וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט טראמפ לשעבר סיפק מופע מעולה - אך לא הציג אקדח מעשן

28.2.2019 / 1:35

עדותו של מייקל כהן בפני בית הנבחרים תקוטלג כעדות נוספת על עידן טראמפ, למרות היותה דרמטית ומסקרנת. מעבר להתייחסותו לגזענות של טראמפ והיחסים עם כוכבות פורנו, השאלה העיקרית היא מה אמר לחוקר המיוחד מולר - והאם שם הציג הוכחות שעשויות להטריד את דעתו של הנשיא

בווידאו: עורך דינו לשעבר של טראמפ מעיד בבית הנבחרים/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

איך אומר הביטוי השחוק? ההצגה הכי טובה בעיר? אז גם בוושינגטון, העיר הצינית, שראתה כמה וכמה הצגות פוליטיות דרמטיות - האחרונה שבהן רק לפני כמה חודשים, בעת השימוע של ברט קוואנו - אז מועמד לבית המשפט העליון ההצגה אמש (רביעי) היא ממתק, לחובבי הז'אנר כמובן.

נתחיל בדמות המרכזית - מייקל כהן. עורך דין, אדם שכל חזותו צועקת: מלהק הוליוודי שהתבקש למצוא שחקן שישחק עורך דין חלקלק וחסר מצפון הסתכל בי ואמר - זה אתה. עורך דינו ואיש אמונו לשעבר של הנשיא טראמפ שחצה את הקווים - וכיום מכה על חטא ומספר הכול. או, אם תעדיפו - אדם שהודה ששיקר בעבר בשירות הנשיא ומשקר כעת כדי להציל את עורו. וייתכן מאד ששתי הגרסאות נכונות - או לפחות יש בהן גרעין של אמת.

לקריאה נוספת בנושא:
מולר: הדיווח שטראמפ הורה לעורך דינו לשקר לקונגרס - לא מדויק
דיווח: טראמפ הורה לעורך דינו לשעבר לשקר בעדותו בקונגרס
פרקליטו של טראמפ לשעבר: מימנתי הטיית סקרים לטובתו

מייקל כהן עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעיד בפני בית המשפט בגבעת הקיפיטול, וושינגטון, ארה"ב 27 בפברואר 2019. רויטרס
חזותו צועקת עורך דין חלקלק וחסר מצפון מסרט הוליוודי. כהן בעדותו, אתמול/רויטרס

אף אחד לדעתי לא ישנה את דעתו על טראמפ - או על כהן - בעקבות הדברים שכהן מספר. מי שחשב קודם שטראמפ הוא זנאי שבגד באשתו, שילם דמי לא ייחרץ לנשים ועסק בעסקאות מפוקפקות בזמן מערכת הבחירות - וגם המשיך בכך כשהיה לנשיא ימשיך לחשוב כך ביתר שאת, ומי שחשב קודם שקנוניה רבת עוצמה של הדיפ סטייט מנסה להפיל את טראמפ - או, אם ניקח גרסה מתונה יותר של תומכי טראמפ - שהנשיא רחוק מלהיות אדם מושלם אבל הוא נשיא מעולה וכל השאר לא רלוונטי - ובכן, גם הם לא ישנו את דעתם.

והשורה התחתונה החשובה מכל - כהן לא הביא אקדח מעשן. הוא לא הביא שום הוכחה, למעט דעתו אישית וזו הרי לא הוכחה קבילה, שטראמפ היה שותף לקנוניה של המעורבות הרוסית במסע הבחירות (כן, ישנה פרשת מגדל טראמפ במוסקבה. מייד נגיע אליה). כלומר אין כאן משהו שהחוקר המיוחד רוברט מולר יכול להיתלות בו - אלא אם כמובן הכל הצגה, שהרי כהן דיבר עם מולר פעמים רבות בעבר, וההערכה היא שהוא נתן לו חומרים דרמטיים.

ראשי מערכת המודיעין האמריקנית כבר הוכיחו, לשביעות רצון כמעט כל האמריקנים למעט הנשיא ונאמניו הנאמנים ביותר, שרוסיה התערבה במערכת הבחירות לטובת טראמפ. מולר הוכיח קשרים אסורים בין אישים במטה טראמפ לגורמי חוץ שהתערבו בבחירות, וחלק מהאנשים האלה כבר הורשעו. דו"ח מולר יוגש בשבוע הבא, וההערכה הכללית היא שההאשמות ייעצרו לפני טראמפ. שאלה גדולה ומרתקת היא אם ההאשמות ייעצרו במנפורט, פלין, כהן - או יגיעו גם למשפחת טראמפ - לדונלד הבן ולחתן ג'ארד קושנר.

אבל ייתכן שהעדות של כהן, והיא היתה עסיסית מאוד מאוד, חושפת צרות שבמובן מסויים חמורות יותר עבור טראמפ: הוא יותר מרמז שהמידע שבידיו משמש לחקירת נושאים שונים הקשורים בטראמפ, בילדיו, בארגונו, בחברות שלו חקירה נפרדת, פלילית, בניו יורק.

עוד באותו נושא

הפרקליט לשעבר של טראמפ בקונגרס: הוא רמאי, ידע על ההדלפות נגד קלינטון

לכתבה המלאה
ג'ארד קושנר דולנד טראמפ. GettyImages
ההאשמות עשויות להגיע אליהם, הנשיא טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר/GettyImages

האירוע היה התגלמות הסיוטים של טראמפ, ולכל התחוורה במלואה המשמעות של שליטת הדמוקרטים בבית הנבחרים. יושב ראש ועדת הקונגרס, אלייז'ה קמינגס הדמוקרט (בארצות הברית השיטה היא המנצח לוקח הכל - כלומר הדמוקרטים בבית הנבחרים, הרפובליקנים בסנאט שולטים בכל הועדות, יושבי הראש של כולן ומכתיבים את סדר היום) הצהיר שהימים שבהם בית הנבחרים הגן על טראמפ חלפו. יש שריפים - או בעצם שריפיות - חדשים בעיר, הוא רמז, והם ישתמשו בסמכויותיהם כדי למרר את חיי טראמפ.

השימוע, שהרפובליקנים כמובן ניסו לסכל הוא הסנונית הראשונה, בקרוב ינסו להגיע לתשובה לשאלה המסקרנת, וגם הרלוונטית אולי לנושא המעורבות הרוסית לטובת טראמפ: כמה כסף בעצם יש לטראמפ, כמה הוא חייב - ולמי.

אז מה סיפר כהן? שלל אנקדוטות, מעניינות להפליא, כמובן, אבל לא ברור כמה באמת ישפיעו על בוחריו, או מתנגדיו. וכהן, נזכיר שוב את מה שהרפובליקנים לא נלאים מלהזכיר, הרי העיד על עצמו שהוא שיקר בשבועה. הוא הולך לכלא בגלל ששיקר, מדוע שנאמין לו עכשיו?

חלק מהדברים נראים ממוסמכים. למשל הצ'ק שטראמפ נתן לו כדי לשלם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס שאיתה היה לטראמפ רומן. הוא חש בושה, אמר ששיקר למלניה טראמפ. נושא מעניין לא פחות הוא עסקת נדל"ן, מגדל טראמפ במוסקבה - מיקום מעניין, הלא כן? מגדל שהיה אמור לקום, ולדברי כהן טראמפ המשיך לעסוק בנושא היתכנות המגדל וההתקדמות בהליכים בו אל תוך מסע הבחירות, בניגוד להצהרות קודמות.

מייקל כהן עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מגיע להעיד בפני בית המשפט בגבעת הקיפיטול, וושינגטון, ארה"ב 27 בפברואר 2019. רויטרס
התגלמות הסיוטים של טראמפ. כהן בדרכו לשימוע בקונגרס, אתמול/רויטרס

כהן טוען שטראמפ ידע בזמן אמת שרוג'ר סטון נמצא בקשר עם ויקיליקס ועומדים להתפרסם מסמכים מרשיעים על הילרי קלינטון. השאלה הגדולה, האם הוא עצמו שיתף בפעולה בנושא הזה, של החדירה למחשבי המפלגה הדמוקרטית עם טרולים רוסים או ידע על זהות מי שהגיע אל החומר המרשיע - לכהן יש הערכות, ואם הערכות לא הולכים למכולת, או מגישים כתבי אישום.

טראמפ גזען ושקרן, הצהיר כהן. הוא סיפר על מקרים בהם טראמפ אמר אמירות גזעניות על שחורים. הוא סיפר כיצד טראמפ התחמק ממלחמת וייטנאם בתואנות שווא. הוא סיפר איך איים, בשליחות טראמפ, על מאות אנשים ומוסדות במהלך עשר השנים שעבד עם נשיא ארצות הברית, אולי הסיפור המשעשע ביותר הוא האיומים על בית הספר והקולג' שבהם למד טראמפ כדי שלא יפרסמו את ציוני המבחן המקביל לבגרות שעבר.

כהן התעמת עם חברי בית הנבחרים הרפובליקנים, וענה לחברי בית הנבחרים הדמוקרטים. הדברים שאמר נשמעים הגיוניים. הם בלי ספק יעשו כותרות לכמה ימים, וישקעו כחלק מהסיפורים הססגוניים, מעוררי התדהמה, האמיתיים - או פייק ניוז - האופפים את נשיאות טראמפ.

העדות של כהן תקוטלג כעדות נוספת על עידן טראמפ, דרמטית יותר, מסקרנת יותר ואולי אמיתית יותר ממנפורט, פלין, וכל השאר. מעבר לאמירות גזעניות, כוכבות פורנו ורכילויות עסקיות השאלה הגדולה אינה מה מייקל כהן אמר בקונגרס - אלא מה אמר בחדרי חדרים לתובעים בניו יורק, לחוקר המיוחד מולר - והאם שם הציג הוכחות לדבריו. זו השאלה המטרידה באמת, יש להניח, את נשיא ארצות הברית בדרכו הביתה מוייטנאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully