וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המשבר במערכת הבריאות: מדדי שביעות הרצון מבתי החולים נחשפים

12.2.2019 / 6:00

בעת שהצוותים הרפואיים זועקים על המצב המחפיר והעומסים הכבדים, במשרד הבריאות מתפארים בשיפור בתוצאות הסקר. בכירי המערכת הרפואית תקפו את המשרד על פרסום הנתונים שנועדו "להמעיט בעיני הציבור את עוצמת המשבר". היכן המטופלים הכי מרוצים? כל הפרטים

צילום: כנס ירושלים ה-16 של העיתון "בשבע", עריכה: תומר לוי

משרד הבריאות חשף הבוקר (שלישי) את סקר חווית המטופל במחלקות האשפוז בבתי החולים ברחבי הארץ על רקע המשבר העמוק במערכת הבריאות. יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופסור אבישי אליס, אמר בתגובה לנתונים כי "צר לנו מאוד על המניפולציה של העובדות והמספרים בסקר הנוכחי ובסקרים אחרים שהתפרסמו לאחרונה, וסביר שעוד יתפרסמו בעתיד הקרוב. כולם בכדי להמעיט בעיני הציבור את עוצמת המשבר".

דבריו של פרופסור אליס נאמרים שבועות רבים בתוך מחאת מנהלי המחלקות פנימיות, שזועקים מדי יום על המצב המחפיר והעומסים הכבדים. "אין שום בעיה לבנות מדדים מתמטיים וגרפים סטטיסטיים שיצביעו על מגמות חיוביות ועל תוצאות טובות", הדגיש. "עם זאת, די להיות אזרחי המדינה הזו כדי להבין שהמצוקה בשטח אמיתית".

לקריאה נוספת בנושא
"המהות - לעזור לאנשים": אלפי אחים ואחיות חדשים במערכת הבריאות
בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS: נקבע תאריך להחלפת מנהל לרמב"ם
השעה 02:20, אין מיטות והאחיות קורסות: לילה של כאוס במיון

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
"די להיות אזרחי המדינה כדי להבין שהמצוקה אמיתית". פנימית בבית החולים ברזילי באשקלון/ראובן קסטרו
"זה לא פשוט לדחוס עוד מיטות בחדרים, זה לא פשוט להשכיב חולים במסדרונות"

"אנחנו הרופאים, שנמצאים בשטח ובקשר יומיומי עם החולים שלנו במחלקות הפנימיות, מתקשים לתת מענה רפואי מיטבי. זאת לנוכח לחץ כבד ועומס, ועל רקע חובת קיצור משכי האשפוז לשם פינוי מיטות לחולים חדשים", הסביר פרופסור אליס.

עוד הוסיף כי "מעבר לכך, אנו גם מתקשים לתת הסבר ותשובות לחולים שבמסדרונות. זה לא פשוט לדחוס עוד מיטות בחדרים, זה לא פשוט להשכיב חולים במסדרונות. זה בכלל נס שחווית המטופלים שלנו סבירה. אני סבור שעובדה זו מצביעה בעיקר כמה מסור כוח האדם הרפואי במחלקות הפנימיות שרואה בטיפול בחולים שליחות ודרך חיים".

עוד באותו נושא

הביקור בהדסה והאיום מהרופאים: ליצמן בניסיון אחרון למנוע שביתה

לכתבה המלאה
עבד ראזוק בן 48 מכפר קרע:"הממשלה חייבת לטפל במשבר במערכת הבריאות הרי שהאחריות היא עליה", בית חולים הלל יפה חדרה, 5 בפברואר 2019
רותם נובוסלסקי, אחות אחראית פנימית ב'. שלומי גבאי
"מתקשים לתת הסבר ותשובות לחולים שבמסדרונות". בית החולים הלל יפה בחדרה/שלומי גבאי

מהסקר עולה כי בתי החולים הסקוטי בנצרת, מעייני הישועה בבני ברק, כרמל ובני ציון בחיפה קיבלו 85% במדד שביעות הרצון - הניקוד הגבוה ביותר. אחריהם ברשימה בית החולים מאיר בכפר סבא עם 84%, ובתי החולים שיבא בתל השומר, בילינסון בפתח תקווה, שערי צדק בירושלים והשרון בפתח תקווה עם 83%.

בתי החולים איכילוב בתל אביב, רמב"ם בחיפה והמרכז הרפואי לגליל בנהריה עם 82% אחוזים במדד שביעות רצון המטופלים. תחתיהם בדירוג סורוקה בבאר שבע, הדסה עין כרם בירושלים ופוריה בטבריה עם 81% אחוזים, ואחריהם קפלן ברחובות עם 80%. מטופלי בית החולים המשפחה הקדושה בנצרת העניקו לו 79% בסקר, ומיד אחריו וולפסון בחולון, זיו בצפת והדסה הר הצופים בירושלים עם 78%. ברזילי באשקלון והלל יפה בחדרה עם 77%. בעוד בתי החולים לניאדו בנתניה ואסף הרופא בבאר יעקב זכו לציון של 76% - הנמוך ביותר במדד.

בהשוואה בין בתי חולים לפי גודלם הפער הולך ומצטמצם, אם כי מרכזי-על עדיין מקבלים ציונים גבוהים יותר במדדי התוצאה. בהתייחסות פרטנית לכל מחלקה, עולה כי גם השנה המחלקות הפנימיות קיבלו ציונים נמוכים יותר ברוב הפרמטרים שנבחנו בהשוואה לשאר המחלקות, אולם ניכר כי השתפרו משמעותית בכל הפרמטרים. כך למשל ניתן לראות כי בסקר קודם שנערך בשנת 2016, שביעות הרצון ממחלקות אלו עמדה על 69%, ואילו במדד הנוכחי זינק הציון ל-73%. במחלקות הכירורגיות חל שיפור גם כן, אך הוא זניח לעומת המחלקות הפנימיות.

באשר ליחסי הכבוד שניתנים למטופלים על ידי הצוותים הרפואיים עולה כי קיים שיפור בכלל המחלקות. כך גם לגבי רצף הטיפולים הניתנים במחלקות השונות, יעילות הצוותים הרפואיים והתנאים הסביבתיים במחלקות.

במשרד הבריאות הדגישו כמה שאלות שהופנו אל המטופלים גם בסקר הקודם בהן חל שיפור משמעותי בשנה החולפת. התשובות לשאלה "באיזו מידה הרגשת שהוצגו בפניך דרכי טיפול נוספות/חלופות טיפוליות?" הצביעו על זינוק של 8% (62% בשנת 2016 לעומת 70% ב-2018). קפיצה זהה העלתה גם השאלה: "עד כמה הרגשת ששיתפו אותך באפשרויות הטיפוליות במידה שבה היית מעוניין?" (70% ב- 2016 לעומת 78% ב-2018).

שאלות נוספות שזכו לשיפור במדדים מתייחסות ליחסי הכבוד למטופלים ולבהירות ההסברים של הצוותים הרפואיים בשיחותיהם עם החולים. שיפור של 5% חל בתשובות לשאלות: "באיזו מידה בביקור הרופאים הרגשת שמתייחסים אליך באופן אישי?" (80% ב-2016 לעומת 85% ב-2018), ו"בזמן השחרור מהאשפוז, באיזו מידה קיבלת הסבר המסכם את הבעיה הרפואית והטיפול שניתן לך?" (81% ב-2016 לעומת 86% ב-2018).

מטופלים צעירים פחות מרוצים בהשוואה למבוגרים

הסקר נערך בחודשי הקיץ האחרון כחלק מתוכנית סקרי חווית מטופל לאומיים שעורך המשרד בשנים האחרונות. אוכלוסיית הסקר כללה מטופלים מעל גיל 18 שהיו מאושפזים לפחות שני לילות בבית החולים. כל מחלקות בית החולים נסקרו למעט המיון, מרפאות ואשפוז יום, טיפול נמרץ, מחלקות שיקום, פסיכיאטריה, נשים, יולדות וילדים. מכל בית בחולים נדגמו 500 מטופלים, כשבסך הכל בסקר השתתפו כ-11 אלף מאושפזים ב-26 בתי חולים.

מהנתונים עולה כי מטופלים צעירים בין הגילאים 18-34 פחות מרוצים בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים מבוגרים יותר. כמו כן, מטופלים שאושפזו לאחר שנבדקו במיון מרוצים יותר בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים שלא הגיעו לאחר שהייה, גברים מרוצים יותר מנשים, ואילו חולים כרוניים מרוצים פחות בכל הפרמטרים. בנוסף לכך, מאושפזים שניתנה להם האפשרות לבחור את בית החולים מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.

נתונים נוספים מציגים כי כעשירית מהמטופלים שלקחו חלק בסקר אושפזו במסדרון במהלך כל האשפוז או חלקו. שיעור השוכבים במסדרון גבוה יותר בבתי חולים גדולים יותר, במרכז הארץ, ובמחלקות פנימיות במיוחד בקרב גילאי 18-34. עוד עולה כי חווית המטופל נגרעת בצורה משמעותית בעת אשפוז מסדרון, כאשר בציונים קיים פער של 10-18%.

בית חולים הלל יפה חדרה, 5 בפברואר 2019. שלומי גבאי
שיעור המטופלים השוכבים במסדרון גבוה יותר בבתי חולים גדולים. הלל יפה בחדרה/שלומי גבאי

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, אמר בתגובה לנתוני הסקר כי "הצוותים הרפואיים בבתי החולים הם ליבת העשייה שלנו במשרד הבריאות לטובת ציבור החולים. למרות התמודדות מערכת הבריאות עם העומסים אנו מזהים שיפור בשביעות רצון המטופלים. זאת כתוצאה מקידום בשנים האחרונות של נושא 'המטופל במרכז לטובת אזרחי מדינת ישראל'". לדבריו, "נתוני השיפור משקפים את המסירות והעבודה המאומצת שמבוצעת בבתי החולים לקידום הנושא ואת המחויבות של הצוותים הרפואיים למען המטופלים ואני משבח אותם על כך".

מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הוסיף כי "השיפור המשמעותי בתוצאות סקר חווית המטופל ממחיש את הפעילות המשמעותית המבוצעת על ידי בתי החולים להטמעת תפיסת המטופל במרכז, אותה מרגישים מאות אלפי מטופלים. אנו גאים בצוותים המטפלים בבתי החולים בכל רחבי הארץ שמבינים את מטרות העל של המערכת ועושים הכל על מנת להשתפר. המערכת בסופו של דבר בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה ואנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול הציבורי".

יעקב ליצמן במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
משבח את הצוותים הרפואיים. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"משרד הבריאות עובד באופן שוטף עם השטח על מנת לשפר את השירות הרפואי והאישי הניתן במערך האשפוז ובפנימיות בפרט", אמרה בתגובה ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות. "אנו יודעים היום שחלק משמעותי מטיפול רפואי טוב זה חווית מטופל טובה. אנו שמחים לראות שהשטח פועל בהתאם וכי למרות העלייה בעומסים, חל שיפור משמעותי בנושא, ובפרט באשפוז במסדרונות".

איילת גרינבאום אריזון, ראש אגף השירות במשרד הבריאות מסרה כי "בשנים האחרונות משרד הבריאות מקדם את שיפור חווית המטופל בשיתוף פעולה יוצא דופן עם בתי החולים וקופות החולים".

"המסדרונות מלאים וחדרי המיון קורסים תחת נטל כמות החולים הפוקדים אותם מדי יום"

"סקר שביעות רצון המטופלים, חשוב ככל שיהיה, משקף מציאות שחלפה ואליה אנו מתגעגעים", אמר בתגובה יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר זאב פלדמן. "נכון לעכשיו, המסדרונות וחדרי האוכל מלאים בחולים וחדרי המיון קורסים תחת נטל כמות החולים הפוקדים אותם מדי יום. סקר השחיקה שערך משרד הבריאות מצביע על שחיקת האחיות והרופאים, כאשר אלו מתמוטטים בשבועות האחרונים בעת מילוי תפקידם".

"צו השעה מחייב התגייסות חירום של ממשלת ישראל לשינוי מידי של המצב", הדגיש ד"ר פלדמן. "נדרשת העלאת ההשקעה הלאומית בבריאות לממוצע ה-OECD ובהוספת מיטות אשפוז, כדי למנוע את הפגיעה הימיומית בכבוד החולה בישראל. כמו כן, יש צורך בהוספת תקני רופאים ואחיות, כדי שניתן יהיה לתת מענה הולם ומהיר לחולים, שהרי מטרת כולנו הינה לשים את החולה במרכז ולספק לו טיפול רפואי באיכות טובה, בסביבת מקום מגוריו תוך פרק זמן קצר ושמירה על כבוד האדם".

"מערכת הרפואה הציבורית ובריאות הציבור נמצאת על סף קריסה"

גם ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, חיזק את דבריהם של פרופ' אליס וד"ר פלדמן. "דוברות משרד הבריאות מתגאה בתוצאות סקר חווית המטופל בבתי החולים הכלליים. אכן, לצוותים הרפואיים שעושים ימים כלילות במסירות ובמקצועיות יש במה להתגאות, אבל אי אפשר להתעלם מכך שמערכת הרפואה הציבורית ובריאות הציבור נמצאת על סף קריסה ובמחיר שחיקה נוראית של עובדי הבריאות. חייבים להתייחס גם לחוויית המטפל", הדגיש.

"אפשר ליהנות מאדי הדלק האחרונים, אבל ראוי שקברניטי המערכת יבינו שאם לא נשנה כיוון בדחיפות ונפעל להצלת מערכת הבריאות הציבורית - המערכת תשבוק ונשלם בבריאות ובחיים", הוסיף ד"ר לוין. "צו השעה הוא תכנית לאומית להצלת מערכת הבריאות על ידי שינוי סדר העדיפות הלאומי בהשקעה מסיבית שתכלול הגדלת כוח האדם והמשאבים בבתי החולים, ברפואת הקהילה ובשירותי בריאות הציבור, במיוחד בפריפריה. אנו קוראים למועמדים ולמפלגות להציג לציבור לקראת הבחירות תכנית להצלת מערכת הבריאות, על מנת שנוכל לבחור בהתחשב בנושא שנוגע לכל אחד ואחת מאיתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully