וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל שנמלטה מבעלה האלים - באגד שללו מאלמנה את קצבתה

1.3.2019 / 13:07

סימה וילדיה ברחו מביתם בשל אלימות כלפיהם מצד בעלה, עובד החברה שמת מאז. אולם, בית הדין האזורי קבע כי בגלל שהשניים לא ניהלו קשר המעיד על חיי משפחה ומשק, היא לא עונה להגדרת "אלמנת פנסיונר" כנדרש. "לא ייתכן להעניש אישה על שברחה מבעלה עקב אלימות מסכנת חיים"

מערכת וואלה!

(בווידאו: א', אישה מוכה, מספרת באולפן וואלה! NEWS על מסכת הייסורים והמאבק שנותן לה תקווה)

חברת אגד הודיעה לסימה, בת 63 ואם לשלושה ילדים שנמלטה מבעלה המנוח, כי לא תאפשר לה לקבל את קצבת השארים שלו, וזאת בשל העובדה כי אין היא יכולה להציג "חיי שיתוף" של השניים. בשנת 2007 נאלצה סימה לעזוב את ביתה יחד עם ילדיה, וזאת לאחר גילויי אלימות פיזית ומילולית רבים כלפיה וכלפי ילדיה מצד הבעל, עובד חברת אגד, שנגדו הוצאו כמה פעמים צווי הרחקה. סימה אף ברחה לא פעם למעון לנשים מוכות.

בעלה של סימה סבל ממחלת נפש ובשל כך נחשב לפסול על גופו ורכושו. הרקע למצבו היה פיגוע טרור בשנת 1989, אז הותקף רכבם של השניים על ידי מיידה אבנים. הרכב בו שהתה המשפחה הדרדר ובעלה נפצע מפגיעת ראש - לימים הוכר כנפגע פעולות איבה עם 93 אחוזי נכות.

לאורך השנים, האלימות כלפי בני המשפחה רק הלכה והתעצמה, והגיעה לשיאה כשהאב תקף בן אחד בסכין ושיסע את שפתו של הבן השני, אז עזבו בני משפחה את הבית. בתצהיר שהוגש כתבה סימה: "אם לא הייתי עוזבת הייתי יוצאת בשקיות". במהלך השנה וחצי האחרונות לחייו נעלם הבעל מחייה של סימה וילדיה, כאשר רק בהמשך התברר כי אושפז במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים הדסה עין כרם ובמחלקות אחרות עד לפטירתו. רק לאחר שמת נודע הדבר לסימה ולילדיה. הם שילמו את כל הוצאות הקבורה וישבו שבעה בביתה.

לקריאה נוספת
מתמקדים במגזר הערבי: 20 מיליון שקל תוספת למאבק באלימות בנשים
"נשים לזה סוף": מאות הפגינו בת"א נגד אלימות כלפי נשים
המאבק באלימות נגד נשים: מרמאללה ועד ג'יש
דעה: המאבק למניעת אלימות נגד נשים לא יכול להישאר ברמה ההצהרתית

מפגינות נגד אלימות נגד נשים , מטולה,  4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מפגינות נגד אלימות כלפי נשים, מטולה, דצמבר 2018/ראובן קסטרו

"החיים איתו הפכו בין לילה לבלתי לנסבלים. אמנם הבנתי בתוכי שהמנוח אינו אשם במצב אליו הגיע, אלא שהתפרצויות הזעם והאלימות הרבה שחווינו אני ובני ביתי הפכו לתכופות יותר ויותר וכמעט למנת חלקנו. לאורך כל התקופה עשינו אני והמנוח מספר ניסיונות להישאר יחדיו חרף האלימות הקשה, ואולם התנהגותו הלכה והחריפה ולא היה ניתן לסבול את זה עוד. מה גם שהדבר היה מסוכן מבחינתנו. אציין כי לאור מעשי האלימות הקשים שהבעל המנוח הפעיל נגדי, הוצאתי נגדו מספר צווי הגנה", תיארה סימה ואמרה כי האלימות הקשה אף הובילה את בנה לאשפוז בבית החולים.

נתנאל, בנה של סימה, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS, כי "אמא שלי למעשה נענשה פעמיים, בפעם הראשונה כשהיא חיה עם אדם אלים ועברה מסכת התעללות קשה ובפעם השנייה עכשיו - כשהיא נלחמת נגד הרשויות עבור זכויות שמגיעות לה".

הוא מסביר כי מדובר באי צדק. "המלחמה עכשיו בבית המשפט היא למען כל הנשים, כי מה שבית המשפט יקבע זה מה שיחול על שאר הנשים שיחוו חויות כאלה".

לדבריו, "הכול התחיל כשאבא שלי נפגע בפעילות טרור, ולא קיבל שיקום כמו שצריך וזה השליך גם על אלימות פיזית ומילולית, טרור תמידי. אם לא היינו יוצאים מהבית, היינו מקרה נוסף כמו ברצח עליזה שפק".

עוד הוסיף כי כואב לו שמשפחתו צריכה לעבור את זה פעם נוספת "זו סוג של התעללות והפעם על ידי הרשויות, אנחנו צריכים לפתוח את כל הפצעים מהעבר שוב. כשאמא שלי מדברת על זה היא חווה לחצים בראש, אני רואה את זה וזה פשוט כואב לי", אמר. "אתה רואה אישה שבורה שאין לה כוח לבתי משפט, אין לה כוח להילחם שוב. אני מאמין שהצדק יצא לאור, הצדק חייב לצאת לאור אחרת בית המשפט נותן יד לאלימות".

"אסור שעצם הפרידה תוביל לשלילת קצבה"

בתסקיר שהגישה פקידת הסעד יזראלה פרידמן משנת 2007 נכתב: "משפחתה, על כל בעיותיה, מוכרת לי משנת 1995 על רקע בקשות לצווי הגנה ותלונות של האישה והילדים על אלימות קשה מצידו. בני הזוג נפרדו וחזרו אחרי כן להיות ביחד. בשיחה שקיימתי לאחרונה עם האישה סימה והבן, תוארו אירועים של אלימות פיזית ומילולית. הבן תיאר כיצד אביו הכה ופצע אותו בילדותו והוא נזקק לאשפוז בבית החולים. כיום כל הילדים במצב נפשי קשה".

בין השניים נערך הסכם גירושין אך הוא מעולם לא מומש ובעלה של סימה מעולם לא שילם מזונות. בתביעה שהוגשה נגד קרן הגמלאים של עובדי אגד, קבע נשיא בית הדין האזורי, אייל אברהמי, כי בעקבות הפירוד בין השניים שהפך עם השנים מפירוד פיזי למהותי ומערכת היחסים בין התובעת למנוח לא התאפיינה בתלות כלכלית או בשיתוף כלכלי, והשניים לא ניהלו קשר המעיד על חיי משפחה ומשק - אין התובעת עונה על הגדרת אלמנת פנסיונר כנדרש, ולכן התביעה נדחתה.

סימה עתרה לבית הדין הארצי לעבודה בסיוע עו"ד טליה רג'ואן, מתמחה בדיני עבודה, שהסבירה בעתירה כי "נכון למועד זה אין מדיניות שיפוטית אחידה בכל הנוגע להכרעה במקרים דוגמת המקרה שבפנינו". לדבריה, "במספר מקרים בודדים בתי הדין האזוריים לעבודה קבעו כי במקרים שבהם אישה עזבה את ביתה בשל אלימות בעלה, אין לשלול ממנה את קצבת השארים. לעומת זאת יש פסקי דין אחרים שקובעים כי עזיבת האישה שוללת אוטומטית את הקצבה, וזאת תוך התעלמות מאלימות בן הזוג המכה כמניע לעזיבה. לפיכך עניינה של סימה הממתין לדיון בבית הדין לעבודה יהווה תקדים אשר ישפיע על הפסיקה במקרים העתידיים בכל הנוגע למתן או שלילת תשלומי הפנסיה לנשים מוכות שברחו מביתן משום הפחד לחייהן או לחיי ילדיהם".

אוטובוסים של חברה אגד, תחנה מרכזית תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
החברה לא תאפשר לה לקבל את קצבת השארים/ראובן קסטרו

לדבריה של עו"ד רג'ואן, "מדובר במקרה עקרוני ותקדימי, וחשיבותו היא לא רק לעניינה של סימה אלא לחברה כולה. סימה סבלה מאלימות פיזית ונפשית קשה ומתמשכת במשך עשרות שנים. ההחלטה שגמלה בלבה לברוח מביתה דרשה אומץ רב ולוותה בסיכון חייה. היא למעשה ברחה באישון לילה, בעת שבעלה ישן, מלווה בילדיה הקטינים, אפילו ללא חפצים אישיים".

עו"ד רג'ואן הוסיפה כי "חשוב להבין שסימה סבלה וסובלת ממצוקה כלכלית ניכרת. בעבר היא נאלצה לשאת בחובות של בעלה, ובגין כך נפתחו כנגדה תיקי הוצאה לפועל רבים. כיום היא עדיין מוצאת עצמה ללא כל מקור קיום בשל סירובה של קרן הפנסיה לשלם לה את קצבת השארים. הטענה שלנו היא שלא ייתכן, בישראל של 2019, להעניש אישה על שברחה מבעלה ומהבית המשותף עקב אלימות קשה ומסכנת חיים, בדרך של שלילת קצבת הפנסיה. לכן, במקרים שבהם הפרידה נובעת ממנוסת האישה אשר סבלה מהתעללות בידי בעלה - אסור שעצם הפרידה הפיזית תוביל לשלילת קצבת הפנסיה. אני מקווה שבית הדין הארצי לעבודה יענה לקריאה ויקבע הלכה עקרונית אשר תעודד נשים הנתונות לאלימות לעזוב את הבית, ולא ימנע בעדן לעשות זאת על ידי שלילת קצבת הפנסיה. זו המדיניות המשפטית הראויה, וזו גם התוצאה היחידה שמשרתת את שיקולי הצדק ואת התפיסה המוסרית של החברה בה אנחנו חיים".

ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד), יו"ר השדולה למאבק באלימות נגד נשים תומכת באישה. "לא ייתכן שאחרי שנים של אלימות שספגה אותה אישה מצד בעלה היא כעת תצטרך להתמודד מול בריונות משפטית עיקשת של אגד", אמרה. "מה הציפייה מאישה שסובלת מאלימות מבעלה? שתישאר ותהפוך להיות קורבן, או חלילה תאלץ לקפח את חייה?".

לדבריה, "במקרה הנדון, תמוהה החלטת בית המשפט שלא התחשב בנסיבות הכלליות, ובמקום להעביר מסר ברור לנשים שנמצאות תחת אלימות כי עליהן לחלץ את עצמן מהמעגל מבלי שתפגענה כלכלית, המסר שעובר כעת הוא שגוי ואף מעמיד בשאלה עד כמה מערכות החוק מגויסות למאבק בתופעה הרחבה שעמה נאלצות להתמודד נשים רבות". עוד הוסיפה כי "כולי תקווה כי בית הדין הארצי לעבודה, שהוא הערכאה הגבוהה, יעמיד דברים על תיקונם ויעשה צדק".

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "אני לא מכיר את הפנייה ובכל מקרה, אגד אינו מגיב להליכים משפטיים תלויים ועומדים. בהינתן שיש תביעה כזו כנגד נהג אגד לשעבר, היועצים המשפטיים של אגד יאמרו את דברם בבוא העת בבית הדין הארצי לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully