט, היום/צילום מסך

הרבה מהטענות שיכולות לעלות בשימוע הן בדיוק סוג הטענות שמשמיע נתניהו לאוזני הציבור זה חודשים. למשל, בתיק 4000 נטען כי נתניהו העניק לאיש העסקים שאול אלוביץ' הטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, ובפרט קידם את אישור עזקת מיזוג בזק-יס, תמורת סיקור אוהד באתר וואלה! NEWS, שנשלט על ידו. נתניהו וסנגוריו טוענים מעל כל במה כי אין כמעט תקדים בישראל להעמדה לדין של איש ציבור בגין שוחד שניתן בצורת סיקור חיובי, ומכאן שמדובר באכיפה מפלה. טענה זו צפויה לעלות גם בשימוע.

צילום: חדשות 12

השימוע עצמו הוא בדרך כלל פגישה אחת שנמשכת כמה שעות, אולם לעתים מזמן היועמ"ש את הסנגורים לפגישה נוספת, כמו שאירע במקרה של שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן. לפעמים גם מאושר לסנגורים להגיש השלמות בכתב של טיעוניהם, כפי שנעשה בין היתר, בתיק מעונות ראש הממשלה.

הגיף הנכון של תיק 1000. עיבוד תמונה
הגיף הנכון של תיק 1000/עיבוד תמונה

לאחר השימוע ישנם כמה תרחישים אפשריים. האפשרות הראשונה היא כי טענות הסנגורים יתקבלו, ומנדלבליט יחליט לסגור את התיקים נגד ראש הממשלה - כמו שקרה ב"תיק חברות הקש" נגד ליברמן, או לאחרונה - במקרה של ראש עיריית רמת גן לשעבר, ישראל זינגר. עם זאת, לאור העובדה שמנדלבליט מכיר היטב את כלל חומר הראיות בתיק, ודן בו מאות שעות עם הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות, ובכל זאת החליט לזמנו לשימוע - האפשרות כי ישתכנע לסגור את כלל התיקים נראית קלושה ביותר.

גיף תיק 2000. עיבוד תמונה
גיף תיק 2000/עיבוד תמונה

אפשרות שנייה היא שגם אם יוחלט להגיש כתב אישום, חלק מהטענות שיעלו בשימוע יתקבלו, ויובילו לריכוך האישומים בחלק מהתיקים. למשל, מנדלבליט יוכל להמיר את אחד מאישומי השוחד באישום בהפרת אמונים. זו אינה אפשרות מופרכת. האפשרות האחרונה, כמובן, היא דחיית כלל הטענות שיעלו הסנגורים, והגשת כתב אישום על בסיס כתב החשדות החמור שנמסר אתמול לסנגורי ראש הממשלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ציר זמנים תיקי נתניהו - 28 פברואר 2019. עיבוד תמונה
ציר זמנים תיקי נתניהו - 28 פברואר 2019/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully