וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליט לשעבר של טראמפ בקונגרס: הוא רמאי, ידע על ההדלפות נגד קלינטון

27.2.2019 / 19:14

מייקל כהן, שיתחיל לרצות בקרוב שלוש שנות מאסר, אמר בעדותו הפומבית הראשונה כי הוא "מתבייש" שעזר לנשיא ארה"ב "להסתיר את מעשיו הלא חוקיים". לדבריו, אין לו הוכחות לקנוניה בין טראמפ למוסקבה, אלא "חשדות". הוא הציג צ'ק ששילם לכוכבת פורנו שעליו חתום טראמפ

בווידאו: עורך דינו לשעבר של טראמפ מעיד בבית הנבחרים/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עדותו של כהן - עיקרי הדברים

- "טראמפ ידע על ההדלפות לרוסיה"
- "אני מתבייש שלקחתי חלק בהסתרת מעשיו הלא חוקיים"
- "הוא גזען, רמאי ובוגדני"
- "בפני משפחתי, בפני הממשלה והעם האמריקני"
- "יש חקירה נוספת נגד טראמפ שאיני יכול לפרט"

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמר היום (רביעי) בעדותו בבית הנבחרים כי הוא ידע על ההדלפות נגד הילרי קלינטון שהגיעו לידי רוסיה במהלך הבחירות ב-2016. זאת הצהרתו הפומבית הראשונה של כהן מאז שהסתבך בפלילים ויצא נגד מי שהעסיק אותו במשך עשור והכניס אותו אל משפחתו. טראמפ, השוהה בווייטנאם, מכנה אותו שקרן שרוצה להפחית את עונש המאסר שלו.

"אני מתבייש שבחרתי לקחת חלק בהסתרת פעולותיו הבלתי חוקיות של הנשיא", אמר כהן בהצהרת הפתיחה הפומבית שנשלחה לוועדה מראש. "אני מתבייש שאני יודע מי זה טראמפ. הוא גזען, הוא רמאי והוא בוגדני", הטיח הפרקליט היהודי בנשיא במהלך עדותו בפני ועדת הביקורת של בית הנבחרים, שבשליטת הדמוקרטים. הרפובליקנים, מנגד, אמרו כי הוא לא אמין, ואף ניסו לדחות את השימוע בטענה שלא היה להם די זמן לבחון את כל המסמכים.

כהן, בן 52, אמור להתחיל בקרוב לרצות עונש של שלוש שנות מאסר בשל מעורבותו בדמי השתיקה שהועברו לנשים לפני הבחירות ובשל עדות השקר שלו בקונגרס על הקשרים העסקיים בין טראמפ לרוסיה. העדות, בשנה שעברה, הייתה בדלתיים סגורות ולא פתוחה לציבור. הוא אמר היום כי אין לו הוכחות לקנוניה בין קמפיין טראמפ לרוסיה, אלא "חשדות". הוא הצהיר כי לא יסכים למתן חנינה נשיאותית, על אף שאין שום סימן לכך שהנשיא מתכוון לעשות זאת.

לא ברור מה יהיה המשקל המשפטי של עדותו של כהן, אך היא מגיעה לקראת סיום חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר, שאמור למסור בקרוב את הדוח המסכם לתובע הכללי. מולר חוקר אם הייתה קנוניה בין קמפיין טראמפ למוסקבה ואם הנשיא שיבש את החקירה. טראמפ מכנה זאת "ציד מכשפות". כהן אמר בעדותו כי הוא מודע לחקירה נוספת המתנהלת נגד טראמפ בבית משפט פדרלי בניו יורק, אך אמר כי הוא אינו יכול לפרט.

עוד בוואלה! NEWS:
מולר: הדיווח שטראמפ הורה לעורך דינו לשקר לקונגרס - לא מדויק
דיווח: טראמפ הורה לעורך דינו לשעבר לשקר בעדותו בקונגרס
פרקליטו של טראמפ לשעבר: מימנתי הטיית סקרים לטובתו

מייקל כהן עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעיד בפני בית המשפט בגבעת הקיפיטול, וושינגטון, ארה"ב 27 בפברואר 2019. רויטרס
הטיח האשמות קשות בטראמפ. כהן, היום/רויטרס

לטענת כהן, טראמפ ידע כי מקורבו רוג'ר סטון "ניהל שיחות עם ג'וליאן אסאנג' בנוגע לפרסום המיילים של הוועדה הדמוקרטית הלאומית בידי וויקיליקס". הוא הזכיר בהצהרת הפתיחה שלו שיחת טלפון שלה היה עד ביולי 2016, בין טראמפ, שהיה אז מועמד לנשיאות, ובין סטון. לפי כהן, "סטון אמר לטראמפ שהוא סיים שיחת טלפון עם ג'וליאן אסאנג' והוא עדכן אותו כי בתוך ימים יתפרסם קובץ גדול של מיילים שיזיק להילרי קלינטון". לטענת כהן, טראמפ הגיב ואמר: "האם זה לא יהיה נפלא?".

עם זאת, כשנשאל על ידי דבי ווסרמן שולץ הדמוקרטית, שכיהנה כיו"ר הוועידה הדמוקרטית ב-2016 ונאלצה להתפטר בגלל הדלפת המיילים, אם טראמפ תיאם זאת עם מוסקבה, אמר כהן: "אני לא מודע לכך".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פגישתו עם נשיא וייטנאם נגויין פו טרונג, בהאנוי, וייטנאם 27 בפברואר 2019. רויטרס
האשים את כהן בשקרים. טראמפ בווייטנאם, היום/רויטרס

נקודה נוספת שהוא העלה בהקשר להתערבות הרוסית בבחירות היא שלטענתו, טראמפ ידע על הפגישה שהתקיימה ביוני 2016 במגדל טראמפ בין בכירים בקמפיין ובין עורכת דין רוסיה המקושרת לקרמלין שהציעה "לכלוך" על קלינטון. לפי הגרסה של כהן, בתחילת יוני הוא היה נוכח בחדר בזמן שדונלד טראמפ ג'וניור הגיע לעדכן את אביו בנוגע לפגישה, ולחש באוזנו "הכול מאורגן בנוגע לפגישה", לחישה שלדבריו הוא שמע בבירור. טראמפ, אומר כהן, הגיב ואמר: "אוקיי, יופי, תעדכן אותי".

"שיקרתי כשאמרתי שהמו"מ עם רוסיה על הקמת מגדל במוסקבה נפסק בינואר 2016"

כהן הודה כי בפעם הקודמת שהתייצב בפני הקונגרס הוא שיקר בנוגע לפרויקט של בניית מגדל טראמפ במוסקבה: "שיקרתי כשאמרתי שהמשא ומתן על הפרוייקט נפסק בינואר 2016, המשא ומתן נמשך עוד חודשים אחר כך לתוך הקמפיין".

לדבריו, טראמפ לא אמר לו לשקר בעדותו הקודמת בקונגרס. "הוא לא אמר לי ישירות לשקר לקונגרס, ככה הוא פועל. בשיחות שהיו לנו במהלך הקמפיין, כשניהלתי עבורו משא ומתן ברוסיה, הוא היה מסתכל לי בעיניים ואומר לי שאין שום עסקים ברוסיה ואז הולך ומספר לציבור האמריקני את אותו השקר", כתב כהן בהצהרת הפתיחה שלו. "זו הייתה הדרך שלו לומר לי לשקר. לפחות שש פעמים מתחילת הפריימריז ועד סוף יוני הוא שאל אותי 'איך הולך ברוסיה', והתכוון לפרויקט של המגדל במוסקבה".

מייקל כהן עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעיד בפני בית המשפט בגבעת הקיפיטול, וושינגטון, ארה"ב 27 בפברואר 2019. רויטרס
הצ'ק שעליו חתם לכאורה טראמפ מוצג בשימוע בקונגרס/רויטרס

עורך הדין לשעבר גם הציג בדיון את הצ'ק שהנשיא רשם לו על סך 35 אלף דולר לאחר שנבחר לנשיאות. לטענתו של כהן, מדובר בהחזר כספי בעבור דמי השתיקה ששולמו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. כהן אמר כי בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, חתם על הצ'קים שניתנו לנשים אחרות כדי להשתיקן.

כהן סיפק לוועדה עותקים של מכתבים שהוא שלח. לדבריו, "בהנחיית הנשיא טראמפ עם איום למנהלי בתי ספר והקולג' שלא לשחרר את ציוניו מתקופת הלימודים וגם לא את ציון הפסיכומטרי שלו".

חבר הקונגרס ג'ים ג'ורדן, הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדה, תקף אותו. "אתה רצית לעבוד בבית הלבן ולא קיבלת שם עבודה, זה כל הסיפור", אמר. "אתה מתנהג כמו כל אחד שפוטר". ג'ורדן הקריא פרוטוקולים מכל ההסתבכויות המשפטיות של כהן ואמר כי הוא "אדם לא אמין שאי אפשר לסמוך עליו". כהן אמר שהוא לא רצה לעבוד בבית הלבן: "אני רציתי להיות עורך דין פרטי, זה בדיוק מה שרציתי".

מייקל כהן עורך דינו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מעיד בפני בית המשפט בגבעת הקיפיטול, וושינגטון, ארה"ב 27 בפברואר 2019. רויטרס
"שיקרתי על המו"מ עם רוסיה". שידור העדות של כהן בקונגרס/רויטרס

כהן אמר לחברי הקונגרס: "עליכם לדעת כי עורכי הדין האישיים של טראמפ עברו על ההצהרה הקודמת שלי בפני הקונגרס בנושא הזה וערכו אותה. טראמפ ידע על הפרויקט ושיקר לגבי זה. הוא שיקר כיוון שהוא מעולם לא ציפה לנצח בבחירות. הוא שיקר גם כי הוא עמד להרוויח מאותת מיליוני דולרים מפרויקט הנדל"ן במוסקבה".

כהן התגונן מפני ההאשמות של טראמפ כי הוא מלשן, ויאמר לחברי הקונגרס כי "זה כואב להודות שהייתי מונע מאמביציה. פעמים רבות התעלמתי מן המצפון שלי והתנהגתי בנאמנות. היום כשאני יושב כאן זה נראה לא יאומן שהייתי כל כך מהופנט בידי טראמפ עד שהייתי מוכן לעשות עבורו דברים שידעתי שהם שגויים לחלוטין. מהסיבה הזו, באתי הנה להתנצל בפני משפחתי, בפני הממשלה והעם האמריקני".

"טראמפ אמר ששחורים לא יצביעו לו כי הם טיפשים"

הפרקליט האשים את הנשיא גם בהתבטאויות גזעניות. "טראמפ שאל אותי פעם אם אני יכול לנקוב בשם של מדינה אחת שנשלטת בידי מנהיג שחור שאינה 'חור'", סיפר כהן. "זה היה בזמן שברק אובמה היה הנשיא. פעם אחת כשנסענו דרך שכונה קשה בשיקגו הוא העיר שרק שחורים יכולים לחיות ככה, והוא גם אמר ששחורים לעולם לא יצביעו לו כי הם טיפשים מדי".

הוא טען כי טראמפ שיקר לגבי שירותי הצבאי. לדבריו, הוא הנחה אותו במהלך הקמפיין לטפל בנושא. "טראמפ טען כי הוא לא שירת בווייאטנם בגלל דורבן ברגל, אבל כשביקשתי תדפיסים רפואיים, הוא לא נתן לי אף רישום ואמר שלא היה שום ניתוח", אמר. "הוא אמר לי לא לענות לשאלות ספציפיות של כתבים ופשוט לומר שהוא קיבל טיפול רפואי. הוא סיים את השיחה ואמר 'אתה חושב שאני טיפש, אני לא הולך לויאטנם'. כמה אירוני שבזמן עדותי הנשיא שוהה בויאטנם".

(עדכון ראשון: 8:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully