וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העריקים מוונצואלה שרוצים להפיל את מדורו: "גם החיילים סובלים"

למרות ניסיונו של מנהיג האופוזיציה לשנות את מאזן הכוחות, לא נרשמה עריקה המונית משורות הצבא בוונצואלה, שנדרש בימים אלה למנוע משיירת הסיוע להיכנס למדינה. החיילים שחצו את הקווים מספרים על הפחד שמטיל שלטונו של מדורו: "אם הם תופסים אותך - הם מענים אותך"

רויטרס

חודש אחרי שמנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גוואידו הכריז על עצמו כנשיא הזמני, הוא עדיין לא הצליח לשכנע את החיילים לערוק במספרים משמעותיים מספיק כדי לשנות את מאזן הכוחות לטובתו. הוא ובעלי בריתו מנסים לפנות לחוסר שביעות הרצון של אותם החיילים, שנאמנים לשלטונו של הנשיא ניקולס מדורו, אך סובלים מהמצב הכלכלי כמו יתר האזרחים.

סירובו של מדורו להכניס את שיירות הסיוע למדינה מעמיד בפני אותם חיילים בחירה קשה: למלא אחר ההוראות ובכך למנוע את המזון והתרופות לאזרחי ונצואלה - או לצאת בפומבי נגד מדורו. על פי דיווחים, אתמול ערקו שלושה חיילים מכוחותיו של מדורו ופנו לרשויות ההגירה של קולומביה לקבלת סיוע.

אחד ממקרי ההתנגדות התרחשו בחודש שעבר, כשקבוצת חיילים החלה בהתקוממות בעמדה של המשמר הלאומי בקוטיסה, פרבר של קראקס, ותכננה להגיע לארמון הנשיאותי כדי להדיח את מדורו. אנשים יצאו לרחובות לאות תמיכה ונקלעו לעימותים עם המשטרה שנמשכו ימים, אך ניסיון ההפיכה כשל: יותר מ-20 מהמתכננים נעצרו ורבים אחרים לא נראו מאז אותו הלילה.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ מזהיר את צבא ונצואלה: שחררו את ארצכם, אתם תאבדו הכול
"היחידים שמוכנים למות למענו": נשיא ונצואלה נשען על הגנת קובה
מדורו: ממשל טראמפ - כנופיית קיצוניים שרוצה להשתלט על ונצואלה

חיייל צבא בוונצואלה שומרים בגבול עם קולומביה ב-7 בפברואר 2019. רויטרס
"בדרגים הנמוכים ממשיכים לציית בגלל הפחד". חיילי צבא ונצואלה בגבול עם קולומביה/רויטרס

אחד מהם הוא הארי סולאנו, שעד לפני חודש היה סמל במשמר הלאומי של ונצואלה. כיום הוא גולה בקולומביה שנפגש עם אנשי האופוזיציה בבתי המלון לאורך הגבול. הוא מבלה את אותן הפגישות במבטים ימינה ושמאלה כדי לאתר אנשים שאולי נשלחו כדי לצותת לו. "החיילים הפשוטים - אנשים כמוני - סובלים כמו כל השאר", הוא הסביר בריאיון לגרדיאן. "זה הפחד שבגללו אנחנו בדרגים הנכונים ממשיכים לציית. הפחד שנובע מהידיעה שאם תדבר, הם יענו אותך ויהרגו אותך ואת המשפחה שלך".

סולאנו, שחווה בעצמו את תוצאות ההתנגדות למדורו, טוען כי אחייניתו נאנסה ועונתה על ידי זרוע המודיעין של הצבא כשנודע על מעורבותו באותה ההתקוממות. משם הוא נמלט לקולומביה, ובינתיים ביתו נשדד וכמה מבני משפחתו נעצרו. "הם מאפיה ששולטת באנשים עם אלימות בלבד", האשים סולאנו. "הם כבר יודעים שבליבם, האנשים עם גוואידו, אז הם פועלים בברבריות".

עוד באותו נושא

"הסבלנות פקעה": נשיא ונצואלה ניתק את היחסים עם קולומביה

לכתבה המלאה
מנהיג האופוזיציה של ונצואלה גוואידו בפרלמנט, 29 בינואר 2019. רויטרס
הבטיח להעניק חנינה לחיילים שיערקו מהצבא. גוואידו/רויטרס

בנוסף לאירועי יום שבת האחרון, נרשמו כמה מקרי עריקות נוספים, בעיקר בקרב אנשי צבא שנמצאים מחוץ להישג ידו של מדורו: נספח ההגנה בשגרירות וושינגטון הודיע על תמיכתו בגוואידו בחודש שעבר, וכך גם קצינים נוספים שהחליפו צד. ביום חמישי גם מפקד ריגול בכיר לשעבר העביר את תמיכתו למנהיג האופוזיציה הצעיר. אולם, לא נרשמה בריחה המונית מהמדינה, אף שגוואידו הבטיח לקציני הצבא כי תינתן להם חנינה אם "יתרמו להקמת הסדר הדמוקרטי החדש".

על פי טענות, מדורו וקודמו הוגו צ'אבס זכו לתמיכתם של קצינים בכירים בצבא באמצעות קידומם לתפקידים בכירים, חלוקת משרות בחברת הנפט הממשלתית והעלמת עין בנוגע למעורבותם בסחר בסמים, בכרייה בלתי חוקית ובמעשי סחיטה.

ההתקוממיות בקוטיסה פרבר של בירת ונצואלה קראקס ב-21 בינואר 2019. AP
כוחות הביטחון הצליחו לדכא את ניסיון ההפיכה. ההתקוממות בקוטיסה, בחודש שעבר/AP

ראול דניאל אלוורנה היה רב-סמל בצבא ונצואלה ששירת בין השנים 1997 עד 2013, אז התפטר במחאה ועזב את המדינה. "העזיבה שלי לקולומביה הייתה כמו סרט", אמר. הוא סיפר כי הוא עבר מסע שכלל בריחה מהמשטרה ושינה במקלטים לחסרי בית. לדבריו, "זה נאיבי לחשוב שאנשים פשוט יעברו צד כשהם עומדים מול הפחדה כזאת".

שש שנים אחר כך אלוורנה אומר שהוא עדיין חי על הקצה ושומר על מיומנויות המודיעין שלו. "אני תמיד מוכן", אמר. "אם תופסים אותך בוונצואלה הם מענים אותך פיזית ופסיכולוגית".

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, 23 בפברואר 2019. רויטרס
הצבא נאמן לו. מדורו/רויטרס

גוואידו זוכה לתמיכתן של ארצות הברית ושל עשרות מדינות אחרות באירופה ובאמריקה הלטינית. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי "כל האופציות פתוחות", ובכך עורר מחדש את החשש מהאפשרות שוושינגטון תשתמש בהתערבות צבאית כדי להדיח את מדורו. אתמול אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "ימיו של מדורו ספורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully