וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ וקים נפגשו בווייטנאם: מאמינים שהפסגה תהיה מוצלחת

27.2.2019 / 14:01

נשיא ארה"ב נועד עם מנהיג קוריאה הצפונית במלון בבירה האנוי, והשניים החליפו מחמאות. המטרה - להתקדם במשא ומתן שלא הניב הרבה מאז הפסגה הראשונה בסינגפור. "הוא מנהיג דגול", אמר טראמפ. קים: "התגברנו על מכשולים". מחר הם ימשיכו בשיחות על תכנית הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הביעו היום (רביעי) תקווה להתקדמות בשיחות עם תחילת הפסגה השנייה ביניהם בבירת וייטנאם. זאת אחרי שהמפגש ההיסטורי הראשון ביניהם לפני כשמונה חודשים הניב מעט התקדמות במאמצים לפירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג.

השניים לחצו את ידיהם בפתח הפגישה במלון "מטרופול" בהאנוי, חייכו זה לזה וצחקו, כשמאחוריהם דגלי המדינות. אחרי שהרעיפו שבחים אחד על השני וענו במשך כמה דקות לשאלות של עיתונאים, הם המשיכו למפגש אחד על אחד שנמשך 20 דקות. לאחר מכן, הם סעדו יחד עם משלחותיהם, הכוללות את שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו ואת יועציו של קים. על פי הבית הלבן, ביום חמישי יקיימו שני המנהיגים ימשיכו בשיחותיהם בסדרת מפגשים, אולם לא נמסר היכן.

"אני מאמין שהפסגה תהיה מוצלחת", אמר טראמפ בפתח הדברים לצדו של קים, על רקע הביקורת מבית שהוא מפגין פייסנות רבה מדי ביחס למשטר הקומוניסטי. טראמפ חזר על כך שלקוריאה הצפונית יש "פוטנציאל כלכלי בלתי-מוגבל" ושיבח את יחסיו האישיים עם הרודן הצעיר, שאותו כינה "מנהיג דגול".

לקריאה נוספת בנושא
הפסגה בווייטנאם: טראמפ יחבק את קים גם מבלי שיוותר על הגרעין
"חסר חוש הומור": חקיינו של קים גורש מווייטנאם לקראת מפגש הפסגה
יומיים לפסגת טראמפ-קים: "צפון קוריאה נותרה איום גרעיני"

נשיא ארה"ב טראמפ וקים ג'ון און בהאנוי, ויאטנים 27 בפברואר 2019. רויטרס
ינסו להגיע לפריצת דרך. קים וטראמפ, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית הדגיש כי הוא לא נסוג מהדרישה של ארצות הברית לפירוק תכנית הגרעין של פיונגיאנג, אחרי שבימים האחרונים ריכך את העמדה ביחס להסרת הסנקציות, כשאמר שייתכן שהן יוסרו בחלקן אם קוריאה הצפונית תעשה משהו "משמעותי". כשנשאל היום אם הוא יכריז על סיומה הרשמי של מלחמת קוריאה, שהסתיימה ב-1953 רק בהפסקת אש, השיב: "נראה".

לדברי טראמפ, יש לו יחסים נהדרים עם קים וייתכן שהפגישה השנייה תהיה "אפילו טובה יותר" מזו הקודמת. הוא הוסיף כי נרשמה התקדמות רבה ביחסים בין ארצות הברית לבין קוריאה הצפונית. טראמפ הדגיש כי הוא מרוצה מקצב המגעים, חרף הביקורות על ההתקדמות האטית בין הצדדים.

קים, מצדו, הבטיח לעשות כמיטב יכולתו למען הצלחת הפסגה השנייה, עם מי שעד לפני כשנה וחצי החליפו איומים הדדיים. הוא ציין כי שני המנהיגים "התגברו על מכשולים כדי לקיים את הפסגה והפגינו סבלנות" מאז הפגישה הראשונה ביניהם. הוא הביע תקווה כי השיחות האלו יהיו מוצלחות ואמר כי טראמפ עשה "צעד אמיץ" כשהסכים להיפגש עמו שוב.

עוד באותו נושא

70 שעות נסיעה, סיגריה אחת: המסע המפרך של קים ברכבת לווייטנאם

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ וקים ג'ון און בהאנוי, ויאטנים 27 בפברואר 2019. רויטרס
הרעיפו שבחים זה על זה. קים וטראמפ, היום/רויטרס

אף על פי שמעט מאוד נעשה לפירוז פיונגיאנג מנשק גרעיני מאז נפגשו המנהיגים לראשונה בסינגפור בשנה שעברה, טראמפ אמר לפני תחילת הפסגה השנייה כי הוא מחויב באופן מלא לדיפלומטיה האישית שלו עם קים, שבאמצעותה הוא סבור שיוכל להביא לפריצת דרך. עם זאת, בכירי קהילת המודיעין בארצות הברית מטילים ספק באפשרות שקים יוותר לחלוטין על הנשק הגרעיני שמשטרו פיתח עשרות שנים כדי להבטיח את הישרדותו.

טראמפ אמר הלילה כי הוא וקים טיפחו "מערכת יחסים מאוד מאוד טובה", אחרי שבשנה שעברה הצהיר הנשיא האמריקני כי הוא ומנהיג קוריאה הצפונית "התאהבו". השאלה המרכזית היא אם החיבה בין השניים תוכל לקדם אותם ממפגש רשמי לתהליך משמעותי של פירוק פיונגיאנג מנשק הגרעיני, שמאיים על ארצות הברית.

"וייטנאם משגשגת כמו מעט מאוד מקומות בעולם. קוריאה הצפונית יכולה לעשות זאת באופן דומה ובמהירות, אם תתפרק מנשקה הגרעיני", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "הפוטנציאל הוא אדיר, הזדמנות גדולה לידידי קים ג'ונג און. נדע די בקרוב - מעניין מאוד".

הכנות לקראת הגעת שיא ארה"ב טראמפ למפגש הפסגה בהאנוי, ויאטנים 27 בפברואר 2019. רויטרס
כוחות וייטנאמים נערכים לפסגה, היום/רויטרס

בסינגפור, התחייבו טראמפ וקים לעבוד יחד לקידום פירוז קוריאה הצפונית מנשק גרעיני ולכינון הסכם שלום קבוע בחצי האי הקוריאני. קוריאה הצפונית והדרומית מבחינה טכנית עדיין מצויות במלחמה מאז שנות ה-50, כשארצות הברית עומדת לצדה של סיאול. הפסגה שהתקיימה בחודש יוני - הראשונה בין נשיא אמריקני מכהן ומנהיג קוריאה הצפונית - תמה בחגיגיות, לצד תכנית מעורפלת לפירוק מאגר הנשק הגרעיני והטילים הבליסטיים של פיונגיאנג.

סביר להניח שהפעם שני הצדדים חשים לחץ להגיע להסכמות בנושאים מסוימים - אילו צעדים מהותיים תעשה קוריאה הצפונית על מנת לוותר על הנשק שמאיים על ארצות הברית, ומה תציע וושינגטון בתמורה. גורמים רבים מאמינים כי קים לא יתחייב לפירוק משמעותי של נשקו הגרעיני, אלא אם טראמפ יהיה מוכן להקל על הסנקציות הכלכליות שהטיל על מדינתו.

לפי גורמים אמריקניים ודרום קוריאניים, וושינגטון ופיונגיאנג דנו בשורת צעדים לאימות פירוק תכנית הגרעין הצפון קוריאנית, כמו כניסת פקחים זרים שיוודאו את פירוק הכור ביונגביון. עם זאת, כל הסכם ייבחן מקרוב על יד הקונגרס בארצות הברית, במיוחד על ידי בית הנבחרים שבשליטת הדמוקרטים החוששים מפני ויתורים רבים מדי של טראמפ.

(עדכון ראשון: 13:01)

תלמידים מריעים לקראת הגעת שיא ארה"ב טראמפ למפגש הפסגה בהאנוי, ויאטנים 27 בפברואר 2019. רויטרס
תלמידים מריעים למנהיגים לקראת הפסגה בהאנוי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully