וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היחידים שמוכנים למות למענו": נשיא ונצואלה נשען על הגנת קובה

בכירים אמריקנים אמרו כי מדורו מסתמך יותר ויותר על תמיכתה של הוואנה, בצל החשש מעריקת הצבא אל יריבו. לדברי אדמירל בצבא ארה"ב, הנשיא הסוציאליסטי מיישם את שיטות הדיכוי של המשטר הקומוניסטי

עריכה: ניר חן

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו נשען יותר ויותר על הגנתה ועל תמיכתה של קובה - כך אמרו גורמים אמריקניים בכירים, על רקע העמקת הבידוד הבינלאומי של הנשיא הסוציאליסטי וההכרה של מדינות רבות ביריבו חואן גוואידו כנשיא הזמני.

אדמירל קרייס פולר, מפקד הפיקוד הדרומי בצבא ארצות הברית, אמר בשימוע בקונגרס ביום חמישי כי הוואנה אחראית לאבטחתו של מדורו ומשולבת היטב בשירותי המודיעין של ונצואלה. לפי הפנטגון, אלו לא כוחות מקומיים השומרים של מדורו, אלא כוחות קובניים.

לדברי פולר, העובדה שכוח האבטחה של מדורו הוא קובני מצביעה על נאמנותם האמתית של אזרחי ונצואלה. זאת על אף שצמרת הצבא ושירותי הביטחון, לפחות בשלב זה, מצהירים על נאמנות לנשיא הסוציאליסטי, אם כי לאחרונה חלו כמה עריקות ממשטרו. האדמירל הוסיף כי המעורבות של קובה בוונצואלה ניכרת בכל תחום.

פולר כתב בעדותו לוועדת השירותים המזוינים של הסנאט כי על אף שגם רוסיה שותפה בהפיכתה של ונצואלה לדיקטטורה, לקובה יש השפעה משמעותית בתמיכה במדורו. לדבריו, הוא מיישם את השיטות שבהן נוקט המשטר הקומוניסטי בהוואנה מאז הקמתו לפני שישה עשורים.

נשיא ונצואלה מדורו בתרגיל צבאי בוולנסיה, 27 בינואר 2019. רויטרס
עשוי למצוא מקלט בקובה או ברוסיה. מדורו בתרגיל צבאי בחודש שעבר/רויטרס

אליוט אברמס, שמונה לאחרונה לשליח המיוחד של מחלקת המדינה לנושא ונצואלה, היה בוטה יותר: "האנשים היחידים שמוכנים למות למען מדורו הם ככל הנראה הקובנים, שהם מאבטחיו האישיים". הוא אמר לרשת ABC כי אם זה ישתנה, ניתן יהיה לכפות על מדורו לעזוב את ונצואלה. אברמס ציין כי הוא עשוי למצוא מקלט במדינות "חברות" כמו קובה או רוסיה.

בחודש שעבר אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בדיון במועצת הביטחון של האו"ם כי "אין משטר שעשה יותר כדי לשמר את הסיוט של אזרחי ונצואלה מאשר המשטר בהוואנה".

טד פיקון, עמית בכיר במכון ברוקינגס, סבור כי מדורו לא מסתמך רק על הקובנים. "צבא ונצואלה נסדק מעט, אבל הוא עדיין מאוחד, לפחות הדרג הבכיר שלו, עדיין עומד מאחורי מדורו", אמר לרשת ABC/ . היחסים בין המדינות הפכו להדוקים במיוחד אחרי שהוגו צ'אבז עלה לשלטון בוונצואלה לפני כשני עשורים, והפך לבעל ברית קרוב של פידל קסטרו. פיקון תיאר זאת כיחסים כמו בין אב לבן. הוא הזהיר כי גם אם מדורו יודח מהשלטון, צבא ונצואלה לא יהפוך בן לילה לפרו-אמריקני. "ייקח זמן עד שזה יקרה", אמר.

קובה קיבלה נפט זול מוונצואלה שסייע לכלכלתה למשך תקופה ארוכה, ובתמורה סיפקה הוואנה שירותי רווחה, כולל מאות רופאים. בנוסף לכך, שלחה הממשלה באי יועצי ביטחון ומודיעין, שאימו והשפיעו על הצבא המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully